More stories

Infographic: Belangrijkste trends in social media marketing voor 2025

Een infographic over de laatste sociale media trends. Deze trends benadrukken het belang voor merken om flexibel en innovatief te blijven in hun benadering van social media marketing.

Social

Baas The Atlantic: ‘Google-traffic naar ons wordt nul’

De baas van de Amerikaanse nieuwstitel The Atlantic gaat ervan uit, dat het verkeer naar zijn sites komende jaren praktisch naar nul daalt.

Media

SIRE zet creators en podcastmakers in als social ambassadeurs

Vanaf deze week heeft SIRE vijf social ambassadeurs: Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Liesbeth Rasker, Sophie Milzink en Anna van Borre. Het vijftal gaat met hun jarenlange expertise op gebied van social media, podcasts en auteurschap een belangrijke bijdrage leveren aan de SIRE campagnes. Dit doen zij door passende content te produceren en hiermee de exposure en draagkracht te vergroten bij een jonge doelgroep.

Media
Premium

Ondanks nieuwe wetgeving: desinteresse digitale toegankelijkheid

Nederlands grootste webwinkels zijn nog steeds lastig te gebruiken door miljoenen mensen met een kleine of grotere handicap. HEMA, HelloFresh en Coolblue zijn zelfs achteruit gegaan qua toegankelijkheid.

Digital Design

29 DAB regionale commerciële radiovergunningen geveild

Het ministerie van Economische Zaken heeft vandaag 29 afzonderlijke digitale vergunningen (DAB-only) geveild voor regionale (niet-landelijke) commerciële radiostations. Deze zijn verdeeld voor een totaalbedrag van 105.000 euro.

Media
Premium

Netto mediabestedingen stegen in 2024 met 6,9 procent tot € 6,4 miljard

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot 6,41 miljard euro. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digital dat een toename van de bestedingen van bijna 11% noteerde. Goede tweede was (D)OOH dat 8,4 procent aan extra advertentie-inkomsten mocht bijschrijven, maar dat met een aandeel van 4,7 procent een bescheiden rol speelt in de totale netto mediabestedingen. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan een jaar geleden. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Online advertising

Infographic: tips voor live shopping via TikTok

TikTok heeft onlangs een infographic gedeeld met praktische tips voor het organiseren van succesvolle live shopping-sessies en het vermijden van schendingen van de platformrichtlijnen.

Social

Platenlabels in gesprek met AI-startups Udio en Suno over rechten

Volgens TechCrunch zijn Universal Music Group, Warner Music Group en Sony Music Entertainment in gesprek met de AI-startups Udio en Suno over licentieovereenkomsten. Deze gesprekken hebben als doel een raamwerk op te stellen waarin AI-bedrijven artiesten compenseren voor het gebruik van hun werk .

Entertainment

(DML!): Virtuele Bart de Graaff is al bijna niet van echt te onderscheiden

De animaties zijn het nog net niet, want robotachtig en schokkerig, maar de stem is al niet meer van echt te onderscheiden: een prototype van Virtual Bart oftewel BNN-oprichter Bart de Graaff werd gisteren op Digital Marketing Live! In de Beurs van Berlage onthuld door Maartje Sol-van Beuningen, Innovatie Coördinator bij omroep BNNVARA. Met als vraag: wat gebeurt er als een digitale kopie van Bart 22 jaar na zijn dood weer tot leven komt met zijn eigen AI?

Media
Premium

DPG Media lanceert als eerste Nederlandse uitgever een PMP Portal voor programmatic advertising

DPG Media introduceert als eerste en enige Nederlandse uitgever de PMP Portal: een innovatieve tool waarmee adverteerders en mediabureaus zelfstandig en razendsnel deals kunnen opzetten en beheren binnen de Private Marketplace (PMP).

Online advertising

Pornhub en YouPorn mogelijk weg uit Frankrijk vanwege nieuwe regelgeving

Pornhub en YouPorn hebben besloten zich terug te trekken uit Frankrijk vanwege nieuwe regelgeving die hen verplicht om de leeftijd van gebruikers te verifiëren. De Franse toezichthouder Arcom eist dat deze platforms binnen drie maanden een effectief en privacyvriendelijk systeem voor leeftijdsverificatie implementeren. Indien zij hier niet aan voldoen, riskeren zij sancties zoals boetes of blokkering van hun websites. 

Media

YouTube Premium Lite krijgt meer reclame

Google heeft bevestigd dat het zijn goedkopere YouTube Premium Lite-abonnement opnieuw introduceert, maar met een belangrijke wijziging, de toevoeging van advertenties. Deze abonnementsvorm, die eerder in 2023 werd stopgezet, wordt momenteel getest in landen zoals Duitsland, Australië en Thailand.

Entertainment

‘Nieuwsinfluencers in horden naar Bluesky’

Onafhankelijke nieuwsmakers, niet gelieerd aan professionele organisaties, gaan in drommen naar Bluesky. Ze laten X echter niet in de steek.

Media

De Telegraaf lanceert nieuwe app en site

De app en (mobiele) website van De Telegraaf zijn volledig vernieuwd. Op de nieuwe platformen staat de mobiele gebruikerservaring centraal. Daarnaast krijgt de redactie de mogelijkheid om meer smoel te geven aan de digitale platformen met de kenmerkende spraakmakende journalistiek van De Telegraaf.

Media

Matthijs van den Broek nieuwe hoofdredacteur Bicycling

Matthijs van den Broek is benoemd tot nieuwe hoofdredacteur van Bicycling, het magazine en online platform voor fietsliefhebbers.

Media