More stories

RTL neemt Sky Duitsland over

RTL heeft aangekondigd dat het Sky Deutschland overneemt voor 150 miljoen euro. Met deze overname wil RTL zijn positie versterken tegenover streaminggiganten als Netflix en Prime Video.

Entertainment
Premium

DPG Media introduceert Ad Manager+ voor AI-gedreven campagnes

DPG Media lanceert Ad Manager+: een nieuwe suite van AI-gedreven tools, direct geïntegreerd in het self-service platform Ad Manager van DPG Media. Ad Manager+ helpt adverteerders en bureaus om campagnes sneller te lanceren, slimmere beslissingen te nemen en betere resultaten te behalen — volledig transparant en met behoud van controle.

Online advertising

Online brancheverenigingen VNLOK en NOGA gaan samen verder

Branchevereniging VNLOK (Vergunde NederLandse Online Kansspelaanbieders) en NOGA (Nederlandse Online Gambling Associatie) hebben overeenstemming bereikt over een gezamenlijke toekomst.

Entertainment

Buienalarm passeert 5 miljoen gebruikers in extreem droog jaar

Terwijl 2025 op koers ligt om één van de droogste jaren ooit te worden, heeft Buienalarm de grens van meer dan 5 miljoen actieve gebruikers gepasseerd in juni.

Media

Pornhub belooft leeftijdscontroles in het VK uiterlijk 25 juli

De Britse internetwaakhond Ofcom heeft aangekondigd dat Pornhub en verschillende andere porno­websites hebben toegezegd robuuste leeftijdscontroles te implementeren voor Britse gebruikers vóór de deadline van 25 juli. Deze toezegging kan later door Ofcom worden gebruikt als bewijs bij eventuele boetes.

Entertainment

Zenderoverstijgend factcheck-netwerk voor Duitse publieke omroep

De Duitse publieke omroep ARD breidt zijn capaciteit tegen desinformatie uit. Onder leiding van de Norddeutscher Rundfunk (NDR) gaat een nieuw, zenderoverstijgend factcheck-netwerk van start.

Media
Premium

BBC dreigt Perplexity met rechtszaak wegens content scraping

De BBC heeft juridische stappen aangekondigd omdat de AI-zoekmachine Perplexity zonder toestemming auteursrechtelijk beschermd materiaal van de Britse omroep zou hebben gebruikt om de standaard-AI te trainen.

Artificial Intelligence
Premium

Googles Veo 3 lijkt klaar voor primetime-tv, en meer

Googles videoplatform Veo 3, eind mei gelanceerd, is nu al een hit op TikTok, ook in Nederland, waar het platform nog niet eens is gelanceerd. Het wemelt op TikTok van de soms zeer realistische straatinterviews, en tijdens de NBA Finals in de VS was een dezer dagen zelfs een volledig door Veo samengestelde AI reclamespot te zien.

Artificial Intelligence

Deezer gaat AI-gegenereerde muziek labelen om streamingfraude tegen te gaan

Deezer gaat AI-gegenereerde muziek labelen om streamingfraude tegen te gaan. Volgens het bedrijf is inmiddels zo’n 18 procent van de dagelijks geüploade muziek volledig door AI gemaakt, omgerekend meer dan 20.000 nummers per dag.

Entertainment

Adverteren op TV wordt toegankelijker en slimmer

In mei vonden de Amerikaanse upfronts plaats: evenementen in de televisiewereld waar netwerken en streamingsdiensten hun plannen presenteren.

Publishing
Premium

Netflix brengt traditionele tv-zenders naar zijn platform in Frankrijk

Netflix gaat vanaf de zomer van 2026 in Frankrijk klassieke live-tv aanbieden. Dankzij een samenwerking met de Franse zendergroep TF1 krijgen abonnees toegang tot TF1’s vijf lineaire kanalen en hun on-demand content, allemaal binnen dezelfde Netflix-app, zonder extra kosten terwijl ze ingelogd zijn.

Entertainment

Adobes Firefly-app nu ook voor de smartphone

Adobe heeft zijn Firefly-app nu ook uitgebracht voor iOS en Android. Voorheen was deze alleen als webapp beschikbaar, maar nu kunnen gebruikers ook op hun smartphone AI-gegenereerde beelden en video’s maken.

Creative
Premium

Privacyorganisatie wil actie tegen Pay or OK model

Privacyorganisatie noyb heeft juridische stappen ondernomen tegen twee Duitse toezichthouders omdat ze niet optreden tegen het ‘pay or OK’-model. Dit model, dat door meerdere Duitse nieuwssites wordt gebruikt, dwingt bezoekers om óf een abonnement te nemen óf akkoord te gaan met gepersonaliseerde tracking.

Privacy

Talpa Network neemt belang in Showbird.com

Na eerdere samenwerkingen rondom de SBS6-programma’s Unplugged en 3 Minutes of Fame, heeft Talpa Network nu een belang genomen in Showbird.com. De investering, in de vorm van een media-for-equity deal, heeft als doel om de bekendheid van het boekingsplatform een boost te geven bij het grote publiek.

Media
Premium

Advertentiedeal tussen Roku en Amazon

Tv platform Roku, niet actief in Nederland, heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Amazon Ads om hun advertentie-inventaris voor connected TV te integreren, exclusief via Amazons demand-side platform (DSP). Deze samenwerking stelt adverteerders in staat om gericht te adverteren bij meer dan 80 miljoen Amerikaanse huishoudens met verbonden tv’s, goed voor ruim 80 procent van de Amerikaanse markt.

Online advertising