More stories

Premium

Google automatiseert beeldproductie reclames

Adverteerders worden met nieuwe AI-middelen van Google in staat om eenvoudig een breed scala aan advertentieteksten en afbeeldingen te genereren voor online reclame.

Creative

‘Mannen kijken meer lineaire tv’

Mannen kijken meer lineaire tv, vanwege de sportuitzendingen die daar zijn, dan vrouwen. Naarmate meer sportrechten naar connecties tv verschuiven, verdwijnt dat verschil.

Media
Premium

Europese rechter: Google moet boete 2,4 miljard betalen

De Europese Unie heeft Google in 2017 terecht beboet om machtsmisbruik met productvergelijker Google Shopping, bepaalt Europa’s hoogste rechter.

Legal
Premium

Vandaag begint tweede VS-monopoliezaak tegen Google

Google misbruikt zijn marktmacht in de online reclamesector en houdt concurrerende krachten tegen. Dat is waarvoor de techreus vanaf vandaag in de VS voor de rechter staat. In Engeland begint juist een nieuw onderzoek.

Legal

Digitale schermen en totems in Stadshart Amstelveen

Ocean Outdoor heeft de tender voor de exploitatie van digitale out of home media in Stadshart Amstelveen gewonnen. Vanaf maart 2025 zal het winkelgebied worden uitgerust met zeven groot formaat digitale schermen en zestien digitale totems.

Online advertising
Premium

TikTok zoekt beste Europese reclame

TikTok organiseert een prijzenfestival waarbij het de beste reclames in negen landen zoekt die adverteerders op zijn platform hielden.

Online advertising

Snap stopt reclame in chat

Snap test een nieuwe vorm van reclame in zijn app. Adverteerders kunnen chats gaan sturen naar gebruikers. CEO en oprichter Evan Spiegel moet wel, want de reclame-inkomsten vallen tegen.

Online advertising
Premium

Meer adverteerders laten X.com links liggen in 2025

Meer dan een kwart van de adverteerders (26%) is van plan om de uitgaven aan Twitter/X te verlagen vanwege zorgen over de inhoud van het socialemediaplatform en het vertrouwen in de verspreide informatie, zo blijkt uit nieuw wereldwijd onderzoek.

Online advertising

Bas Verheijen (HEMA) kandidaat-bestuurslid bvA

De Bond van Adverteerders wil Bas Verheijen, Chief Customer Officer bij HEMA, benoemen tot bestuurslid van het netwerk van merkleiders. Tijdens de ALV in april 2025 kunnen de bvA-leden zijn benoeming officieel goedkeuren. Ook Els Dijkhuizen (marketingdirecteur Heineken Nederland), die in juni werd aangekondigd als beoogd nieuw bestuurslid, wordt dan officieel voorgedragen.

Online advertising
Premium

Nieuwe tech brengt Bol-reclamesysteem naar volgende fase

Handelssite Bol neemt een nieuwe systeem in gebruik voor adverteerders op zijn platform. De grootste noviteit is, dat vanaf nu de ontwikkeling en het beheer volledig in eigen huis plaatsvinden.

Marketplaces

Ad Alliance en Disney+ starten exclusieve samenwerking voor advertentieverkoop in Nederland

Mediasaleshuis Ad Alliance en The Walt Disney Company Benelux breiden hun bestaande online- en lineaire samenwerking uit naar het SAVOD-domein. Vanaf 17 oktober gaat Ad Alliance de advertentieverkoop voor het vernieuwde ‘Disney+ Standaard met reclame’-abonnement op het populaire streaming platform Disney+ in Nederland vertegenwoordigen.

Online advertising
Premium

CEO Criteo stapt op

Megan Clarken heeft de raad van commissarissen aangegeven dat ze binnen nu en twaalf maanden haar functie van CEO bij Criteo wil neerleggen.

Online advertising

YouTube-video met gokreclame verwijderd na waarschuwing Ksa

Twee Nederlandse influencers hebben een YouTube-video met daarin reclame voor een illegale kansspelaanbieder verwijderd na een waarschuwing van de Kansspelautoriteit (Ksa). In de video werd reclame gemaakt voor een illegale goksite, en gaven de influencers aan zelf ook weleens op de website te spelen. Het is in Nederland verboden om deelname aan illegale kansspelen te bevorderen.

Online advertising
Premium

Amazon Duitsland: 2,9 miljard euro omzet uit retailmedia

De reclamebusiness op Amazon in Duitsland is booming. Adverteerders investeerden er in 2023 voor 2,92 miljard euro aan reclame-euro’s om winkelend publiek naar hun platformshop te lokken.

Retailmedia

Global koopt digitale schermennetwerk van Hillenaar

Met de overname van Hillenaar Outdoor breidt Global zijn digitale out-of-home-netwerk uit met de exploitatie van 66 digitale schermen langs de Nederlandse snelwegen.

Venture