More stories

SOMO: ‘Grote online retailers negeren misstanden bij vervoerders’

De Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen heeft zware kritiek op online retailers als Bol.com, Zalando en Coolblue. Deze bedrijven hebben tot nu toe weinig initiatief laten zien omtrent het volgens SOMO slechte sociale beleid bij PostNL en andere pakketdiensten aan te kaarten.

E-commerce

Kruidvat: 100 afhaalpunten live in december

Kruidvat is begonnen met de uitvoering van zijn crosschannelstrategie en wil voor de decembermaand honderd afhaalpunten live hebben in Nederland.

E-commerce

Amazon bouwt en sluit distributiecentra

Amazon bouwt niet alleen nieuwe distributiecentra, de online retailer sluit er ook enkele. Een groot magazijn in Coffeyville, Kansas gaat dicht in februari. Reden: Amazon wil dichter op zijn klanten zitten.

E-commerce

Fietskoerier Shyp naar New York

De Amerikaanse koerier Shyp gaat na San Francisco ook in New York van start, met Miami als de volgende stad. Shyp maakt via een app uitsluitend gebruik van fietskoeriers.

E-commerce

Coolblue bouwt magazijn van 22.000 m2

Coolblue bouwt in Tilburg een nieuw magazijn van 22.000 vierkante meter, dat 1 juli 2015 in gebruik wordt genomen. De stap komt slechts 17 maanden na de opening van de vorige ‘schuur’.

E-commerce

Thuiswinkel.org gaat regels formuleren voor duurzaam verpakkingsmateriaal

Thuiswinkel.org gaat zelf regels opstellen met betrekking tot duurzaam verzendmateriaal. Vanaf 2015 zijn webwinkels namelijk verplicht om op dit gebied duurzaamheidsambities na te streven.

E-commerce

Spar analyseert klantbehoefte op dagbasis

Supermarktketen Spar analyseert de klantbehoefte in haar winkels voortaan automatisch op dagbasis met behulp van Slim4 software van Slimstock.

Analytics

Rocket Internet begint versbezorger

De Duitse bedrijvenmachine Rocket Internet staat op het punt een versbezorger te lanceren, zo verraadt het prospectus bij de aanstaande beursgang.

E-commerce

Online supermarkten, de millennials komen eraan

De generatie 25 tot 34 jaar neigt het meest tot het online doen van hun boodschappen, ook al heeft meer dan de helft van hen een supermarkt binnen tien minuten afstand van hun huis.

E-commerce

Pakketautomaten: grote kansen in de last mile?

Internationaal worden ze vaak packstations of parcel lockers genoemd: een x-aantal kluisjes in een wand bij elkaar waarin pakketten kunnen worden opgeslagen en waar je ze kunt afhalen. Ook zijn de kluisjes te gebruiken om pakketten retour te sturen. Grote vraag is: is de markt van retailers, logistieke dienstverleners en consumenten er al rijp voor ? Gaat dit voor dé grote verandering in de last mile zorgen tussen nu en 2020?

E-commerce

DHL bezorgt per drone aan waddeneiland

DHL gaat pakketten bezorgen met behulp van drone op het Duitse waddeneiland Juist, enkele tientallen kilometers ten noordoosten van Groningen.

E-commerce

De Bijenkorf komt met bestelabonnement

De Bijenkorf heeft een jaarabonnement gelanceerd voor het gratis verzenden van online bestellingen. Wie eenmalig 9,95 euro betaalt, kan de bestellingen via ShippingPlus een jaar lang gratis thuis laten bezorgen.

E-commerce

PostNL omarmt concept ‘pakketautomaat’

Nu de proef met de zogeheten pakketautomaat met succes is afgerond, besluit PostNL om er meer te installeren in Nederland. De ‘last mile’ tussen webwinkel en consument verandert komende jaren ingrijpend.

E-commerce

AH.nl maakt zich op voor reeks online vernieuwingen

“Het zal niet lang duren voordat we automatisch je boodschappenlijstje gaan maken. Met een druk op de knop zou die 80 à 90 procent correct zijn”, zei AH.nl-baas Adriaan Thierry vanochtend. Hij bouwt aan een reeks digitale vernieuwingen.

E-commerce

SendCloud sluit DHL aan, wil naar Duitsland

SendCloud, een systeem waarmee webwinkels makkelijker ‘postzegels kunnen plakken’, sluit DHL aan op zijn systeem. Daarnaast zoekt het nieuwe financiering, mede voor de opening in België en Duitsland.

E-commerce