ACM krijgt geen greep op Ziggo-Vodafone
De Autoriteit Consument & Markt krijgt het in Europa niet voor elkaar om Ziggo-Vodafone hetzelfde te mogen behandelen als KPN. De verliezers zijn nieuwe toetreders tot de telecom- en tv-markt.
De Autoriteit Consument & Markt krijgt het in Europa niet voor elkaar om Ziggo-Vodafone hetzelfde te mogen behandelen als KPN. De verliezers zijn nieuwe toetreders tot de telecom- en tv-markt.
Vandaag kwam dan eindelijk het langverwachte arrest in de slepende Sanoma / GeenStijl-zaak over linken naar de blootfoto’s van Britt. De uitkomst: door te linken naar de foto’s maakte GeenStijl auteursrechtinbreuk, omdat GeenStijl daarbij een winstoogmerk had.
Eind 2015 publiceerde de Europese Commissie een bericht waarin de Commissie aangaf het Europese auteursrecht te willen moderniseren met als achterliggende gedachte het verbeteren van de ‘Digital Single Market’. De conceptversie van richtlijn auteursrecht in de ‘Digital Single Market’ is nu uitgelekt.
Er is aardig wat onrust ontstaan over het nieuwe privacybeleid van WhatsApp. Het bedrijf mag voortaan gebruikersgegevens met moederbedrijf Facebook delen. Alarmerend, noemde Gennie Gebhart van de Electronic Frontier Foundation (EFF) de nieuwe regels. Maar wat houden die regels nu echt in?
Op 12 juli 2016 heeft de Europese Commissie een zogenoemde adequacy-beschikking afgegeven waardoor er – wederom – een wettelijk basis bestaat voor de intercontinentale datadoorgifte van persoonsgegevens tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Hoe ziet dat zogenaamde Privacy Shield er op hoofdlijnen uit?
Van Europe moet Ierland dertien miljard euro belasting naheffen, maar Ierland besluit dat aan te vechten.
Het nieuwe muziekplatform MeLoveRadio staat op gespannen voet met de voorwaarden van streamingdiensten. Zo stelt Spotify nadrukkelijk dat de streams niet mogen worden gebruikt ten behoeve van concurrerende of aanvullende diensten.
Een bedrijf investeert jarenlang in het bouwen van zijn merk en een ander bedrijf gebruikt dat merk om onlinebezoekers via de zoekmachines te trekken voor zijn concurrerende producten. Of het commercieel verstandig is om op deze manier met de concurrent om te gaan leest u in een ander Emerce-artikel. Maar mág het, juridisch gezien?
De Europese Commissie legt Apple een boete van 13 miljard euro op vanwege het ontvangen van ongeoorloofde staatssteun van Ierland.
Per 1 augustus dit jaar kunnen Amerikaanse bedrijven zich certificeren voor Privacy Shield, de vervanger van Safe Harbor, die het mogelijk maakt om rechtmatig persoonsgegevens vanuit de Europese Unie naar de Verenigde Staten door te geven. Inmiddels zijn er ongeveer 60 succesvolle certificeringen, waaronder bijvoorbeeld Microsoft. Er zijn nog ongeveer 200 aanvragen in behandeling bij de Department of Commerce.
Betaalfraude is iets waar webwinkels altijd alert op moeten zijn. Zeker nu nieuwe betaalmethodes zoals e-wallets steeds vaker worden gebruikt. Pay.nl zet op een rijtje wat er speelt op fraudegebied en hoe je daar als e-commerce ondernemer het beste mee om kunt gaan.
De aanpak van de handel in illegale drugs online wordt met nauwere controle van post- en pakketdiensten geïntensiveerd. Dat zegt minister van justitie Van der Steur naar aanleiding van een onlangs verschenen rapport over de online drugshandel.
Veel mensen die wel eens de locatie van een IP-adres hebben opgezocht, weten dat je slechts een globale schatting te zien krijgt. In het geval dat een locatie niet gespecificeerd kan worden, krijgt het IP-adres automatisch een standaard locatie toegewezen. Niet iedereen weet dat deze gegevens onbetrouwbaar zijn en dat kan voor problemen zorgen.
Internetaanbieder Global Layer mag van de voetbalclubs van de Eredivisie niet langer de website 04stream.com hosten. Dat heeft de rechtbank Den Haag vandaag bepaald. Ook moet men alle NAW gegevens van de site binnen een week overleggen.
Op 25 mei 2018 treedt de General Data Protection Regulation (GDPR), de nieuwe Europese wet voor databescherming, in werking. Dit heeft gevolgen voor Europese marketeers en marketeers die gegevens verwerken van Europese consumenten. De nieuwe wet verscherpt regels uit de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar voegt ook een aantal nieuwe verplichtingen toe. Wat verandert er dan concreet voor marketeers?