Adverteren op TV wordt toegankelijker en slimmer
In mei vonden de Amerikaanse upfronts plaats: evenementen in de televisiewereld waar netwerken en streamingsdiensten hun plannen presenteren.
In mei vonden de Amerikaanse upfronts plaats: evenementen in de televisiewereld waar netwerken en streamingsdiensten hun plannen presenteren.
Netflix gaat vanaf de zomer van 2026 in Frankrijk klassieke live-tv aanbieden. Dankzij een samenwerking met de Franse zendergroep TF1 krijgen abonnees toegang tot TF1’s vijf lineaire kanalen en hun on-demand content, allemaal binnen dezelfde Netflix-app, zonder extra kosten terwijl ze ingelogd zijn.
Adobe heeft zijn Firefly-app nu ook uitgebracht voor iOS en Android. Voorheen was deze alleen als webapp beschikbaar, maar nu kunnen gebruikers ook op hun smartphone AI-gegenereerde beelden en video’s maken.
Privacyorganisatie noyb heeft juridische stappen ondernomen tegen twee Duitse toezichthouders omdat ze niet optreden tegen het ‘pay or OK’-model. Dit model, dat door meerdere Duitse nieuwssites wordt gebruikt, dwingt bezoekers om óf een abonnement te nemen óf akkoord te gaan met gepersonaliseerde tracking.
Na eerdere samenwerkingen rondom de SBS6-programma’s Unplugged en 3 Minutes of Fame, heeft Talpa Network nu een belang genomen in Showbird.com. De investering, in de vorm van een media-for-equity deal, heeft als doel om de bekendheid van het boekingsplatform een boost te geven bij het grote publiek.
Tv platform Roku, niet actief in Nederland, heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Amazon Ads om hun advertentie-inventaris voor connected TV te integreren, exclusief via Amazons demand-side platform (DSP). Deze samenwerking stelt adverteerders in staat om gericht te adverteren bij meer dan 80 miljoen Amerikaanse huishoudens met verbonden tv’s, goed voor ruim 80 procent van de Amerikaanse markt.
Reddit heeft een rechtszaak aangespannen tegen de AI-startup Anthropic bij het Superior Court in San Francisco. Het sociale mediaplatform beschuldigt Anthropic ervan zonder toestemming gegevens van Reddit te hebben gebruikt om zijn AI-modellen, waaronder de Claude-chatbot, te trainen.
De Nederlander neemt steeds minder nieuws tot zich en lokale journalistieke media boeten steeds meer aan belang in. Nieuwsconsumptie verschuift naar bigtech en socialmedia.
Instagram-gebruikers wereldwijd uiten hun frustratie over een golf van plotselinge accountblokkades, die zij toeschrijven aan fouten in het AI-gestuurde moderatiesysteem van het platform.
Het demissionaire kabinet presenteert vandaag een nieuwe richtlijn om het schermgebruik onder jongeren te beperken. Volgens Haagse bronnen, aangehaald door RTL Nieuws, zal in de richtlijn ‘Gezond schermgebruik’ worden geadviseerd om kinderen onder de 15 jaar geen toegang te geven tot sociale media. Ook zouden kinderen pas vanaf groep 8 een smartphone moeten gebruiken.
De Stichting Kansspelrecht en Schadevergoeding (Stichting K.E.S.) heeft formele aansprakelijkstellingen verzonden aan een reeks online casino’s die vóór 1 oktober 2021 zonder Nederlandse vergunning actief waren.
YouTube lijkt nieuwe manieren te hebben gevonden om adblockers te detecteren, waaronder extensies die tot nu toe gewoon leken te werken.
Een infographic over de laatste sociale media trends. Deze trends benadrukken het belang voor merken om flexibel en innovatief te blijven in hun benadering van social media marketing.
De baas van de Amerikaanse nieuwstitel The Atlantic gaat ervan uit, dat het verkeer naar zijn sites komende jaren praktisch naar nul daalt.
Vanaf deze week heeft SIRE vijf social ambassadeurs: Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Liesbeth Rasker, Sophie Milzink en Anna van Borre. Het vijftal gaat met hun jarenlange expertise op gebied van social media, podcasts en auteurschap een belangrijke bijdrage leveren aan de SIRE campagnes. Dit doen zij door passende content te produceren en hiermee de exposure en draagkracht te vergroten bij een jonge doelgroep.