More stories

TikTok voegt groepchats toe

TikTok voegt groepschats toe aan zijn dienst met ondersteuning voor maximaal 32 mensen. De functie is beschikbaar voor gebruikers van 16 jaar en ouder, waardoor ze TikToks kunnen delen met vrienden en familieleden zonder een aparte berichten-app te hoeven openen.

Media
Premium

On demand kijktijd daalt 13% in Olympische tv-week

De Nederlandse mediaconsument keek vorige week dertien procent minder on demand video dan een maand geleden.

Media

‘Cyberaanval’ verstoort interview Elon Musk met Trump op X (update)

Een DDOS aanval zou vannacht het interview van Elon Musk met Donald Trump in de war hebben geschopt. Slechts 850.000 gebruikers konden het audiogesprek in eerste instantie volgen via Spaces nadat X het aantal volgers had beperkt.

Media

Olympische Spelen ook online veel bekeken

12,2 miljoen Nederlanders hebben naar de Olympische Spelen bij de NOS gekeken. Dat is 73,7 procent van de Nederlandse bevolking. In totaal is er 46 miljoen keer een livestream gestart. Op 8 augustus – de dag van Femke Bol op de 400 meter horden, de finale van de hockeymannen en Sharon Rouwendaal bij het openwaterzwemmen – waren er 3,1 miljoen mensen die via de livestream inschakelden. De speciale olympische website van de NOS is in twee weken door 3,3 miljoen unieke bezoekers bezocht.

Media

RTL groeit door Videoland, streamer is winstgevend

De omzet van RTL Nederland groeide afgelopen kwartaal met 4,5 procent naar 301 miljoen euro, voornamelijk door de nu winstgevende streamingdienst Videoland.

Media

NY Times: minder news-only abo’s, meer abo-bundels

Een opmerkelijke trend bij de NY Times: de krant verloor afgelopen kwartaal 210.000 online abonnees die louter het nieuwsproduct afnamen. Abonnees kopen liever bundels, pakketten met meerdere mediaproducten.

Publishing

Take-Two Interactive somber over huidig kwartaal

Take-Two Interactive, de moedermaatschappij van Rockstar Games en uitgever van de Grand Theft Auto-serie, voorspelde boekingen in het tweede kwartaal onder de verwachtingen van Wall Street. Het bedrijf rekent op een bedrag van 1,42 miljard tot 1,47 miljard dollar.

Entertainment
Premium

Chrome maakt microbetaling makkelijk voor online uitgevers

Een aanstaande update van webbrowser Google Chrome maakt het makkelijk voor online uitgevers om kleine geldbedragen te vragen en innen aan hun publiek.

Payment

Turkije verbiedt Roblox

Het gameplatform Roblox mag niet meer worden aangeboden in Turkije. De Turkse telecomwaakhond schrijft op X dat het verbod is ingesteld door een plaatselijke Turkse rechtbank, zonder verdere toelichting.

Entertainment

RTL Nieuws op digitale abri’s Clear Channel

RTL Nederland sluit een samenwerking met schermenexploitant Clear Channel. Het mediabedrijf gaat nieuws en entertainment uitzenden op honderden digitale abri’s.

Media

Amazon gaat flink investeren in zijn videodienst

Amazon Prime Video wil wedijveren met de grotere streamingdiensten en is van plan om het aantal films meer dan te verdubbelen van zes dit jaar tot maar liefst 16 in 2027, meldt Reuters. Niet meegerekend zijn vijf of zes producties voor niet-Amerikanen.

Media
Premium

X spant antitrustzaak aan tegen adverteerders

Linda Yaccarino, CEO van X, heeft dinsdag aangekondigd dat het platform een antitrustzaak heeft aangespannen tegen de Global Alliance for Responsible Media (GARM) en de World Federation of Advertisers (WFA). Yaccarino beschuldigt de organisaties, evenals GARM-leden CVS Health, Mars, Ørsted en Unilever, van een wat zij noemt een systematische illegale boycot.

Online advertising

200 miljoen actieve gebruikers voor Threads

Twitter kloon Threads van Meta is de 200 miljoen actieve gebruikers gepasseerd. Instagram-chef Adam Mosseri bevestigde de mijlpaal in een bericht op Threads. Meta heeft slechts 13 maanden nodig gehad om het cijfer te bereiken.

Media

Turkije blokkeert Instagram

Turkije heeft de toegang tot Instagram geblokkeerd. De Turkse autoriteit voor informatietechnologie en communicatie noemt geen reden noemt voor de blokkade.

Media

Roblox nadert 80 miljoen gebruikers

Het virtuele platform Roblox zag het aantal gebruikers in het tweede kwartaal sterk toenemen en realiseerde daarmee ook een hogere omzet. Die groeide met 31 procent naar 893 miljoen dollar. De bruto boekingen namen met 22 procent toe, namelijk 955 miljoen dollar. Onder de streep noteerde het Amerikaanse bedrijf een verlies van 205 miljoen (pdf).

Entertainment