Creëer eindeloze mogelijkheden door middel van slim voorraadbeheer
Je voorraad kan een verliespost zijn als die niet goed verdeeld wordt. Met een ordermanagementsysteem krijg je vele opties en verbeter je de verdienkracht.
Je voorraad kan een verliespost zijn als die niet goed verdeeld wordt. Met een ordermanagementsysteem krijg je vele opties en verbeter je de verdienkracht.
Of ze nu tweedekansje, retour deal of anders heten: een groeiende hoeveelheid retourgoederen vindt zijn weg weer naar de markt. Niet als partij, maar als individuele producten. Via een arbeidsintensief proces dat vragen oproept over de rendabiliteit. “Het gaat niet alleen om financiën, ook om duurzaamheid.” Toch lijken financiële opbrengsten leidend. Een blik op de kansen, knelpunten én verdiensten.
Om herhaalaankopen van klanten te stimuleren word alles uit de kast getrokken. De meest effectieve oplossing is de foutmarge in je warehouse te verlagen.
Zonder ruime retour-policies zou e-commerce niet zijn wat het nu is. Mede daardoor zijn Retouren een van de grootste hoofdpijndossiers van de branche en oplossingen zijn hard nodig. Daarom duiken we in dit dossier in de belangrijkste trends en oplossingen.
Amazon, FedEx en UPS richten zich in de Verenigde Staten sinds kort allen op doosloze retouren, de productverpakking volstaat in steeds meer gevallen. Behalve gemak voor consumenten zou de ‘no box, no label policy’ ook kostenbesparingen voor webshops en milieuwinst opleveren. Hoe werkt dit? En wat gebeurt er in Nederland?
De optie voor gratis retouren bij webwinkels wordt als klantvriendelijk en merkbouwend gezien, maar is in feite een enorme kostenpost en dataloos proces. Een groeiend aantal e-commercespelers voert dan ook betaalde retouren in. Welke impact op de operatie heeft dit? En wat levert het op?
Drie trends die rond sourcingplatforms naar voren komen: overzichtelijk management, extra diensten, en het belang van het goed kennen van je klanten.
De marktplaats voor tweedehands design en kunst Whoppah opent een nieuwe opslagplaats voor handel en richt zich daarmee nadrukkelijk op de groei in Duitsland.
DHL Parcel en robotintegrator AWL zijn erin geslaagd om een robottoepassing te ontwikkelen die de dozen van een willekeurig samengestelde pallet kan afnemen en opzetten op de lopende band van een sorteerinstallatie. De innovatie combineert robotgestuurde AI-Vision met grijpertechnologie, waardoor pakketten van divers formaat en gewicht op de sorteerband gezet kunnen worden.
JYSK is begonnen met de belevering van winkels in Nederland en België vanuit het nieuwe distributiecentrum in Lelystad. In het tijdelijke onderkomen liggen de 500 bestverkopende producten van de Deense retailer opgeslagen.
Wehkamp gaat binnenkort klanten retourkosten laten betalen. CEO Graham Harris laat dat weten aan het AD. Doel is de enorme stapel retourzendingen – bij sommige artikelen, zoals damesjurken, is dat meer dan 70 procent – terug te dringen. Experts zien in de stap van Wehkamp ‘een doorbraak’.
Elke dag neemt Amazon achter de schermen duizend nieuwe robots in gebruik om zijn bedrijfsprocessen op te schalen en te automatiseren. Tegen het einde van dit decennium heeft het concern daarom meer robots in bedrijf dan mensen.
Is het echt mogelijk om alle taken in een volledig te automatiseren, het zogenaamde ‘lights-out warehousing’? De mogelijkheden en de voor- en nadelen.
Amazon wil drie van zijn meer dan 30 Britse magazijnen sluiten, waarbij 1200 banen verloren gaan.
Online verkopers van goedkopere producten kunnen nu makkelijker hun assortiment in de magazijnen en schappen leggen bij Amazon. Het bedrijf rolt zijn FBA-dienst uit naar Nederland, Polen en Zweden.