Rabobank: Betaalverzoek meer gebruikt dan Tikkie
Klanten van Rabobank gebruiken de optie Betaalverzoek in de bankapp vaker dan Tikkie, aldus de bank.
Klanten van Rabobank gebruiken de optie Betaalverzoek in de bankapp vaker dan Tikkie, aldus de bank.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) richt zich in 2019 onder meer op het voorkomen van onverantwoord gebruik van technologie en data als gevolg van de voortschrijdende digitalisering van financiële dienstverlening.
Het gaat Marc Benioff en consorten van Salesforce voor de wind. In twintig jaar tijd bouwden ze een indrukwekkend imperium op in het veld van cloud-based software met 30.000 medewerkers, meer dan tien miljard dollar aan jaarlijkse omzet. In 2009 werd Salesforce Ventures opgericht, dat inmiddels uit negen fondsen bestaat met een totale investering van 700 miljoen dollar. Alex Kayyal, oprichter en partner van het EMEA fonds, richt zich op Europese cloud startups.
Concurrentie is altijd een katalysator voor innovatie geweest. In zwaar competitieve markten, zoals retail, zijn marges lager en is er veel meer druk om te innoveren om klanten te behouden. Bedrijven in minder competitieve markten, zoals de verzekeringssector, lopen historisch gezien juist achter wat innovatie betreft. Nieuwe, datagedreven ondernemingen zetten ook die markten op z’n kop.
De Amerikaanse rapper Snoop Dogg wordt het gezicht van de Europese campagne van betaalprovider Klarna. Hij wordt ook aandeelhouder bij de e-commerceleverancier.
PayPal stelt Allison Johnson aan als chief marketing director van de de internationale organisatie. Ze moet de merken, waaronder PayPal en iZettle, wereldwijd duidelijker op de kaart gaan zetten.
De Europees werkende mobile only-bank N26 heeft driehonderd miljoen dollar nieuw kapitaal opgehaald. Daarmee wil het komende maanden uitbreiden naar de VS en daarna andere delen van de wereld.
Vanaf begin 2019 wordt in Nederland PSD2 van kracht. Met deze nieuwe Europese bankenwet kunnen consumenten hun bankgegevens delen met andere partijen dan hun eigen bank. De organisatie Privacy First heeft naar eigen zeggen grote moeite met deze wet, zelfs als de consument eerst uitdrukkelijke toestemming moet geven. In TROS Radar werd gisteren aandacht voor de wetgeving gevraagd.
Al sinds jaar en dag is Nederland een uniek (betaal)land. Ons kikkerlandje met het aantal inwoners en formaat van een flinke wereldstad is als een Gallisch dorp. Net iets anders dan de rest en we doen dingen op onze manier, zo ook betalen. Nederland is online een iDEAL-land. 55 procent van al onze e-commercebetalingen verloopt via dit bekende stelsel. Innovaties, Big Tech en PSD2 zorgen voor een golf van nieuwe betaalopties waarmee de retailer en consument geconfronteerd wordt. Tijd voor een overzicht van wat er al is en een vooruitblik van wat komen gaat.
“Banken zijn de poortwachter van het financiële stelsel. Van de toezichthouder moeten zij zeker weten wie hun klanten zijn. Safened checkt dat voor hen”, zegt Krik Gunning. Hij is commercieel directeur bij Safened, dat de Accenture Innovation Award 2018 won in de categorie Finance. De jury noemt het een bedrijf dat een echt en moeilijk probleem kan oplossen binnen de financiële sector.
Triodos Bank heeft vorige week zijn mobiele app opnieuw uitgebracht. De publicatie is het sluitstuk van een digitale transformatie die drie jaar geleden werd ingezet.
De Bank van Litouwen heeft Google een licentie verstrekt om als elektronischgeldinstelling op te treden. Hierdoor kan het techbedrijf in de hele EU bijvoorbeeld betaaldiensten gaan bieden.
In 2022 is er één app die iedereen gebruikt om zijn geldzaken mee te regelen. En die is niet van een bank. Van wie dan wel? Stap in mijn DeLorean en ga mee ‘back to the future’.
Ook in de financiële wereld verwachten consumenten snelheid, flexibiliteit en personalisatie van hun bank. Klanten kiezen namelijk niet meer de bank van hun ouders, maar gaan op zoek naar de bank die ze ontzorgt. Hoe creëer je als financiële instelling toegevoegde waarde voor je klanten in de snel veranderende markt, waar innovatieve startups en FinTech hun snelle opwachting maken?
Door de snellere verandering van (digitale) businessmodellen zien fraudeurs steeds weer nieuwe zwakke plekken om betaalfraude te plegen. Wie de zich snel aanpassende fraudeurs wil bijbenen zal op een andere manier moeten kijken naar deze oplichters. Wat vertellen hun psyche en gedrag ons over nieuwe strategieën? En wat betekent dit voor de toekomst?