Strafbankje dreigt voor Microsofts reclamebedrijf Xandr
Technologiebedrijf Xandr wordt in Italië ter verantwoording geroepen over vermeende privacyschending met het uitbaten van persoonsprofielen.
Technologiebedrijf Xandr wordt in Italië ter verantwoording geroepen over vermeende privacyschending met het uitbaten van persoonsprofielen.
De Europese Commissie vraagt Amazon om nadere toelichting te geven over de opzet en werking van zijn Europese reclame-activiteiten. Mocht het niet transparant genoeg werken dan kan de techreus een miljardenboete krijgen.
Bol.com voegt twee nieuwe typen rapportages toe aan het API-dashboard van zijn reclameproducten. Adverteerders kunnen nauwkeuriger het rendement berekenen van hun reclamebudget.
Adtech-bedrijf Adform gaat een nieuwe AI-techniek toepassen die, als ware het een mens, websites gaat lezen om daar vervolgens vliegensvlug passende reclames op te plakken.
Marketingbedrijf Criteo heeft eerder dit jaar een gevoelige nederlaag geleden rond de plaatsing van tracking cookies, zo blijkt uit een vonnis van de rechtbank Amsterdam dat maandag is gepubliceerd. Het moet alsnog stoppen met de plaatsing van cookies op computers en mobiele apparaten.
Toptitels als BBC History Extra, BBC Gardeners’ World en RadioTimes gaan Nederlandse technologie gebruiken om online reclame te tonen zonder schending van privacy van zijn lezers.
bvA-directeur Henriette van Swinderen is benoemd als nieuwe voorzitter van de National Associations Council (NAC) van de World Federation of Advertisers (WFA). Van Swinderen was al lid van het Executive Committtee van WFA en zal deze nieuwe rol vervullen naast haar huidige functie bij bvA.
Alle medianetwerken maken zich op voor een sportzomer waarin de reclame-euro’s rijkelijk rollen. Behalve de NPO. Daar leveren de online activiteiten nul euro op.
Retailmedia heeft de potentie om het massamedium van morgen te worden. Maar dan is het wel zaak om het nu goed te organiseren en fouten te voorkomen die in het huidige landschap zijn ontstaan. bvA, het netwerk van merkleiders, wil daarom een gemeenschappelijk open en transparant systeem tot stand brengen, waarin de consument centraal staat en de belangen van merken het uitgangspunt zijn. Een systeem dat is gebaseerd op uniforme standaarden.
TikTok brengt nieuwe AI-middelen uit voor adverteerders en mediamakers waarmee ze klonen in campagnes laten figureren.
In 2023 gaven adverteerders in Europa 97 miljard euro uit aan online reclame, 11 procent meer dan in 2022. In Nederland lag die groei lager (+4,6%) en het blijkt ook dat vergelijkbaar ontwikkelde landen aanmerkelijk minder online budget uitgaven.
Techreus Oracle houdt zich niet meer bezig met internetreclame als verdienmodel. Strengere privacyregels doen de omzet verdampen.
Een op de drie uitgevers is, volgens een internationaal onderzoek, voorbereid op een cookieloze toekomst. Velen hebben geen log-in- of firstpartydatastrategie.
Gebruikers van advertentieplatform Media Futures Market kunnen vanaf vandaag aan een chatbot vragen om een mediaplan op maat te schrijven. Of een variant. Of nog een.
Talpa Network doet komende weken een proef met QR-codes in tv-commercials waarvan de conversie bij winkels en webwinkels direct meetbaar is.