More stories

Altice verkoopt Teads aan Outbrain voor een miljard

Teads, een dochteronderneming van het Europese telecombedrijf Altice, gespecialiseerd in online advertentievideo, fuseert met Outbrain. Deze laatste installeert gespecialiseerde reclametechnologie op mediasites.

Venture

Google wacht (opnieuw) met het uitfaseren van third-party cookies: wacht zelf niet

Google aangegeven het testen met het beëindigen van third-party cookies in Chrome te pauzeren. De echte uitfasering is daarmee opnieuw uitgesteld.

Online advertising
Premium

Reclamecookies blijven toch in Chrome

Van uitstel komt afstel: Google ziet definitief af van zijn plan om de ondersteuning van third party cookies, oftewel reclamecookies, uit Chrome te verwijderen.

Online advertising
Premium

‘Bestedingen impressiekanalen Facebook, TikTok en YouTube groeien het meest’

Het afgelopen kwartaal groeide het advertentiebudget dat Nederlandse bedrijven investeren in TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube het meest. Dat signaleert Billy Grace, een onafhankelijk platform voor het beheer van online advertentiebestedingen. Volgens Mitch Voskuilen, CEO van Billy Grace, blijken deze impressiekanalen belangrijker voor online marketing dan vaak gedacht.

Online marketing

Ster lanceert podcast over starten met reclame met Splinter Chabot

Ster lanceert haar eerste podcastserie ‘Starten met reclame’ voor ondernemers die de stap naar landelijke reclame willen zetten. In de driedelige serie gaat presentator Splinter Chabot in gesprek met reclame- en media-experts om luisteraars op weg te helpen bij het bedenken, creëren en uitzenden van een effectieve commercial.

Marketing

90 procent van de Nederlanders leest reclamefolders

Papieren folders massaal worden nog veel gelezen door Nederlanders van 18 jaar en ouder. Maar liefst 12,8 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder (90%) lezen reclamefolders, voornamelijk op papier, maar ook digitaal, zo blijkt uit het Bereiksonderzoek Folders 2023/2024, dat het bereik en de leesgewoonten van de Nederlandse bevolking op het gebied van folders in kaart brengt.

Online advertising
Premium

Audioreclamemarkt groeit met 10,4 procent

De audioreclamemarkt blijft indrukwekkend groeien in het tweede kwartaal van 2024 met een stijging van ruim tien procent. Hiermee houdt de audioreclamemarkt de enorme groei vast. Adverteerders investeerden maar liefst 67,5 miljoen euro in audioreclame, een toename van 6,3 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.

Online advertising

Nieuw reclamebureau voor Centraal Beheer

Centraal Beheer heeft reclamebureau TBWA\NEBOKO gekozen als nieuwe lead agency. De belangrijkste opdracht: het verstevigen van de merkpositionering en de doorvertaling van het merk naar effectieve en spraakmakende campagnes, waaronder de welbekende Even Apeldoorn bellen-commercials.

Online marketing

Strafbankje dreigt voor Microsofts reclamebedrijf Xandr

Technologiebedrijf Xandr wordt in Italië ter verantwoording geroepen over vermeende privacyschending met het uitbaten van persoonsprofielen.

AVG
Premium

Onderzoek naar online advertising Amazon in Europa

De Europese Commissie vraagt Amazon om nadere toelichting te geven over de opzet en werking van zijn Europese reclame-activiteiten. Mocht het niet transparant genoeg werken dan kan de techreus een miljardenboete krijgen.

Online advertising
Premium

Bol verfijnt reclameproducten en -rapportages

Bol.com voegt twee nieuwe typen rapportages toe aan het API-dashboard van zijn reclameproducten. Adverteerders kunnen nauwkeuriger het rendement berekenen van hun reclamebudget.

Online advertising
Premium

Adform-AI leest webpagina’s en plakt passende reclames

Adtech-bedrijf Adform gaat een nieuwe AI-techniek toepassen die, als ware het een mens, websites gaat lezen om daar vervolgens vliegensvlug passende reclames op te plakken.

Online advertising
Premium

Criteo lijdt nederlaag in rechtszaak rond tracking cookies (update)

Marketingbedrijf Criteo heeft eerder dit jaar een gevoelige nederlaag geleden rond de plaatsing van tracking cookies, zo blijkt uit een vonnis van de rechtbank Amsterdam dat maandag is gepubliceerd. Het moet alsnog stoppen met de plaatsing van cookies op computers en mobiele apparaten.

Online advertising

Britse toptitels gaan cookieloos met Nederlandse technologie

Toptitels als BBC History Extra, BBC Gardeners’ World en RadioTimes gaan Nederlandse technologie gebruiken om online reclame te tonen zonder schending van privacy van zijn lezers.

Marketing

bvA-directeur krijgt voorzittersfunctie binnen World Federation of Advertisers

bvA-directeur Henriette van Swinderen is benoemd als nieuwe voorzitter van de National Associations Council (NAC) van de World Federation of Advertisers (WFA). Van Swinderen was al lid van het Executive Committtee van WFA en zal deze nieuwe rol vervullen naast haar huidige functie bij bvA.

Online advertising