More stories

Universal Music Group zet een concrete stap richting een Amerikaanse beursnotering

Universal Music Group (UMG) heeft op 21 juli 2025 vertrouwelijk een registratieverklaring (Form F‑1) ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, waarmee de weg wordt geëffend voor een secundaire notering op een Amerikaanse beurs, zoals de NYSE of Nasdaq.

Entertainment

Re:publica25 over AI, creativiteit en controle: wie vertelt het verhaal van morgen?

Vier creatieve geesten over hoe de media van de toekomst eruit komen te zien en welke rol AI, creativiteit en controle daarbij spelen.

Creative

ZEbet en Starcasino aangesproken op verplichting tot rondspelen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft ZEbet gewaarschuwd, omdat zij spelers zouden verplichten gestort geld eerst in te zetten voor ze het weer op konden nemen (rondspelen). Dat is alleen toegestaan in combinatie met een door de aanbieder aangeboden bonus en onder voorwaarden. In andere gevallen moeten aanbieders altijd zo snel mogelijk uitbetalen.

Entertainment
Premium

Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL

TNO en de leden van NDP Nieuwsmedia slaan de handen ineen voor de verdere ontwikkeling van GPT-NL, het eerste grootschalige Nederlandse AI-taalmodel dat volledig wordt getraind op rechtmatig verkregen data. De leden van NDP Nieuwsmedia stellen een omvangrijk deel van het archief van nieuwsartikelen van meer dan 30 landelijke en regionale nieuwstitels beschikbaar om het taalmodel verder te trainen.

Artificial Intelligence

Kansspelautoriteit pakt promotie illegaal aanbod via nieuwsbladen structureel aan

De Kansspelautoriteit (Ksa) zet structureel in op het tegengaan van de promotie van illegaal kansspelaanbod via (online) tijdschriften en nieuwsbladen. Eerder startte de toezichthouder al met de actieve benadering van de betreffende media, waarbij informatiebrieven werden verstuurd met adviezen om overtredingen in de toekomst te voorkomen.

Online advertising

Netflix zwijgt over reclame-omzet bij kwartaalbericht

Netflix wil dit jaar zijn nog bescheiden reclame-omzet verdubbelen. De streaminggigant heeft de beschikbare inventory voor de rest van dit jaar bijna uitverkocht in de VS. Maar om hoeveel geld dat gaat, houdt de streamers voor zich.

Entertainment
Premium

Talpa Network: nieuwe Ster-plannen duwen commerciële media de markt uit

Een verruiming van de online advertentiemogelijkheden voor Ster, zoals voorgesteld in Den Haag, dreigt de markt ernstig te verstoren. Dat stelt een onafhankelijk onderzoek van Station10 in opdracht van Talpa Network. De conclusie: extra reclamemogelijkheden voor Ster zal desastreus zijn voor bestaande mediabedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten.

Online advertising

NRC viert 100 jaar puzzels met de lancering van NRC Puzzels

NRC lanceert vandaag NRC Puzzels: hét platform voor puzzelliefhebbers. Met een verbeterde gebruikerservaring en een reeks nieuwe functionaliteiten viert NRC dat er inmiddels al ruim 100 jaar wordt gepuzzeld door haar lezers. Wat ooit in 1925 begon met een kruiswoordpuzzel in de papieren krant, is inmiddels uitgegroeid tot dé plek voor de beste digitale puzzelervaring, waar wekelijks honderdduizenden puzzels worden gespeeld.

Media
Premium

Belgische videomarkt: Netflix dominant, maar prijs blijft struikelblok voor groei

Belgische consumenten blijven massaal kiezen voor Netflix, dat in het eerste kwartaal van 2025 zowel marktleider is in gebruik als in klanttevredenheid. Toch blijkt uit het nieuwste Telecompaper-rapport over de videomarkt in België dat prijsperceptie een belangrijk obstakel vormt voor verschillende aanbieders, en dat er aanzienlijke regionale en demografische verschillen zijn in voorkeur en waardering. Vooral gezinnen en jongvolwassenen vormen de kern van de streamingmarkt. Alleenstaanden zijn prijsgevoeliger.

Entertainment

Threads haalt snel in op X

Tussen Threads en X zou er binnenkort een nek-aan-nekrace kunnen ontstaan over wie van de twee kortberichtendiensten de meeste dagelijks actieve gebruikers heeft. Volgens gegevens van marktonderzoeksbureau Similarweb telt Threads van Meta inmiddels 115,1 miljoen dagelijks actieve gebruikers via zijn mobiele app, een groei van 127,8 procent ten opzichte van vorig jaar.

Twitter/X

Azerion verkoopt gamesportefeuille aan DoubleU Games voor €55 miljoen

Azerion, een Nederlandse wereldspeler in digitaal adverteren en het ontwikkelen en uitgeven van games, verkoopt dochterbedrijf Whow Games en daarmee het leeuwendeel van zijn gameportefeuille voor 55 miljoen euro aan DoubleDown Interactive, onderdeel van het Zuid-Koreaanse DoubleUGames. Azerion kan boven het overnamebedrag nog een earn-out van maximaal 10 miljoen opstrijken, als in de twee jaren daarna bepaalde doelstellingen behaald worden.

Entertainment

Positief effect nieuwe regels spelersbescherming zet door: extreme verliezen blijven dalen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft opnieuw onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de verschillende regels die in de tweede helft van 2024 werden ingevoerd om spelers op de online gokmarkt beter te beschermen. Uit het eerste onderzoek bleek dat de nieuwe regels effect hadden: het aantal hoge verliezen per account daalde. In de tweede meting is te zien dat dit positieve effect doorzet. Ook de kanalisatie op basis van spelers (het aandeel spelers dat bij legale aanbieders speelt ten opzicht van illegaal) is niet noemenswaardig gedaald.

Entertainment
Premium

Eerste AI‑gestuurde platform voor Europese nieuwsinhoud

De Deutsche Presse-Agentur (dpa) en veertien andere mediabedrijven uit verschillende Europese landen hebben vandaag samen het platform ChatEurope gelanceerd. Het is een AI-gestuurd chatbotproject dat gebruikers in zeven talen actuele en betrouwbare antwoorden geeft op vragen over Europese thema’s.

Media

‘Apple wil Amerikaanse uitzendrechten van Formule  1’

Apple onderhandelt over de Amerikaanse uitzendrechten van Formule 1, meldt de Financial Times. Volgens ingewijden wil Apple het contract verwerven zodra deze volgend jaar vrijkomt, waarmee het Disney’s ESPN uitdaagt—de huidige Amerikaanse uitzendrechtenhouder.

Entertainment

Sport en TVOD stuwen de Nederlandse tv/video-markt naar een recordom

De gecombineerde Nederlandse markt van televisie en video-on-demand (VOD) groeide in het eerste kwartaal tot een omvang van 753 miljoen euro. De groei zat vooral in sportpakketten en transactional video-on-demand (TVOD), waarbij gebruikers per afzonderlijk kijkmoment betalen. Dit blijkt uit het Dutch TV-Video rapport van Telecompaper.

Entertainment