More stories

Helft nieuwe Netflix-klanten heeft ‘reclame-abo’

De digitale mediaconsument wil wel Netflix, maar wil daar niet de volle mep voor betalen. Dat verklaart de trend waarbij de helft van de nieuwe abonnees er het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest.

Entertainment
Premium

EU: X blijkt toch geen poortwachter

Berichtendienst X is niet dominant genoeg om door de Europese Commissie als ‘poortwachter’ te worden aangemerkt. De Europese Commissie komt na maandenlang onderzoek tot de conclusie dat het voormalige Twitter niet valt onder de strengere regelgeving.

Twitter/X

Openbaar Ministerie onderzoekt mogelijke tegenwerking Telegram

Het Nederlandse Openbaar Ministerie gaat onderzoeken of Telegram weerstand heeft geboden bij verzoeken vanuit bijvoorbeeld de rechtelijke macht.

Media

Ook reclames bij Amazon Prime in Nederland

Amazon Prime krijgt ook in Nederland reclameboodschappen. Dat meldt Broadcast Magazine. Om te kunnen blijven investeren in interessante content en het aanbod in de toekomst blijvend uit te kunnen breiden, zullen Prime Video-series en -films vanaf 2025 beperkte advertenties bevatten in Nederland.

Entertainment

Meta krijgt rechtszaak over verslaving tieners niet van de rol

Een federale rechter in de VS laat een zaak tegen Meta over verslaving aan sociale media onder tieners doorgaan. Meta wilde dat de rechter de zaak seponeerde.

Facebook
Premium

NPO-begroting 2025: miljoenen lineaire tv-budget naar online

De publieke omroepen leveren volgend jaar achttien miljoen euro budget voor lineaire televisie in. Dat geld, en meer, komt er bij online en on demand video bij.

Media

Mark de Jonge is de nieuwe uitgever van Bindinc

Bindinc heeft Mark de Jonge (50) aangewezen als de ‘grootste uitgever’ van tv-gidsen in Nederland. De Jonge sporen verdiend op het gebied van consumentenmarketing en strategie, onder andere bij creatief bureau JUMP! Retail en het marketingteam van Praxis.

Media

De rol van Connected TV in de omnichannelstrategie

Europa is momenteel de snelgroeiende markt voor CTV. Daarmee verandert inmiddels ook de rol ervan in een omnichannelstrategie die echt ‘alle kanalen’ omvat.

Publishing

Spotify introduceert Audiobooks in Nederland

Spotify introduceert Audiobooks in Nederland. Daarmee krijgen gebruikers toegang tot 15.000 Nederlandstalige audioboeken.

Media
Premium

Online kansspelmarkt weer gegroeid

In de eerste maanden van dit jaar is het BSR (inleg minus uitgekeerde prijzen) van de online kansspelmarkt met 8 procent gegroeid ten opzichte van het laatste half jaar van 2023, van 696 miljoen euro naar 752 miljoen euro. Deze groei wordt mede beïnvloed door de stijging van het aantal sportweddenschappen tijdens het EK, en is daarmee niet per se een indicator voor de totale groei van 2024.

Entertainment

Internet Archive neemt buitenlandse dissertaties Universiteit Leiden over

The Internet Archive gaat een omvangrijke collectie buitenlandse dissertaties van de Universiteit Leiden overnemen.

Media

Koning opent DPG Media-kantoor Mediavaert in Amsterdam

Koning Willem-Alexander opende vandaag Mediavaert, het Nederlandse hoofdkantoor van DPG Media in Amsterdam. De koning ging in gesprek met hoofdredacteuren en journalisten en bezocht verschillende redacties en de drukkerij.

Media

Amazon zet gratis Britse publieke zenders door op Fire TV

Amazon zet de gratis zenders van de Britse omroepen BBC, ITV, Channel 4 en Channel 5 door naar zijn smart tv-platform Fire TV.

Publishing

Turkije blokkeert Discord

Turkije heeft woensdag de toegang tot het berichtenplatform Discord geblokkeerd in overeenstemming met een rechterlijke beslissing. Het platform weigerde informatie te delen die door Ankara werd geëist.

Social
Premium

EDAY – Netflix over business design: ‘Aanpassing homescreen leverde 90 miljoen dollar op’

Meet de impact van design met zakelijke metrics, want de business “spreekt in KPI’s’”. Dat adviseerde Alphonso Morris, Lead Product Designer bij Netflix, in zijn talk over business design tijdens EDAY.

Marketing