More stories

Enorme potentie online supermarkten Nederland

Elf procent van de Nederlanders doet wel eens boodschappen via internet bij de supermarkt. Nog geen procent van de omzet komt via het online kanaal, maar dat kan rap veranderen nu de grootste ketens fors investeren in ‘the last mile’.

Logistics

PostNL experimenteert met versbezorgingen

PostNL gaat in samenwerking met Vershuys.com een thuisbezorgservice opzetten waarmee supermarkten en versspecialisten online bestelde boodschappen snel, gekoeld en kostenefficiënt kunnen worden bezorgd. De eerste pilot in de omgeving van Venlo is nu afgerond.

Logistics

Buitenlandse bestellingen Nederlandse webwinkels verdubbeld

Buitenlanders weten steeds makkelijker de weg naar Nederlandse webshops te vinden. In het eerste kwartaal kwam 14 procent van de orders van buiten de landsgrenzen, een verdubbeling ten opzichte van 2013.

Customer Experience

Disruptie in de bedrijfskolom: de ConsuTailer

De ConsuTailer is een ondernemende consument, die zijn of haar producten – semi-beroepsmatig – verkoopt via diverse kanalen. ConsuTailers hebben alle vrijheid om hun producten vrijwel overal aan te bieden. Deze flexibiliteit en handelingsvrijheid maakt de ConsuTailer tot een geduchte concurrent van de traditionele retail. De ConsuTailer heeft de bedrijfskolom gewijzigd zonder dat de logistieke sector zich daarvan bewust was.

E-commerce

PostNL begint same day deliveries

Online bestellen en het pakketje binnen een uur thuisbezorgd krijgen. Dat is wat PostNL binnenkort op de Nederlandse markt introduceert.

Fulfillment

Selektvracht wordt DHL Parcel

Pakkketbezorger Selektvracht verandert zijn naam in DHL Parcel. Vanuit dit internationale merk wil moederbedrijf Deutsche Post DHL zijn innovatieve diensten over heel Europa uitsmeren.

E-commerce

DHL plaatst pakketkasten bij de voordeur

De buren zullen er blij mee zijn: de pakketkasten die DHL voor de voordeuren gaat installeren. Huishoudens kunnen er niet enkel dozen in ontvangen maar ook mee versturen.

Logistics

FedEx gaat tarieven afstemmen op volume: wie volgt?

Onrust in de VS, waar vervoerder FedEx heeft aangekondigd dat op termijn de tarieven worden aangepast. Er komt een kleine brandstoftoeslag, maar belangrijker is dat FedEx zijn tarieven niet meer gaat baseren op gewicht, maar op volume. Verwacht wordt dat UPS snel gaat volgen.

Logistics

Internationale retouren: wat moet je weten?

De International Postal Corporation heeft becijferd dat grensoverschrijdende e-commerce tegen 2020 met 75 procent zal toenemen. Maar volgens een grootschalig internationaal onderzoek verkoopt momenteel slechts een op de vier e-tailers zijn goederen over de grens. Nogal wat e-tailers laten zich afschrikken door de uitdagingen die gepaard gaan met internationale terugzendingen.

Logistics

Besparen met herbruikbare verpakkingen

Docdata is een samenwerking met de firma RePack Industries uit Helsinki in Finland aangegaan om haar klanten de duurzame verpakkingsdienst RePack te kunnen aanbieden. De verpakking kan meermaals worden hergebruikt voor een volgende bestelling.

Logistics

Coolblue maakt avondbezorging gratis op dinsdag en donderdag

Coolblue introduceert vanaf morgen de optie voor gratis avondlevering op dinsdag- en donderdagavond tussen 18.00 en 21.30 uur. Het bedrijf zegt de eerste webwinkel in Nederland te zijn die het mogelijk maakt om in de avonduren gratis thuisbezorgd te krijgen. De dienst is ontwikkeld samen met PostNL.

Logistics

Vanaf deze zomer geneesmiddelen per drone

Bezorging per drones lijkt met de maand serieuzer te worden. Een nieuwe Amerikaanse startup heeft plannen om in een wijk in San Francisco geneesmiddelen te bezorgen.

Logistics

‘Amazon mikt op dagbezorgingen’

Amazon breidt flink uit met same day-delivery, oftewel bezorgen binnen een werkdag. Marc Wulfraat, oprichter van logistiek adviseur MWPVL, denkt dat volgend jaar al vijftien procent van de Amerikaanse consumenten kunnen profiteren van deze diensten.

Logistics

Uber tast koeriersmarkt af

Slecht nieuws voor pakjesbezorgers. Het lijkt erop dat vervoerbedrijf Uber nu ook al de koeriersmarkt op het oog heeft: het begint een experimentele koeriersdienst in Manhattan genaamd Uber Rush.

Logistics

Meer concurrentie voor postbezorging?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat mogelijke problemen op de markt voor het vervoer van ongesorteerd aangeleverde post nader te onderzoeken. De gewijzigde Postwet biedt hiertoe sinds kort de mogelijkheid. Het gaat hier vooral om post die moet worden bezorgd op de dag na aflevering bij een postbedrijf. Wat betekent dat voor webwinkels?

Logistics