More stories

Premium

Europese adverteerders besteedden 97 miljard aan internetreclame (+11%)

In 2023 gaven adverteerders in Europa 97 miljard euro uit aan online reclame, 11 procent meer dan in 2022. In Nederland lag die groei lager (+4,6%) en het blijkt ook dat vergelijkbaar ontwikkelde landen aanmerkelijk minder online budget uitgaven.

Marketing

Oracle stapt uit adtech-business

Techreus Oracle houdt zich niet meer bezig met internetreclame als verdienmodel. Strengere privacyregels doen de omzet verdampen.

Online advertising

Veel uitgevers slecht voorbereid op cookieloze wereld

Een op de drie uitgevers is, volgens een internationaal onderzoek, voorbereid op een cookieloze toekomst. Velen hebben geen log-in- of firstpartydatastrategie.

Online advertising
Premium

AI-bot Media Futures Market automatiseert mediaplannen

Gebruikers van advertentieplatform Media Futures Market kunnen vanaf vandaag aan een chatbot vragen om een mediaplan op maat te schrijven. Of een variant. Of nog een.

Online advertising
Premium

SBS-commercials krijgen ‘connected’ QR-codes

Talpa Network doet komende weken een proef met QR-codes in tv-commercials waarvan de conversie bij winkels en webwinkels direct meetbaar is.

Marketing
Premium

LinkedIn beperkt advertentietargeting na klacht Bits of Freedom

LinkedIn is gestopt met gerichte advertenties op basis van persoonlijke gevoelige gegevens van gebruikers op haar platform. Dit is een reactie op een klacht die European Digital Rights (EDRi), Gesellschaft für Freiheitsrechte (GFF), Global Witness en Bits of Freedom in februari 2024 onder de Digital Services Act (DSA) indienden bij de Europese Commissie. Volgens deze organisaties was dit soort targeting namelijk in strijd met een nieuw verbod van de DSA.

Online advertising

Sponsorcontract tussen Ajax en cryptoplatfom Coinmerce

Ajax gaat samenwerken met cryptoplatfom Coinmerce om beleggen in crypte meer bekendheid te geven. Het contract geldt tot en met 2027.

Online marketing
Premium

Geisha Fashion: Google eruit, social advertising erin

Een webwinkel voor de consumentenmarkt had Geisha Fasion 3,5 jaar geleden nog niet. Sinds de lancering toen leiden de eerste ervaring ertoe dat Google eruit is gezet. Te duur als reclamevehikel. Social advertising is dominant.

E-commerce

Instagram overweegt reclames die niet kunnen worden weggedrukt

Instagram van Meta test een functie genaamd Ad Break, waarbij advertenties niet kunnen worden overgeslagen. De verplichte advertenties hebben een aftelprocedure die 3 tot 5 seconden duurt.

Online advertising
Premium

PayPal ziet kansen op de advertentiemarkt

PayPal wil een belangrijke speler worden in de advertentiemarkt. Sinds januari biedt het bedrijf ‘Advanced Offers’ op veilingsite eBay. Met behulp van AI en de aankoopdata van PayPal kunnen webwinkels gerichte aanbiedingen laten zien. Het bedrijf kampt met tegenvallende resultaten, en zoekt naar alternatieve inkomsten.

Online advertising

Volt grootste adverteerder richting EU-verkiezingen

Volt lijkt in Nederland in deze weken de grootste adverteerder om interesse op te wekken voor de verkiezingen van het Europees Parlement.

Marketing

(Emerce TV) Ook bol is al negen jaar retailmedia

Bol heeft nog geen plannen om zijn retail media activiteiten uit te breiden naar de winkels van moeder Ahold, waaronder Albert Heijn. “We zien zeker relevante kansen, maar voorlopig beperken we ons tot de site van bol zelf,” zegt Joshua Thiel, hoofd Retail Media, in de videocollectie Retail Media.

Online marketing

Emerce TV: Retailmedia bij Arla Foods van hekkensluiter naar serieus kanaal

Voor zuivelproducent Arla Foods is de rol van retailmedia in korte tijd veranderd van hekkensluiter naar een kanaal met een eigen volwaardige plek in de mediamix.

Retailmedia

Wat is de meerwaarde van een SEA-consultant in het AI-tijdperk?

Soms lijkt het alsof alles geautomatiseerd wordt met behulp van AI, zeker in de marketingwereld. Waarom heb je nog een SEA-consultant nodig?

Online advertising

Nieuw product MediaMarkt voor merkadverteerders

MediaMarkt komt met een nieuw reclameproduct waarmee merkadverteerders extra aandacht kunnen kopen in de app en site van de elektronicawinkel.

Retailmedia