More stories

Google investeert 1,5 miljoen euro in Nederlandse media

Google schenkt anderhalf miljoen euro aan Nederlandse bedrijven voor innovaties in de mediasector.

Media

MediaMarkt stapt uit Talpa’s audiodienst Juke

MediaMarkt stopt met de radio- en muziekapp Juke die het als joint-venture met Talpa opzette twee jaar geleden. Het mediabedrijf gaat ermee door maar schrapt de premium features.

Media

NOS zet schrijfrobot in bij verkiezingen

De NOS zet vanavond bij de Provinciale Statenverkiezingen voor het eerst robotjournalistiek in. Deze robot maakt voor elke Nederlandse gemeente – in totaal 355 – een artikel over de uitslagen van de verkiezingen.

Publishing

Mobiele games brengen veel meer op dan traditionele games

Mobiele games brengen veel meer op dan andere games via consoles, pc’s en handhelds. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Appe Annie en IDC.

Entertainment

Radio luisteren wordt steeds digitaler

Nog maar tweede derde van de radioluisteraars hoort programma’s via de FM of de kabel. DAB+ en internet zijn goed voor de rest van de horende oren.

Analytics

GeenStijl voert de Gulden in

Vanaf deze week kunnen lezers op de donatiepagina van GeenStijl betalen met Gulden, een cryptomunt van eigen bodem.

Media

Powned sluit samenwerking met andere omroepen niet uit

Omroep Powned, dat zich al geruime tijd alleen online manifesteert, is in gesprek met WNL over samenwerking, maar sluit ook een fusie met BNNVara niet uit. ‘Misschien is het vloeken in de kerk, maar een omroep als BNNVara past beter bij ons dan Omroep MAX,’ vertelt oprichter Dominique Weesie aan het AD.

Entertainment

Boete wegens T-shirt webshop Ilja Gort

Het Commissariaat voor de Media heeft AVROTROS een boete opgelegd van 10.000 euro wegens overtreding van de Mediawet in het programma Gorts Wijnkwartier.

Media

Ex Machina neemt belang in Angry Bytes

Technologiebedrijf Ex Machina neemt een belang in Angry Bytes uit Hilversum. De Amsterdammers willen de contentspecialist internationaal helpen groeien.

Venture

‘Snapchat kondigt platform voor games in app aan’

Snap, het bedrijf achter Snapchat, gaat naar verluidt op 4 april een gamingdienst aankondigen. De games worden in de Snapchat app zelf gespeeld.

Entertainment

Media intelligence, het fundament van een sterke markt- en concurrentieanalyse

Het fundament van de concurrentiestrijd tussen Pepsi en Coca-Cola is media intelligence. Bij de bedrijven vertrouwen en hierop en combineren dit met rigoureus marktonderzoek om elkaars sterke en zwakke punten te identificeren. Deze concurrentieanalyse heeft bij beide merken grote veranderingen veroorzaakt, met name op het gebied van productontwikkeling, merkmarketing en consumentenreclame. Dit eBook biedt handvatten en praktische tips voor het maken van een goede concurrentie-benchmark.

Analytics

Hoogleraar Jan Broersen kritisch over inzet algoritmen tegen nepnieuws

Algoritmes zijn vooralsnog niet goed in het beoordelen van een tekst op inherente kwaliteit, zoals opbouw, consistentie en redenatie. Dat zegt hoogleraar Jan Broersen (Universiteit Utrecht) als reactie op het nieuws dat Facebook in zijn fact-checking programma gebruik maakt van een combinatie van technologie en menselijke beoordeling om valse nieuwsberichten op te sporen en te degraderen.

Media

Rakuten rolt streamingdienst Europees uit

Rakuten TV rolt zijn online videodienst in meerdere Europese landen uit. Sinds gisteren is deze ook in Nederland en België live.

Entertainment

Minecraft telt 91 miljoen actieve gebruikers

Minecraft heeft 91 maandelijkse actieve spelers, zo blijkt uit de jongste cijfers van Microsoft. Daarmee heeft de game nog altijd een ruime voorsprong op Fortnite van Epic Games, die 78 miljoen maandelijkse actieve gebruikers telt.

Entertainment

RTL Group streeft naar 3 miljoen betaalde abonnees voor zijn videoplatforms

RTL Group heeft 1 miljoen betalende abonnees voor zijn videoplatforms, onder meer TV Now Premium en Videoland. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het mediaconcern.

Media