More stories

Jongeren willen minder op hun telefoon zitten, maar kunnen niet zonder social media

Jongeren willen minder tijd op hun telefoon besteden, maar vinden het lastig om écht offline te zijn. Tegelijkertijd kunnen ze social media nauwelijks missen. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek What’s Happening Online trendrapport van Ruigrok onderzoek en advies.

Social

Europese redactie TechCrunch opgeheven

De Europese tak van technieuwsuitgave TechCrunch is door de nieuwe eigenaar opgeheven.

Media

Jongvolwassen wisselen massaal van streamingdienst

Jongvolwassenen in de VS wisselen van streamingdienst alsof het een paar sokken is, zo laten cijfers van Digital Media Monitor zien.

Media

Kijktijd NPO Start stijgt met een kwart

De gemiddelde totale kijktijd per week die aan NPO Start wordt besteed is in het eerste kwartaal van 2025 met 23 procent gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

Media

Europese Commissie start onderzoek naar grootste pornosites

De Europese Commissie gaat de vier pornoplatforms Pornhub, Stripchat, XNXX en XVideos onderzoeken op grond van de Digital Services Act (DSA) van de EU.

Legal

Illegale webradio die Nederlandse muziek draaide offline gehaald

Stichting BREIN heeft afgelopen maand succesvol een illegale webradio uit de lucht gehaald. Deze online zender opereerde als een moderne variant van de klassieke piratenzender, maar dan op het internet. Het station zond dagelijks een breed scala aan muziek van Nederlandse artiesten uit, maar weigerde pertinent de benodigde licenties te verwerven.

Media

Talpa Media krijgt verkoop programmatic Podimo-labels

Talpa Media gaat de verkoop van programmatic audio-advertenties en run of network-campagnes verzorgen van de podcasts van Dag & Nacht Media en Tonny Media. De dochterbedrijven van Podimo sluiten zich bovendien aan bij de bereiksmetingen.

Media
Premium

Reddit rolt dynamische advertenties wereldwijd uit

Reddit heeft zijn advertentieplatform uitgebreid met de wereldwijde introductie van Dynamic Product Ads (DPA), een nieuwe manier van adverteren waarmee merken automatisch relevante advertenties kunnen genereren op basis van hun eigen productcatalogus

Online advertising

Tien partijen verkrijgen regionale commerciële radiovergunningen bij veiling

Tien verschillende partijen hebben vergunningen gewonnen om vanaf 1 september 2025 tot en met 2035 uit te zenden op FM en DAB met regionale (niet-landelijke) commerciële radiostations. Het gaat om Radio Limburg 97FM, GLXY Radio, Regionale Radio Frequentie, GPR Networks, Blended Broken Beats, TiDa, Radio JND, Radio Simone, Stichting Masalsa en Stichting Radika. Zij hebben één of meerdere vergunningen om te gaan uitzenden.

Entertainment

Spotta wordt bezorger (reclame)post en tijdschriften

De verspreider van huis-aan-huisreclame in Nederland Spotta gaat geadresseerde post aan de deur bezorgen, waarmee het zich in het zakelijk vaarwater van PostNL manoeuvreert.

Media

Eroticaplatform Only Fans zoekt koper

OnlyFans, het Britse platform bekend om zijn abonnementsmodel voor contentcreatie, voert gesprekken over een mogelijke verkoop ter waarde van ongeveer 8 miljard dollar. De eigenaar, Leonid Radvinsky, heeft volgens Reuters adviseurs ingeschakeld om verkoopopties te verkennen. Een van de geïnteresseerde partijen is het Amerikaanse investeringsbedrijf Forest Road Company.

Media

Consumentenorganisaties: train AI niet met gegevens van consumenten

De Consumentenbond roept Meta op om zijn AI-model niet te trainen met openbare gegevens van gebruikers. De Consumentenbond heeft Meta daartoe per brief opgeroepen. De Consumentenbond doet deze oproep samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties. Meta schendt met de training consumentenrechten en overtreedt verschillende EU-wetten, zoals de privacywetgeving.

Facebook
Premium

NWO-beurs voor onderzoek naar AI in de muziekindustrie

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 50.000 euro toegekend aan het project The times they are AI-changin: how engaging with artificial intelligence affects creativity in the music industry” van Yosha Wijngaarden (universitair docent media en creatieve industrie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)).

Artificial Intelligence

Podimo benoemt Chief Content Officer

Audiostreamer Podimo benoemt Georgia Brown, een voormalig medewerker van Amazon, tot hoofd Content van het internationale bedrijf.

Media

Autoweek: de onderwerpen waar lezers écht op aanslaan

Een oude stelregel op Autoweek.nl is: ‘hoe meer blik, hoe meer klik’. Maar op welke inhoudelijke onderwerpen slaat het publiek écht aan volgens de data?

Contentmarketing