More stories

Illegale webradio die Nederlandse muziek draaide offline gehaald

Stichting BREIN heeft afgelopen maand succesvol een illegale webradio uit de lucht gehaald. Deze online zender opereerde als een moderne variant van de klassieke piratenzender, maar dan op het internet. Het station zond dagelijks een breed scala aan muziek van Nederlandse artiesten uit, maar weigerde pertinent de benodigde licenties te verwerven.

Media

Talpa Media krijgt verkoop programmatic Podimo-labels

Talpa Media gaat de verkoop van programmatic audio-advertenties en run of network-campagnes verzorgen van de podcasts van Dag & Nacht Media en Tonny Media. De dochterbedrijven van Podimo sluiten zich bovendien aan bij de bereiksmetingen.

Media
Premium

Reddit rolt dynamische advertenties wereldwijd uit

Reddit heeft zijn advertentieplatform uitgebreid met de wereldwijde introductie van Dynamic Product Ads (DPA), een nieuwe manier van adverteren waarmee merken automatisch relevante advertenties kunnen genereren op basis van hun eigen productcatalogus

Online advertising

Tien partijen verkrijgen regionale commerciële radiovergunningen bij veiling

Tien verschillende partijen hebben vergunningen gewonnen om vanaf 1 september 2025 tot en met 2035 uit te zenden op FM en DAB met regionale (niet-landelijke) commerciële radiostations. Het gaat om Radio Limburg 97FM, GLXY Radio, Regionale Radio Frequentie, GPR Networks, Blended Broken Beats, TiDa, Radio JND, Radio Simone, Stichting Masalsa en Stichting Radika. Zij hebben één of meerdere vergunningen om te gaan uitzenden.

Entertainment

Spotta wordt bezorger (reclame)post en tijdschriften

De verspreider van huis-aan-huisreclame in Nederland Spotta gaat geadresseerde post aan de deur bezorgen, waarmee het zich in het zakelijk vaarwater van PostNL manoeuvreert.

Media

Eroticaplatform Only Fans zoekt koper

OnlyFans, het Britse platform bekend om zijn abonnementsmodel voor contentcreatie, voert gesprekken over een mogelijke verkoop ter waarde van ongeveer 8 miljard dollar. De eigenaar, Leonid Radvinsky, heeft volgens Reuters adviseurs ingeschakeld om verkoopopties te verkennen. Een van de geïnteresseerde partijen is het Amerikaanse investeringsbedrijf Forest Road Company.

Media

Consumentenorganisaties: train AI niet met gegevens van consumenten

De Consumentenbond roept Meta op om zijn AI-model niet te trainen met openbare gegevens van gebruikers. De Consumentenbond heeft Meta daartoe per brief opgeroepen. De Consumentenbond doet deze oproep samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties. Meta schendt met de training consumentenrechten en overtreedt verschillende EU-wetten, zoals de privacywetgeving.

Facebook
Premium

NWO-beurs voor onderzoek naar AI in de muziekindustrie

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 50.000 euro toegekend aan het project The times they are AI-changin: how engaging with artificial intelligence affects creativity in the music industry” van Yosha Wijngaarden (universitair docent media en creatieve industrie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)).

Artificial Intelligence

Podimo benoemt Chief Content Officer

Audiostreamer Podimo benoemt Georgia Brown, een voormalig medewerker van Amazon, tot hoofd Content van het internationale bedrijf.

Media

Autoweek: de onderwerpen waar lezers écht op aanslaan

Een oude stelregel op Autoweek.nl is: ‘hoe meer blik, hoe meer klik’. Maar op welke inhoudelijke onderwerpen slaat het publiek écht aan volgens de data?

Contentmarketing

Spotify ziet toename in Premium-abonnementen na invoering externe betalingen op iOS

Spotify meldt dat het toestaan van externe betalingsopties in zijn iOS-app heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van het aantal gebruikers dat een Premium-abonnement neemt. Deze verandering volgt op een gerechtelijke uitspraak in de VS die Apple verplichtte ontwikkelaars toe te staan gebruikers naar externe betaalmethoden te verwijzen, buiten de App Store om.

Entertainment

Spotify: 143 miljoen euro aan rotalty’s voor Nederlandse rechthebbenden

In 2024 verdienden Nederlandse rechthebbenden meer dan 143 miljoen euro aan royalties via Spotify – een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vergeleken met 2018 zijn deze inkomsten bijna verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers die Spotify vandaag publiceerde.

Entertainment

Elton John noemt Britse AI-auteursrechtplannen ‘crimineel’

Elton John heeft volgens Reuters scherpe kritiek geuit op het voorstel van de Britse regering om de auteursrechtwetgeving aan te passen, zodat technologiebedrijven kunstmatige intelligentie (AI) kunnen trainen met creatieve content zonder gegarandeerde vergoeding aan de oorspronkelijke makers. Hij noemde het plan ‘crimineel’ en verklaarde zich ‘diep verraden’ te voelen door de Labour-regering van premier Keir Starmer, die hij eerder steunde.

Entertainment

Nederlander geeft bijna 30 euro per maand uit aan streamingdiensten

Ruim driekwart van de Nederlanders boven de 18 jaar is geabonneerd op streamingdiensten. Het gros daarvan heeft meerdere abonnementen, waarbij Netflix en Videoland het populairst zijn. Gemiddeld geven zij hier 29,56 euro per maand aan uit. Dat blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl onder een representatief panel van 1066 Nederlanders.

Entertainment

Kabinet stelt strengere regels in voor vloggende kinderen en kidfluencers

Het kabinet neemt maatregelen om kinderen die actief zijn op sociale media als verdienmodel beter te beschermen. Nieuwe wetgeving moet voorkomen dat jonge influencers, ook wel ‘kidfluencers’ genoemd, worden blootgesteld aan overbelasting of schadelijke invloeden van hun online werk, meldt de NOS woensdag.

Social