More stories

Moeten we stoppen met de ‘Blue Ocean’ strategie?

Het boek ‘Blue Ocean Strategy’ staat al jarenlang in mijn lijst van favoriete boeken. In het boek wordt de blauwe oceaan strategie beschreven, waarmee bedrijven een markt zonder concurrentie kunnen creëren, de ‘blauwe oceaan’.

Strategy

It’s culture, stupid!

Wat wordt het toverwoord op mediagebied? Het zou zomaar ‘cultuur’ kunnen zijn, maar de markt focust op dit moment nog steeds vooral op data. Terecht?

Online marketing

Disney Plus vanaf maart in grote delen van Europa

Disney Plus, komende week officieel van start in Nederland en Noord Amerika, zal vanaf maart 2020 ook een groot deel van Europa beschikbaar zijn.

Entertainment

‘Veel mogelijkheden voor marketing in e-sports’

Een handjevol grote, internationale bedrijven profileert zich via e-sports actief en goed zichtbaar naar tientallen miljoenen gamers. Nog meer doen dat helemaal niet. “Er zijn heel veel mogelijkheden”, vertelt Jeremy Jackson van marktanalist Newzoo.

Entertainment

Goed kwartaal voor Activision Blizzard dankzij World of Warcraft

Gamingbedrijf Activision Blizzard voldeed aan de verwachtingen van beleggers met zijn kwartaalcijfers. Grotendeels dankzij de lancering van World of Warcraft Classic, waardoor het aantal gebruikers toenam.

Entertainment

Vandaag vonnis gewezen in zaak Dutch Filmworks versus Ziggo

Het gerechtshof in Arnhem bepaalt vandaag of kabelbedrijf Ziggo de gegevens van illegale downloaders moet doorgeven aan distributeur Dutch Filmworks. Het vonnis was eerder uitgesteld.

Legal

‘Al 1 miljoen abonnees voor Disney Plus’

Ruim 1 miljoen Amerikanen hebben zich volgens analist Jumpshot reeds geabonneerd op Disney Plus, de videodienst die pas 15 november formeel van start gaat.

Media

Recordomzet voor gamebedrijf Zynga

Gamebedrijf Zynga boekte het afgelopen kwartaal zijn hoogste omzet ooit, namelijk 345 miljoen dollar, maar noteerde ook een verlies van 84 miljoen door verplichtingen die voortvloeiden uit overnames als Small Giant Games en Gram Games.

Media

Spotify lanceert app voor kinderen vanaf drie jaar

Spotify lanceert een app voor de volgende generatie luisteraars: Spotify Kids. De app is beschikbaar voor abonnees met een Premium Family-account en is bedoeld voor kinderen vanaf drie jaar.

Entertainment

Netflix killer HBO Max gaat mei 2020 live

De nieuwe videodienst HBO Max van AT&T en WarnerMedia gaat mei 2020 van start voor 14,99 dollar per maand. De dienst belooft zeker 10.000 uur aan programmering, waaronder 1800 speelfilms.

Entertainment

Youseum: kruising tussen een pop-up kunst experience en een Instagram museum

Koen Derks verruilde een leven als bankier in New York voor een bestaan als museumdirecteur in Amsterdam.

Entertainment

Sony trekt stekker uit PlayStation Vue

Sony sluit zijn bijna vijf jaar oude streamingdienst PlayStation Vue in januari 2020 omdat het geen koper voor de onlinedienst heeft kunnen vinden. De kosten zijn echter te hoog om de dienst zelfstandig voort te zetten. Het bedrijf wil zich nu concentreren op gaming.

Media

Netflix-abonnement vaak gedeeld

Netflix abonnementen worden in Nederland op grote schaal gedeeld, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. 34 procent van alle Netflix accounts en zelfs 37 procent van alle Videoland accounts worden gedeeld met mensen buiten het eigen gezin of huishouden.

Media

Bytedance ontkent plannen beursgang

De eigenaar van TikTok ontkent nieuwsberichten als zou het van plan zijn om begin 2020 in Hong Kong naar de beurs te gaan.

Venture

Spotify: 35 miljoen luisteraars voor podcasts

Veertien procent van de maandelijks actieve gebruikers van Spotify luisteren bij de muziekdienst ook naar podcasts. Dat zijn 35 miljoen luisteraars die kiezen uit een aanbod van 500.000 titels, waaronder tientallen producties die exclusief in de muziek-app verschijnen.

Publishing