More stories

FT prikkelt met korte film over AI en dementie

Hoe kan AI niet alleen veranderen wat we ons herinneren, maar ook wie we zijn en wat we geloven dat waar is? De Financial Times publiceert een prikkelende korte film (13 minuten) waarin acteur Stehpen Fry de kijker achterlaat met een verstikkend gevoel achterlaat.

Artificial Intelligence
Premium

Premium-tv aanjager in vertragende tv-videomarkt

De Nederlandse markt voor consumententelevisie en -video groeide in het tweede kwartaal van 2025 met 1,9 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op een gezamenlijke omzet van 747 miljoen euro. De groei viel aanzienlijk lager uit dan in voorgaande kwartalen, ondanks de introductie van Viaplay TV+ als nieuwe aanbieder binnen het premiumsegment.

Entertainment
Premium

Kijkgedrag van kinderen veelzijdiger: TV en streaming vullen elkaar aan

Kinderen van 6 tot en met 12 jaar combineren traditioneel TV-kijken steeds vaker met streamingdiensten. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de NMO Kids Monitor 2025, die het mediagedrag van jonge kijkers in kaart brengt. Beide vormen van videoconsumptie zijn inmiddels een vast onderdeel van de dagelijkse routine.

Media

Spotify tekent ITV Studios voor meer video

Spotify gaat afleveringen van The Graham Norton Show en twee VICE-series uitzenden. Daartoe tekende het een contract met het Engelse ITV Studios.

Media

Youtubers schatten de eigen kijktijd verkeerd in

Nederlanders besteden steeds meer tijd aan YouTube, dat voor velen hét platform is voor video, informatie en entertainment. Maar uit het eerste Nederlandse onderzoek op basis van daadwerkelijke kijkdata, uitgevoerd door Channel Factory en SilverLabs, blijkt dat kijkers vaak een verkeerd beeld hebben van hun eigen gebruik. Gemiddeld schat 74 procent zijn kijktijd onjuist in. Zo zeggen veel respondenten vooral instructieve of educatieve branded content of films en series te kijken, terwijl de cijfers laten zien dat maar liefst 91,7 procent van hun tijd naar user-generated content gaat.

Media

Ministerie OCW onderzoekt terugkeer STER als commercieel online exploitant

Het Ministerie van OCW doet een verkennend onderzoek naar de vraag of STER kan terugkeren als commercieel online exploitant. Dat kan tientallen miljoenen euro’s toevoegen aan de NPO-begroting.

Online advertising

NPO schrapt in aanbodkanalen en organisatie

De NPO heeft het voornemen te stoppen met NPO Campus Radio, NPO Soul & Jazz, NPO 2 extra en de buitenlandzender BVN. Ook volgt er een reorganisatie binnen de NPO-organisatie en kijkt de NPO kritisch naar aanvullende kosten. Dit is te lezen in de gepubliceerde begroting voor 2026.

Media
Premium

Sky schrapt 600 banen

Sky, het Britse betaaltelevisiebedrijf dat in handen is van Comcast, is van plan ongeveer 600 banen te schrappen als onderdeel van een reorganisatie.

Media

Amazon met augmented reality bij voetbal op Prime TV

Amazon Prime Video lanceert dinsdag een nieuwe vorm van voetbaluitzending waarbij augmented reality-technologie realtime data direct over de live beelden projecteert.

Media

Totale omzet Nederlandse videogame-industrie stijgt naar 1,8 miljard euro

De Nederlandse videogame-industrie in 2024 is gegroeid naar een omzet van 1,8 miljard euro. De cijfers zijn afkomstig van Games Sales Data en AppMagic, verzameld in opdracht van Videogames Federatie Nederland (VGFN). Vergeleken met 2023, toen de omzet nog 1,5 miljard bedroeg, betekent dit een aanzienlijke stijging van 20 procent. De sector blijft daarmee een stabiele groeimotor binnen de creatieve industrie en toont opnieuw haar economische en culturele relevantie.

Entertainment

Digitale omzet The Guardian naar 123 miljoen

De digitale omzet van de Engelse kwaliteitskrant The Guardian is in 2024 met 22 procent gestegen tot 123 miljoen euro.

Publishing
Premium

Perplexity wordt aangeklaagd door Britannica en Merriam-Webster

Encyclopaedia Britannica en Merriam-Webster hebben een rechtszaak aangespannen tegen het AI-bedrijf Perplexity AI. Ze beschuldigen Perplexity van het onrechtmatig gebruiken van auteursrechtelijk beschermde content.

Legal
Premium

‘Volgers scrollen sneller voorbij gesponsorde Instagram-posts’

Nu sociale mediaplatformen steeds vaker gebruikmaken van advertenties die zijn ingebed in de tijdlijn, blijft de vraag hoe gebruikers deze gesponsorde berichten daadwerkelijk waarnemen. Nieuw onderzoek van de UT en Ruhr West University of Applied Sciences toont aan dat gesponsorde posts aanzienlijk minder aandacht krijgen dan niet-gesponsorde content, ondanks hun ‘natuurlijke’ vormgeving.

Social

Gebruik van smart-tv’s neemt toe, persoonlijke schermen verliezen

De televisie krijgt opnieuw een centrale plek in het huishouden. Het bezit van smart-tv’s steeg met 3 procentpunt naar 79 procent, vooral onder 16–24-jarigen en 68-plussers. Laptops (77%) en tablets (59%) verliezen juist aan populariteit, in alle leeftijdsgroepen behalve 68-plussers. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper, uitgevoerd onder ruim 5.000 consumenten in Nederland.

Media
Premium

TikTok wint miljoenen gebruikers in de EU, voorafgaand aan een mogelijke Amerikaanse verkoop

Het gebruikersbestand van TikTok in Europa groeit gestaag: TikTok telt nu 5 miljoen meer maandelijkse actieve gebruikers dan vorig jaar.

Social