More stories

Strafbankje dreigt voor Microsofts reclamebedrijf Xandr

Technologiebedrijf Xandr wordt in Italië ter verantwoording geroepen over vermeende privacyschending met het uitbaten van persoonsprofielen.

AVG
Premium

Onderzoek naar online advertising Amazon in Europa

De Europese Commissie vraagt Amazon om nadere toelichting te geven over de opzet en werking van zijn Europese reclame-activiteiten. Mocht het niet transparant genoeg werken dan kan de techreus een miljardenboete krijgen.

Online advertising
Premium

Bol verfijnt reclameproducten en -rapportages

Bol.com voegt twee nieuwe typen rapportages toe aan het API-dashboard van zijn reclameproducten. Adverteerders kunnen nauwkeuriger het rendement berekenen van hun reclamebudget.

Online advertising
Premium

Adform-AI leest webpagina’s en plakt passende reclames

Adtech-bedrijf Adform gaat een nieuwe AI-techniek toepassen die, als ware het een mens, websites gaat lezen om daar vervolgens vliegensvlug passende reclames op te plakken.

Online advertising
Premium

Criteo lijdt nederlaag in rechtszaak rond tracking cookies (update)

Marketingbedrijf Criteo heeft eerder dit jaar een gevoelige nederlaag geleden rond de plaatsing van tracking cookies, zo blijkt uit een vonnis van de rechtbank Amsterdam dat maandag is gepubliceerd. Het moet alsnog stoppen met de plaatsing van cookies op computers en mobiele apparaten.

Online advertising

Britse toptitels gaan cookieloos met Nederlandse technologie

Toptitels als BBC History Extra, BBC Gardeners’ World en RadioTimes gaan Nederlandse technologie gebruiken om online reclame te tonen zonder schending van privacy van zijn lezers.

Marketing

bvA-directeur krijgt voorzittersfunctie binnen World Federation of Advertisers

bvA-directeur Henriette van Swinderen is benoemd als nieuwe voorzitter van de National Associations Council (NAC) van de World Federation of Advertisers (WFA). Van Swinderen was al lid van het Executive Committtee van WFA en zal deze nieuwe rol vervullen naast haar huidige functie bij bvA.

Online advertising

Nul euro online omzet NPO uit Olympische Spelen

Alle medianetwerken maken zich op voor een sportzomer waarin de reclame-euro’s rijkelijk rollen. Behalve de NPO. Daar leveren de online activiteiten nul euro op.

Online advertising

bvA presenteert uitgangspunten voor retailmedia

Retailmedia heeft de potentie om het massamedium van morgen te worden. Maar dan is het wel zaak om het nu goed te organiseren en fouten te voorkomen die in het huidige landschap zijn ontstaan. bvA, het netwerk van merkleiders, wil daarom een gemeenschappelijk open en transparant systeem tot stand brengen, waarin de consument centraal staat en de belangen van merken het uitgangspunt zijn. Een systeem dat is gebaseerd op uniforme standaarden.

Online advertising
Premium

TikTok-AI genereert influencerklonen in reclames

TikTok brengt nieuwe AI-middelen uit voor adverteerders en mediamakers waarmee ze klonen in campagnes laten figureren.

Creative
Premium

Europese adverteerders besteedden 97 miljard aan internetreclame (+11%)

In 2023 gaven adverteerders in Europa 97 miljard euro uit aan online reclame, 11 procent meer dan in 2022. In Nederland lag die groei lager (+4,6%) en het blijkt ook dat vergelijkbaar ontwikkelde landen aanmerkelijk minder online budget uitgaven.

Marketing

Oracle stapt uit adtech-business

Techreus Oracle houdt zich niet meer bezig met internetreclame als verdienmodel. Strengere privacyregels doen de omzet verdampen.

Online advertising

Veel uitgevers slecht voorbereid op cookieloze wereld

Een op de drie uitgevers is, volgens een internationaal onderzoek, voorbereid op een cookieloze toekomst. Velen hebben geen log-in- of firstpartydatastrategie.

Online advertising
Premium

AI-bot Media Futures Market automatiseert mediaplannen

Gebruikers van advertentieplatform Media Futures Market kunnen vanaf vandaag aan een chatbot vragen om een mediaplan op maat te schrijven. Of een variant. Of nog een.

Online advertising
Premium

SBS-commercials krijgen ‘connected’ QR-codes

Talpa Network doet komende weken een proef met QR-codes in tv-commercials waarvan de conversie bij winkels en webwinkels direct meetbaar is.

Marketing