More stories

Premium

DPG Media lanceert als eerste Nederlandse uitgever een PMP Portal voor programmatic advertising

DPG Media introduceert als eerste en enige Nederlandse uitgever de PMP Portal: een innovatieve tool waarmee adverteerders en mediabureaus zelfstandig en razendsnel deals kunnen opzetten en beheren binnen de Private Marketplace (PMP).

Online advertising

Pornhub en YouPorn mogelijk weg uit Frankrijk vanwege nieuwe regelgeving

Pornhub en YouPorn hebben besloten zich terug te trekken uit Frankrijk vanwege nieuwe regelgeving die hen verplicht om de leeftijd van gebruikers te verifiëren. De Franse toezichthouder Arcom eist dat deze platforms binnen drie maanden een effectief en privacyvriendelijk systeem voor leeftijdsverificatie implementeren. Indien zij hier niet aan voldoen, riskeren zij sancties zoals boetes of blokkering van hun websites. 

Media

YouTube Premium Lite krijgt meer reclame

Google heeft bevestigd dat het zijn goedkopere YouTube Premium Lite-abonnement opnieuw introduceert, maar met een belangrijke wijziging, de toevoeging van advertenties. Deze abonnementsvorm, die eerder in 2023 werd stopgezet, wordt momenteel getest in landen zoals Duitsland, Australië en Thailand.

Entertainment

‘Nieuwsinfluencers in horden naar Bluesky’

Onafhankelijke nieuwsmakers, niet gelieerd aan professionele organisaties, gaan in drommen naar Bluesky. Ze laten X echter niet in de steek.

Media

De Telegraaf lanceert nieuwe app en site

De app en (mobiele) website van De Telegraaf zijn volledig vernieuwd. Op de nieuwe platformen staat de mobiele gebruikerservaring centraal. Daarnaast krijgt de redactie de mogelijkheid om meer smoel te geven aan de digitale platformen met de kenmerkende spraakmakende journalistiek van De Telegraaf.

Media

Matthijs van den Broek nieuwe hoofdredacteur Bicycling

Matthijs van den Broek is benoemd tot nieuwe hoofdredacteur van Bicycling, het magazine en online platform voor fietsliefhebbers.

Media

Jongeren willen minder op hun telefoon zitten, maar kunnen niet zonder social media

Jongeren willen minder tijd op hun telefoon besteden, maar vinden het lastig om écht offline te zijn. Tegelijkertijd kunnen ze social media nauwelijks missen. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek What’s Happening Online trendrapport van Ruigrok onderzoek en advies.

Social

Europese redactie TechCrunch opgeheven

De Europese tak van technieuwsuitgave TechCrunch is door de nieuwe eigenaar opgeheven.

Media

Jongvolwassen wisselen massaal van streamingdienst

Jongvolwassenen in de VS wisselen van streamingdienst alsof het een paar sokken is, zo laten cijfers van Digital Media Monitor zien.

Media

Kijktijd NPO Start stijgt met een kwart

De gemiddelde totale kijktijd per week die aan NPO Start wordt besteed is in het eerste kwartaal van 2025 met 23 procent gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

Media

Europese Commissie start onderzoek naar grootste pornosites

De Europese Commissie gaat de vier pornoplatforms Pornhub, Stripchat, XNXX en XVideos onderzoeken op grond van de Digital Services Act (DSA) van de EU.

Legal

Illegale webradio die Nederlandse muziek draaide offline gehaald

Stichting BREIN heeft afgelopen maand succesvol een illegale webradio uit de lucht gehaald. Deze online zender opereerde als een moderne variant van de klassieke piratenzender, maar dan op het internet. Het station zond dagelijks een breed scala aan muziek van Nederlandse artiesten uit, maar weigerde pertinent de benodigde licenties te verwerven.

Media

Talpa Media krijgt verkoop programmatic Podimo-labels

Talpa Media gaat de verkoop van programmatic audio-advertenties en run of network-campagnes verzorgen van de podcasts van Dag & Nacht Media en Tonny Media. De dochterbedrijven van Podimo sluiten zich bovendien aan bij de bereiksmetingen.

Media
Premium

Reddit rolt dynamische advertenties wereldwijd uit

Reddit heeft zijn advertentieplatform uitgebreid met de wereldwijde introductie van Dynamic Product Ads (DPA), een nieuwe manier van adverteren waarmee merken automatisch relevante advertenties kunnen genereren op basis van hun eigen productcatalogus

Online advertising

Tien partijen verkrijgen regionale commerciële radiovergunningen bij veiling

Tien verschillende partijen hebben vergunningen gewonnen om vanaf 1 september 2025 tot en met 2035 uit te zenden op FM en DAB met regionale (niet-landelijke) commerciële radiostations. Het gaat om Radio Limburg 97FM, GLXY Radio, Regionale Radio Frequentie, GPR Networks, Blended Broken Beats, TiDa, Radio JND, Radio Simone, Stichting Masalsa en Stichting Radika. Zij hebben één of meerdere vergunningen om te gaan uitzenden.

Entertainment