More stories

Premium

TikTok zoekt beste Europese reclame

TikTok organiseert een prijzenfestival waarbij het de beste reclames in negen landen zoekt die adverteerders op zijn platform hielden.

Online advertising

Snap stopt reclame in chat

Snap test een nieuwe vorm van reclame in zijn app. Adverteerders kunnen chats gaan sturen naar gebruikers. CEO en oprichter Evan Spiegel moet wel, want de reclame-inkomsten vallen tegen.

Online advertising
Premium

Meer adverteerders laten X.com links liggen in 2025

Meer dan een kwart van de adverteerders (26%) is van plan om de uitgaven aan Twitter/X te verlagen vanwege zorgen over de inhoud van het socialemediaplatform en het vertrouwen in de verspreide informatie, zo blijkt uit nieuw wereldwijd onderzoek.

Online advertising

Bas Verheijen (HEMA) kandidaat-bestuurslid bvA

De Bond van Adverteerders wil Bas Verheijen, Chief Customer Officer bij HEMA, benoemen tot bestuurslid van het netwerk van merkleiders. Tijdens de ALV in april 2025 kunnen de bvA-leden zijn benoeming officieel goedkeuren. Ook Els Dijkhuizen (marketingdirecteur Heineken Nederland), die in juni werd aangekondigd als beoogd nieuw bestuurslid, wordt dan officieel voorgedragen.

Online advertising
Premium

Nieuwe tech brengt Bol-reclamesysteem naar volgende fase

Handelssite Bol neemt een nieuwe systeem in gebruik voor adverteerders op zijn platform. De grootste noviteit is, dat vanaf nu de ontwikkeling en het beheer volledig in eigen huis plaatsvinden.

Marketplaces

Ad Alliance en Disney+ starten exclusieve samenwerking voor advertentieverkoop in Nederland

Mediasaleshuis Ad Alliance en The Walt Disney Company Benelux breiden hun bestaande online- en lineaire samenwerking uit naar het SAVOD-domein. Vanaf 17 oktober gaat Ad Alliance de advertentieverkoop voor het vernieuwde ‘Disney+ Standaard met reclame’-abonnement op het populaire streaming platform Disney+ in Nederland vertegenwoordigen.

Online advertising
Premium

CEO Criteo stapt op

Megan Clarken heeft de raad van commissarissen aangegeven dat ze binnen nu en twaalf maanden haar functie van CEO bij Criteo wil neerleggen.

Online advertising

YouTube-video met gokreclame verwijderd na waarschuwing Ksa

Twee Nederlandse influencers hebben een YouTube-video met daarin reclame voor een illegale kansspelaanbieder verwijderd na een waarschuwing van de Kansspelautoriteit (Ksa). In de video werd reclame gemaakt voor een illegale goksite, en gaven de influencers aan zelf ook weleens op de website te spelen. Het is in Nederland verboden om deelname aan illegale kansspelen te bevorderen.

Online advertising
Premium

Amazon Duitsland: 2,9 miljard euro omzet uit retailmedia

De reclamebusiness op Amazon in Duitsland is booming. Adverteerders investeerden er in 2023 voor 2,92 miljard euro aan reclame-euro’s om winkelend publiek naar hun platformshop te lokken.

Retailmedia

Global koopt digitale schermennetwerk van Hillenaar

Met de overname van Hillenaar Outdoor breidt Global zijn digitale out-of-home-netwerk uit met de exploitatie van 66 digitale schermen langs de Nederlandse snelwegen.

Venture

Meta: geen advertenties in Threads

Meta test geen advertenties in Threads test en heeft ook geen onmiddellijke plannen om met de dienst geld te verdienen. Dat zegt het bedrijf nadat programmeurs verwijzingen naar advertentieproducten in de code van de app hebben ontdekt.

Online advertising
Premium

Perplexity krijgt reclames naast zoekresultaten

Zoek- of eigenlijk: antwoordenmachine Perplexity.ai voert vanaf het vierde kwartaal van dit jaar een nieuw verdienmodel in: reclame naast zijn zoekresultaten.

Online advertising
Premium

Franke Media lanceert internationale kortingssite Couponplus

De uitgever van onder meer Acties.nl, Deals.be en Angebote.at wil sneller een groot netwerk van kortingssites kunnen exploiteren. Daartoe lanceert het de nieuwe titel Couponplus, die stevig op GenAI leunt.

Publishing
Premium

‘2024 wordt beste reclamejaar sinds corona’

Adverteerders wereldwijd geven dit jaar naar verwachting voor het eerst meer dan 1.000 miljard dollar uit aan analoge en digitale reclame.

Marketing
Premium

‘Consentloze campagnes scoren beter, maar Google verwart markt’

Twintig procent van de Nederlandse internetgebruikers is onzichtbaar voor adverteerders. Deze mensen geven geen toestemming voor persoonsgerichte reclames. Nieuwe technologie maakt die mensen wel benaderbaar en zelfs rendabel. De beeldvorming over deze materie wordt getroebleerd door Googles internationale cookiesfiasco bij Chrome.

Online advertising