More stories

Nederlands bezoek aan The Pirate Bay flink gedaald na blokkade

Nieuwe metingen van bureau comScore laat zien dat het aantal unieke bezoekers van thepiratebay.org uit Nederland met meer dan 40 procent is gedaald tussen september 2017 en december 2017 nadat internetaanbieders Ziggo en XS4ALL door de rechter werden bevolen de toegang tot het domein te blokkeren.

Legal

‘Programmatic is geen Bermudadriehoek’

De besteding van advertentiebudgetten is verschoven van traditionele media (tv, print) naar online en dan met name programmatic. Voorheen kocht men advertenties in op basis van een IO (Insertion Order), waarbij je voor een bepaald bedrag binnen een bepaalde periode een vooraf vastgesteld aantal impressies voorgeschoteld kreeg. Daarbij kon je niet tussentijds bijsturen. Programmatic bood in dat opzicht uitkomst, maar de betrouwbaarheid ervan wordt door het bedrijfsleven in twijfel getrokken. Tijd om dat recht te zetten.

Programmatic

De Persgroep over op header bidding

De Persgroep is bezig zijn hele inventaris voor reclame te ontsluiten met header bidding. Daarmee trekt de uitgeverij wat marktmacht terug in huis en kan zo ook meer transparantie geven aan adverteerders over hoe hun uitingen waar verschijnen.

Programmatic

Mediahuis: ‘Classifieds steeds belangrijker’

De verdiensten uit rubrieksadvertenties worden voor Mediahuis steeds belangrijker nu advertentie-inkomsten onder druk staan. De uitgeverij investeert in versnelde groei voor dit segment in 2018.

Strategy

Ook Olympische records voor online verslaggeving Winterspelen

Nederland wist de afgelopen weken massaal de Olympische pagina’s van de NOS te vinden. In totaal raadpleegden ruim 9,5 miljoen unieke bezoekers de Olympische subsite of artikelen in de NOS-app, zo blijkt uit de gegevens van de omroep.

Media

App moet muzikanten sneller aan optredens helpen

Unplug and play artiestenvereniging uit Emmen heeft een app ontwikkeld die muzikanten sneller aan optredens moet helpen.

Entertainment

Hilversum opent interactieve Media Mile

Vandaag viert Hilversum 100 Jaar Mediastad met de officiële opening van de zogenoemde Media Mile. Om 16.00 uur wordt op het plein voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid herdacht dat de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF) in Hilversum werd gevestigd. Dat was het begin van een eeuw Nederlandse mediageschiedenis, met Hilversum als mediahoofdstad.

Media

Newzoo: Nintendo kan miljarden extra verdienen

Nintendo is met een omzet van 9,2 miljard dollar eindelijk teruggekeerd in de top 10 van gamingbedrijven. Dat concludeert het Nederlandse marktonderzoekbureau Newzoo. Newzoo schat dat de potentie nog wel beter benut kan worden en nog eens 2,5 miljard dollar extra zou kunnen halen uit abonnementen, in-game verkopen en mobiele games.

Entertainment

NY Times voorspelt emoties lezers op nieuwsverhalen

De Amerikaanse krant NY Times heeft kunstmatige intelligentie ontworpen waarmee het de emotionele reacties van zijn lezers en kijkers kan voorspellen op alle items die in de krant verschijnen. Die product, Project Feels, wordt gebruikt voor de productie van reclamecampagnes van grote merken.

Online advertising

Rovio maakt smak na winstwaarschuwing

Het aandeel Rovio Entertainment, het bedrijf achter het gamesucces Angry Birds, moest gisteren aan de beurs van Helsinki 45 procent inleveren na een winstwaarschuwing.

Entertainment

Minder dan kwart van Nederlanders downloadt illegaal

Minder dan een kwart van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar illegale videocontent of muziek gratis gedownload. In 2013 deed 41 procent dat nog regelmatig. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Media

‘Nederland moet meer tegenwicht bieden aan Amerikaanse superplatforms’

Nederlandse contentaanbieders ontwikkelen als antwoord op het verschuivende mediagebruik hun eigen platforms met content. Het aanbod raakt daardoor echter steeds meer versplinterd. Geen partij achter de dijken beschikt over de schaalgrootte, de catalogus, het gebruiksgemak en de marketingkracht van de buitenlandse platforms. Dat constateert de Raad voor Cultuur in het rapport Zicht op zo veel meer, dat vandaag wordt aangeboden aan de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Media

Hoge vorderingen stockfotografiebureau voor Overstappen.nl afgewezen

Vergelijkingswebsite Overstappen.nl moet stockfotografiebureau Masterfile 290 euro betalen voor het plaatsen van een foto zonder toestemming, maar de bedragen die […]

Legal

Viewability is niet alles: heroverweeg het meten van advertenties

De waarde van advertenties wordt vaak verkeerd bepaald. Advertenties die hoger scoren op viewability volgens de gebruikelijke meetmethoden krijgen een hogere waarde toegekend. Maar, hier wordt voorbij gegaan aan verschillende advertentieformaten en aan de context waarbinnen de advertenties worden getoond. Een langere zichtbaarheid van je advertentie is geen garantie voor meer impact en het behalen van je doelstellingen. Afgaan op de standaarden voor viewability, zonder daarbij de context van de advertentie mee te nemen, leidt tot verkeerde beslissingen. Dit heeft twee redenen.

Online advertising

Viacom lanceert eigen videodienst

Het Amerikaanse productiehuis Viacom, vooral bekend van MTV en Comedy Channel, wil nog dit jaar een videodienst lanceren die grotendeels door advertenties wordt gefinancierd. De dienst bevat vooral eigen content.

Entertainment