More stories

Protest Engelse uitgevers tegen Apples nieuwe reclameblocker

Engelse uitgevers vrezen honderden miljoenen euro’s reclamegeld mis te lopen als Apple binnenkort iOS updatet. De nieuwe versie van het OS bevat  vermoedelijk een radicale adblocker.

Media

Emerce TV: Retailmedia nog op tweede plan bij retailers

Nederlandse online retailers staan nog niet te springen om massaal media-operaties op te tuigen in hun webshop en apps. De nieuwe bron van inkomsten is interessant, maar men kijkt het nog aan.

Retailmedia

Audioreclamebestedingen stijgen met ruim 10 procent

Adverteerders investeren als nooit tevoren in audioreclame. In het eerste kwartaal van dit jaar stegen de bestedingen met 10,2 procent naar 48,8 miljoen euro. Dit is opnieuw een record en 4,5 miljoen euro meer dan in dezelfde periode van 2023. Dat blijkt uit cijfers van Audify.

Online advertising

Meer adverteerders naar Cannes Lions Festival vanuit Nederland

Was voorheen het festival in Cannes vooral een ontmoetingsplaats voor creatieven en reclamebureaus, de laatste jaren is er een opvallende verschuiving waar te nemen met een groeiend aantal marketeers dat deelneemt. Voor de editie van dit jaar is op dit moment al 75 procent van de festivaltickets gekocht door adverteerders. Dat meldt de Stichting Adverteerdersjury Nederland.

Cannes Lions

Hillenaar Outdoor breidt uit met nieuwe locatie langs A9 in Beverwijk

Hillenaar Outdoor voegt een nieuwe locatie toe aan haar portfolio: Beverwijk A9, de eerste locatie op de snelweg A9.

Online marketing

Ster haalt wederom ruim 200 miljoen euro binnen

Ster heeft in 2023 een bedrag van ruim 201 miljoen euro kunnen realiseren voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met de verkoop van advertentieruimte op de kanalen van de landelijke publieke omroep. Het ministerie ontvangt jaarlijks een substantiële bijdrage uit Ster-inkomsten. Het bedrag is 26,1 miljoen euro meer dan het ministerie had begroot.

Online advertising

Directietafel bol.com van negen naar zes stoelen

Bol brengt het aantal directieposities terug van negen naar zes man. Daardoor vervallen de functies van marketing-, technologie- en operationeel directeur.

E-commerce

IAB Europe publiceert 1.0-meetstandaard retailmedia

Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert de basis voor meetstandaarden voor reclamecampagnes in retailmedia.

Retailmedia
Premium

Reclame-biebs van techgiganten niet op orde

Geen van de elf grootste techbedrijven geeft voldoende transparantie in zijn reclame-activiteiten. Ze zijn daar onder de Europese wet DSA wel toe verplicht.

Online advertising

Nederlander wordt Chief Marketing Officer van Expedia

Nederlander Jochen Koedijk wordt Chief Marketing Officer van online reisorganisatie Expedia.

Online advertising
Premium

Reclamecookies uit de gratie, nog maar 44%

In vier jaar tijd van 91 procent naar nog maar 44 procent gebruik. Reclamecookies vallen hard uit de gratie van adverteerders, al is dat niet uit vrije keuze.

Marketing
Premium

Bestedingen digitaal adverteren in 2023 naar 3,7 miljard, groei van 5 procent

Met een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de bestedingen aan digitale advertenties in Nederland in 2023 blijven groeien. Toch werden de advertentie-uitgaven wel door macro-economische onzekerheden beïnvloed, vooral in de eerste helft van 2023. Dat blijkt uit de Ad Spend Study 2023 die Deloitte in opdracht van branchevereniging VIA uitvoerde.

Online advertising

Meerderheid Tweede Kamer wil ook verbod op online reclames voor gokken

Een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer heeft een motie ondersteund om online reclames ter promotie van gokken te verbieden. Ook online kansspellen met een ‘aantoonbaar zeer hoog risico’ moeten verboden worden.

Online advertising

Negen ton groeigeld voor Gronings Flixit

Techbedrijf Flixit neemt een klein miljoen groeigeld aan om zijn reclametechnologie voor franchiseondernemers te verbeteren. Met een groter team wil het ook meer retailketens gaan bedienen.

Venture

Nieuwe tak Kinesso voor inhousing

Kinesso introduceert de gespecialiseerde afdeling Performance Solutions die klanten gaat begeleiden bij het intern overnemen van hun digitale media- en marketingactiviteiten.

Digital Agencies