More stories

Totale omzet Nederlandse videogame-industrie stijgt naar 1,8 miljard euro

De Nederlandse videogame-industrie in 2024 is gegroeid naar een omzet van 1,8 miljard euro. De cijfers zijn afkomstig van Games Sales Data en AppMagic, verzameld in opdracht van Videogames Federatie Nederland (VGFN). Vergeleken met 2023, toen de omzet nog 1,5 miljard bedroeg, betekent dit een aanzienlijke stijging van 20 procent. De sector blijft daarmee een stabiele groeimotor binnen de creatieve industrie en toont opnieuw haar economische en culturele relevantie.

Entertainment

Digitale omzet The Guardian naar 123 miljoen

De digitale omzet van de Engelse kwaliteitskrant The Guardian is in 2024 met 22 procent gestegen tot 123 miljoen euro.

Publishing
Premium

Perplexity wordt aangeklaagd door Britannica en Merriam-Webster

Encyclopaedia Britannica en Merriam-Webster hebben een rechtszaak aangespannen tegen het AI-bedrijf Perplexity AI. Ze beschuldigen Perplexity van het onrechtmatig gebruiken van auteursrechtelijk beschermde content.

Legal
Premium

‘Volgers scrollen sneller voorbij gesponsorde Instagram-posts’

Nu sociale mediaplatformen steeds vaker gebruikmaken van advertenties die zijn ingebed in de tijdlijn, blijft de vraag hoe gebruikers deze gesponsorde berichten daadwerkelijk waarnemen. Nieuw onderzoek van de UT en Ruhr West University of Applied Sciences toont aan dat gesponsorde posts aanzienlijk minder aandacht krijgen dan niet-gesponsorde content, ondanks hun ‘natuurlijke’ vormgeving.

Social

Gebruik van smart-tv’s neemt toe, persoonlijke schermen verliezen

De televisie krijgt opnieuw een centrale plek in het huishouden. Het bezit van smart-tv’s steeg met 3 procentpunt naar 79 procent, vooral onder 16–24-jarigen en 68-plussers. Laptops (77%) en tablets (59%) verliezen juist aan populariteit, in alle leeftijdsgroepen behalve 68-plussers. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper, uitgevoerd onder ruim 5.000 consumenten in Nederland.

Media
Premium

TikTok wint miljoenen gebruikers in de EU, voorafgaand aan een mogelijke Amerikaanse verkoop

Het gebruikersbestand van TikTok in Europa groeit gestaag: TikTok telt nu 5 miljoen meer maandelijkse actieve gebruikers dan vorig jaar.

Social

‘Invloed op live TV van online/streaming is beperkt’

De NPO presenteerde gisterenavond zijn programmering voor het najaar. Kern daarin: een duidelijker, voorspelbaarder gezicht op radio, televisie en internet.

Publishing

Rechter verwerpt AI schikking Anthropic

Een Amerikaanse federale rechter in San Francisco heeft de voorgestelde schikking van 1,5 miljard dollar tussen AI-bedrijf Anthropic en auteurs wiens werk zonder toestemming zou zijn gebruikt om hun chatbot Claude te trainen, afgewezen.

Artificial Intelligence
Premium

Helft van smart-tv gebruikers benut apparaat niet volledig: app-installatie geen gemeengoed

Bijna 80 procent van de Nederlandse huishoudens met een televisie beschikt inmiddels over een smart-tv. Toch blijkt uit nieuw marktonderzoek van Telecompaper in samenwerking met Hypersolid, dat veel gebruikers het apparaat nog niet inzetten waarvoor het is bedoeld: als flexibel en uitbreidbaar platform.

Media

Streamen twee keer zo duur als traditioneel televisiekijken

Steeds meer Nederlanders zeggen hun televisieabonnement op door het groeiende aanbod van streamingdiensten zoals Netflix, Viaplay en Prime Video. Toch blijkt uit cijfers van Independer en mobiel.nl dat een traditioneel televisieabonnement doorgaans aanzienlijk goedkoper is dan streamen.

Entertainment

DPG Media focust op transparantie in politieke advertenties

DPG Media zal politieke advertenties voortaan op een nog transparantere en gecontroleerde manier distribueren via haar kanalen. Daarmee volgt het mediabedrijf niet alleen de vernieuwde Europese regelgeving, maar bouwt het ook extra controlemechanismen in.

Online advertising

Last onder dwangsom voor Unibet voor verboden wedaanbod

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft Optdeck Service Ltd. een last onder dwangsom opgelegd voor het organiseren van niet-toegestane sportweddenschappen. Optdeck biedt in Nederland kansspelen aan onder de merknaam Unibet.

Entertainment

Website van het Jaar-verkiezing 2025: breng nu je stem uit

Wat zijn de beste en populairste websites en apps van 2025 volgens het Nederlandse publiek? Vanaf vandaag kan iedereen in […]

Media

Amazon.nl en SBS6 lanceren nieuwe spelshow Prijzenjacht

Vanavond gaat op SBS6 een nieuw dagelijks spelprogramma van start waarin één simpele mvraag centraal staat: wat kost dit product vandaag op Amazon.nl? In ‘Prijzenjacht’, geproduceerd door Talpa Studios en gepresenteerd door Rob Janssen, strijden twee duo’s tegen elkaar om de juiste prijzen te raden.

Media

Republikeinen starten onderzoek naar vermeende vooringenomenheid op Wikipedia

Wetgevers in het Huis van Afgevaardigden in de Verenigde Staten hebben hun pijlen gericht op de Wikimedia Foundation, de organisatie achter Wikipedia.

Media