Experiment met UberPOP Amsterdam uitgebreid
Uber breidt zijn experiment met ‘snordersdienst’ UberPOP in Amsterdam uit na afronding van de eerste proef in de hoofdstad.
Uber breidt zijn experiment met ‘snordersdienst’ UberPOP in Amsterdam uit na afronding van de eerste proef in de hoofdstad.
Ondernemers, van Amazon tot Zalando, breken bestaande markten open door slim gebruik te maken van moderne technologie. Onderstaand schets ik mijn visie op de supply chain van de toekomst. Een keten waarin moderne technologie ervoor zorgt dat klanten altijd beleverd kunnen worden terwijl voorraadrisico’s drastisch omlaag gaan. De nieuwe keten noem ik de Triple Con Supply Chain.
Koerier UPS breidt de dienst My Choice en het UPS Access Points netwerk uit. Daarmee kunnen Nederlandse retailers en consumenten hun thuisleveringen beheren en pakketjes laten afleveren bij speciale UPS-locaties.
De samenwerking tussen Spar supermarkten en Buren Afhaalcentrum wordt uitgebreid. In de hal van het hoofdkantoor van Spar Nederland in Waalwijk zijn gekoelde en ongekoelde afhaalkluizen geplaatst bedoeld voor SPAR Online ‘bestelgemak’, een concept van SPAR waarbij boodschappen online kunnen worden besteld om vervolgens in de winkel op te halen of te laten thuisbezorgen.
DHL heeft zijn duizendste servicepunt in Nederland geopend en verandert de naam van die servicepunten in Parcelshop.
De Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen heeft zware kritiek op online retailers als Bol.com, Zalando en Coolblue. Deze bedrijven hebben tot nu toe weinig initiatief laten zien omtrent het volgens SOMO slechte sociale beleid bij PostNL en andere pakketdiensten aan te kaarten.
Kruidvat is begonnen met de uitvoering van zijn crosschannelstrategie en wil voor de decembermaand honderd afhaalpunten live hebben in Nederland.
Amazon bouwt niet alleen nieuwe distributiecentra, de online retailer sluit er ook enkele. Een groot magazijn in Coffeyville, Kansas gaat dicht in februari. Reden: Amazon wil dichter op zijn klanten zitten.
De Amerikaanse koerier Shyp gaat na San Francisco ook in New York van start, met Miami als de volgende stad. Shyp maakt via een app uitsluitend gebruik van fietskoeriers.
Coolblue bouwt in Tilburg een nieuw magazijn van 22.000 vierkante meter, dat 1 juli 2015 in gebruik wordt genomen. De stap komt slechts 17 maanden na de opening van de vorige ‘schuur’.
Thuiswinkel.org gaat zelf regels opstellen met betrekking tot duurzaam verzendmateriaal. Vanaf 2015 zijn webwinkels namelijk verplicht om op dit gebied duurzaamheidsambities na te streven.
Supermarktketen Spar analyseert de klantbehoefte in haar winkels voortaan automatisch op dagbasis met behulp van Slim4 software van Slimstock.
De Duitse bedrijvenmachine Rocket Internet staat op het punt een versbezorger te lanceren, zo verraadt het prospectus bij de aanstaande beursgang.
De generatie 25 tot 34 jaar neigt het meest tot het online doen van hun boodschappen, ook al heeft meer dan de helft van hen een supermarkt binnen tien minuten afstand van hun huis.
Internationaal worden ze vaak packstations of parcel lockers genoemd: een x-aantal kluisjes in een wand bij elkaar waarin pakketten kunnen worden opgeslagen en waar je ze kunt afhalen. Ook zijn de kluisjes te gebruiken om pakketten retour te sturen. Grote vraag is: is de markt van retailers, logistieke dienstverleners en consumenten er al rijp voor ? Gaat dit voor dé grote verandering in de last mile zorgen tussen nu en 2020?