More stories

Talpa Network lanceert creatieve hub voor mediabureaus en adverteerders

Talpa Network heeft zijn creatieve afdelingen, onder andere LINDA.hetbureau en het vorig jaar aangetrokken Brand New Telly, samengevoegd tot het Bureau. Het nieuwe creatieve powerhuis gaat (onder de vleugels van Talpa Media Solutions) zowel mediabureaus en adverteerders als de eigen mediamerken bedienen.

Online marketing

Deutsche Telekom lanceert platform cloudgaming

Deutsche Telekom, het moederbedrijf van T-Mobile, lanceert op zijn thuismarkt een cloudgamingplatform.

Entertainment

Talpa snijdt in online themakanalen

Talpa Radio stopt met een groot aantal non-stop themakanalen. Door de coronacrisis zijn de inkomsten uit verkoop van radioreclame met dertig procent gedaald. Daardoor zijn al diverse arbeidsplaatsen komen te vervallen.

Entertainment

‘Bijna één op drie streamende Nederlanders betaalt niet’

Meer dan de helft van de Nederlanders kijkt naar series of films via streamingdiensten, zoals Netflix, Videoland en Disney+. Toch betaalt maar liefst 28 procent van de streamers niet zelf voor één of meerdere diensten: zij kijken gratis mee op het account van iemand anders.

Entertainment

Legendarische muziekdienst Napster alweer verkocht

De ooit roemruchte muziekdienst Napster, twintig jaar geleden nog grotendeels illegaal, is voor 70 miljoen dollar in handen gekomen van het Britse MelodyVR.

Entertainment

Grote ontslagronde bij BNR

Twintig van de 52 medewerkers van radiozender BNR verliezen hun baan als gevolg van kostenbesparende ontslagronde.

Media

Duits verbod voor muziekmanipulatie diensten

Duitse streamingdiensten socialnow.de, sozialgeiz.de, likergeiz.de, netlikes.de en likesandmore.de moeten hun diensten per direct staken. De Federale Vereniging van de Muziekindustrie (BMVI) heeft bij de regionale rechtbanken van Bremen, Hamburg, Keulen en Darmstadt een verbod afgedwongen.

Entertainment

TikTok groeit in Nederland tot 4,5 miljoen gebruikers

Het aantal actieve gebruikers van TikTok in Nederland is sinds mei van dit jaar met een miljoen gestegen tot 4,5 miljoen. Tieners zijn niet meer de grootste gebruikersgroep.

Media

Gametechbedrijf Unity naar de beurs

Het Deens-Amerikaanse Unity, ontwikkelaar van een zogeheten game-engine, gaat naar de beurs. Onder de tickernaam U krijgt het een notering aan NYSE.

Entertainment

Peter Warman (Newzoo): ‘Met data uit de gamewereld trends in de echte wereld voorspellen’

De gamewereld is lang niet serieus genomen. Dat was het domein van bleke ongezonde jongeren die elkaar tot diep in de nacht achter de computer overhoop zaten te schieten. Maar het is al lang tijd voor een nieuwe blik. Niet alleen voldoen gamers natuurlijk niet aan het cliché dat over hen bestaat, maar ook de data die zij gezamenlijk creëren zijn heel leerzaam. Het Amsterdamse Newzoo is marktleider op het gebied van data over games. Daar kunnen gamebedrijven zelf profijt van hebben, maar het is ook heel leerzaam voor de buitenwereld. “Elk bedrijf dat bezig is met consumentenervaringen”, aldus CEO Peter Warman bij Top Names.

Data

Uitgevers willen betere voorwaarden Apple News

Nadat verschillende bedrijven klaagden over de commissies die Apple rekent over transacties binnen de App Store, willen grote nieuwsuitgevers betere voorwaarden voor deelname aan Apples News dienst.

Media

Tencent neemt belang in gamebedrijf Voodoo

De Chinese internetgigant Tencent neemt een minderheidsbelang in Voodoo, een populaire Franse ontwikkelaar van mobiele games met 300 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.

Entertainment

‘Google blokkeerde speciale versie Fortnite op toestellen OnePlus’

Een speciale versie van de game Fortnite die Epic Games voor smartphonefabrikant OnePlus had ontwikkeld heeft nooit het levenslicht gezien omdat Google bezwaren maakte. Dat blijkt uit de aanklacht die Epic Games tegen Google heeft ingediend bij een Amerikaanse rechtbank.

Legal

Hessel Visser (IPG Mediabrands): ‘Adverteerders zoeken naar effectieve nieuwe mogelijkheden om hun social budget te besteden.’

Met Xtra Social kunnen merken hun social posts direct doorplaatsen in het DPG Media-netwerk. Hessel Visser, Head of Addressable van Matterkind (IPG Mediabrands), verklaart de groeiende populariteit.

Online advertising

Streamz wordt de naam van streamingdienst DPG en Telenet

Streamz wordt de naam van de gezamenlijke streamingdienst van DPG Media en kabelbedrijf Telenet, die reeds in februari was aangekondigd. De nadruk komt te liggen op Vlaamse content.

Media