More stories

Winst retailmedia verdubbeld bij MediaMarkt

Het moederbedrijf van MediaMarkt heeft de winst uit retailmedia afgelopen jaar zien verdubbelen.

Retailmedia

Google stopt advertentieprogramma’s in Rusland

Google zet zijn advertentieprogramma’s in Rusland volledig stop, waardoor Russische contentmakers er geen geld meer aan kunnen verdienen.

Online advertising

The Cirqle automatiseert optuigen influencercampagnes

Het Nederlandse influencermarketingplatform The Cirqle kondigt zijn AI-oplossing voor influencercampagnes aan. Het stelt adverteerders in staat om campagnes te creëren zonder ooit een campagnebrief te hoeven schrijven.

Influencer marketing

AMZ Consultancy koopt Amazonsellers.nl

AMZ Consultancy, specialist in handelen en adverteren op marktplaatsen, neemt de site en klanten van Amazonsellers.nl over.

Marketplaces

KLM voegt CO2-data toe aan inkoopbeleid Google-reclame

Luchtvaartmaatschappij geeft meer reclamegeld uit aan vluchten met een relatief lagere uitstoot en minder een vervuilende vluchten.

Sustainability

Eredivisieclubs wijzen geld voor anti-gokcampagne af

Met een grote sponsoractie in de Eredivisie wilde consumentenportaal Goldenstein Legal de aandacht vestigen op het feit dat veel gokaanbieders al jaren illegaal opereren in Nederland en dat gedupeerde consumenten daarom hun verliezen kunnen terugvorderen. Echter, alleen FC Twente heeft interesse getoond in een sponsorcampagne tegen illegaal online gokken. Daarom zal Goldenstein Legal in plaats daarvan het amateurvoetbal in Nederland ondersteunen.

Online marketing
Premium

X spant antitrustzaak aan tegen adverteerders

Linda Yaccarino, CEO van X, heeft dinsdag aangekondigd dat het platform een antitrustzaak heeft aangespannen tegen de Global Alliance for Responsible Media (GARM) en de World Federation of Advertisers (WFA). Yaccarino beschuldigt de organisaties, evenals GARM-leden CVS Health, Mars, Ørsted en Unilever, van een wat zij noemt een systematische illegale boycot.

Online advertising

Altice verkoopt Teads aan Outbrain voor een miljard

Teads, een dochteronderneming van het Europese telecombedrijf Altice, gespecialiseerd in online advertentievideo, fuseert met Outbrain. Deze laatste installeert gespecialiseerde reclametechnologie op mediasites.

Venture

Google wacht (opnieuw) met het uitfaseren van third-party cookies: wacht zelf niet

Google aangegeven het testen met het beëindigen van third-party cookies in Chrome te pauzeren. De echte uitfasering is daarmee opnieuw uitgesteld.

Online advertising
Premium

Reclamecookies blijven toch in Chrome

Van uitstel komt afstel: Google ziet definitief af van zijn plan om de ondersteuning van third party cookies, oftewel reclamecookies, uit Chrome te verwijderen.

Online advertising
Premium

‘Bestedingen impressiekanalen Facebook, TikTok en YouTube groeien het meest’

Het afgelopen kwartaal groeide het advertentiebudget dat Nederlandse bedrijven investeren in TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube het meest. Dat signaleert Billy Grace, een onafhankelijk platform voor het beheer van online advertentiebestedingen. Volgens Mitch Voskuilen, CEO van Billy Grace, blijken deze impressiekanalen belangrijker voor online marketing dan vaak gedacht.

Online marketing

Ster lanceert podcast over starten met reclame met Splinter Chabot

Ster lanceert haar eerste podcastserie ‘Starten met reclame’ voor ondernemers die de stap naar landelijke reclame willen zetten. In de driedelige serie gaat presentator Splinter Chabot in gesprek met reclame- en media-experts om luisteraars op weg te helpen bij het bedenken, creëren en uitzenden van een effectieve commercial.

Marketing

90 procent van de Nederlanders leest reclamefolders

Papieren folders massaal worden nog veel gelezen door Nederlanders van 18 jaar en ouder. Maar liefst 12,8 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder (90%) lezen reclamefolders, voornamelijk op papier, maar ook digitaal, zo blijkt uit het Bereiksonderzoek Folders 2023/2024, dat het bereik en de leesgewoonten van de Nederlandse bevolking op het gebied van folders in kaart brengt.

Online advertising
Premium

Audioreclamemarkt groeit met 10,4 procent

De audioreclamemarkt blijft indrukwekkend groeien in het tweede kwartaal van 2024 met een stijging van ruim tien procent. Hiermee houdt de audioreclamemarkt de enorme groei vast. Adverteerders investeerden maar liefst 67,5 miljoen euro in audioreclame, een toename van 6,3 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.

Online advertising

Nieuw reclamebureau voor Centraal Beheer

Centraal Beheer heeft reclamebureau TBWA\NEBOKO gekozen als nieuwe lead agency. De belangrijkste opdracht: het verstevigen van de merkpositionering en de doorvertaling van het merk naar effectieve en spraakmakende campagnes, waaronder de welbekende Even Apeldoorn bellen-commercials.

Online marketing