More stories

Premium

LinkedIn beperkt advertentietargeting na klacht Bits of Freedom

LinkedIn is gestopt met gerichte advertenties op basis van persoonlijke gevoelige gegevens van gebruikers op haar platform. Dit is een reactie op een klacht die European Digital Rights (EDRi), Gesellschaft für Freiheitsrechte (GFF), Global Witness en Bits of Freedom in februari 2024 onder de Digital Services Act (DSA) indienden bij de Europese Commissie. Volgens deze organisaties was dit soort targeting namelijk in strijd met een nieuw verbod van de DSA.

Online advertising

Sponsorcontract tussen Ajax en cryptoplatfom Coinmerce

Ajax gaat samenwerken met cryptoplatfom Coinmerce om beleggen in crypte meer bekendheid te geven. Het contract geldt tot en met 2027.

Online marketing
Premium

Geisha Fashion: Google eruit, social advertising erin

Een webwinkel voor de consumentenmarkt had Geisha Fasion 3,5 jaar geleden nog niet. Sinds de lancering toen leiden de eerste ervaring ertoe dat Google eruit is gezet. Te duur als reclamevehikel. Social advertising is dominant.

E-commerce

Instagram overweegt reclames die niet kunnen worden weggedrukt

Instagram van Meta test een functie genaamd Ad Break, waarbij advertenties niet kunnen worden overgeslagen. De verplichte advertenties hebben een aftelprocedure die 3 tot 5 seconden duurt.

Online advertising
Premium

PayPal ziet kansen op de advertentiemarkt

PayPal wil een belangrijke speler worden in de advertentiemarkt. Sinds januari biedt het bedrijf ‘Advanced Offers’ op veilingsite eBay. Met behulp van AI en de aankoopdata van PayPal kunnen webwinkels gerichte aanbiedingen laten zien. Het bedrijf kampt met tegenvallende resultaten, en zoekt naar alternatieve inkomsten.

Online advertising

Volt grootste adverteerder richting EU-verkiezingen

Volt lijkt in Nederland in deze weken de grootste adverteerder om interesse op te wekken voor de verkiezingen van het Europees Parlement.

Marketing

(Emerce TV) Ook bol is al negen jaar retailmedia

Bol heeft nog geen plannen om zijn retail media activiteiten uit te breiden naar de winkels van moeder Ahold, waaronder Albert Heijn. “We zien zeker relevante kansen, maar voorlopig beperken we ons tot de site van bol zelf,” zegt Joshua Thiel, hoofd Retail Media, in de videocollectie Retail Media.

Online marketing

Emerce TV: Retailmedia bij Arla Foods van hekkensluiter naar serieus kanaal

Voor zuivelproducent Arla Foods is de rol van retailmedia in korte tijd veranderd van hekkensluiter naar een kanaal met een eigen volwaardige plek in de mediamix.

Retailmedia

Wat is de meerwaarde van een SEA-consultant in het AI-tijdperk?

Soms lijkt het alsof alles geautomatiseerd wordt met behulp van AI, zeker in de marketingwereld. Waarom heb je nog een SEA-consultant nodig?

Online advertising

Nieuw product MediaMarkt voor merkadverteerders

MediaMarkt komt met een nieuw reclameproduct waarmee merkadverteerders extra aandacht kunnen kopen in de app en site van de elektronicawinkel.

Retailmedia

Ahold Delhaize: Beursgang Bol niet van de agenda

Eigenaar Ahold Delhaize staat nog steeds open voor een afsplitsing van Bol. Het bedrijf verwacht omzet uit retailmedia te verdubbelen in de komende vier jaar.

Marketplaces

Ad Alliance regelt advertentieverkoop SkyShowtime

Mediasaleshuis Ad Alliance en Paramount Global gaan samenwerken op het gebeid van de advertentieverkoop voor SkyShowtime, de internationale streamingdienst van de joint venture Comcast en Paramount Global.

Online advertising

Google voegt AI-nieuwigheden toe aan zijn reclameproducten

Na Cloud en Android vorige week is nu de marketingdivisie van Google aan de beurt om zijn AI-nieuwigheden te presenteren. In essentie plakt de techgigant overal AI-features op waar het maar kan.

Artificial Intelligence

(Emerce TV): ‘Kracht van AI wordt onderschat’

Uitgever Mediahuis zet AI in om te kunnen voorspellen wanneer klanten hun abonnementen opzeggen of juist afsluiten. Dat vertelt Trui Lanckriet in de videoserie Customer Data.

Artificial Intelligence
Premium

Retailmedia is en blijft peanuts bij MediaMarkt

MediaMarkt breidt de mogelijkheden voor retailmedia in zijn winkels aanzienlijk uit. Toch blijft het als inkomstenstroom peanuts, nu en in de komende paar jaar.

Retailmedia