More stories

‘Reisboekingen zijn veel te makkelijk te hacken’

Reserveringssystemen waarin vliegtickets worden geboekt, zoals Travelport, Sabre en Amadeus, moeten hun beveiliging flink opschroeven. Dat is de conclusie van het Duitse hackerscollectief Security Research Labs.

Travel

Apps willen teveel weten

Wanneer is digitale dienstverlening prettig en wanneer wordt het griezelig? KPMG onderzocht het aan de hand van voorbeeldsituaties. Zo blijkt ongeveer de helft van de consumenten (45 procent) het geen probleem te vinden als een gratis fitnesstracker hen én hun werkgever maandelijks rapporteert over hun gezondheid.

Analytics

Autoriteit Persoonsgegevens kreeg dit jaar 5500 meldingen van datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft sinds 1 januari bijna 5500 meldingen ontvangen van datalekken. De toezichthouder is inmiddels met tientallen onderzoeken bezig.

Privacy

Overheid en zorg starten in 2017 met nieuwe manieren van inloggen

Vanaf 2017 kan men bij de Belastingdienst en enkele zorgorganisaties inloggen met een app, een identiteitsbewijs, of via de bank. Deze nieuwe inlogmethoden worden later ook mogelijk voor alle andere diensten van overheidsinstellingen. Dat wordt geregeld in de Wet generieke digitale infrastructuur (GDI). De wet is vandaag in consultatie gegaan.

Privacy

EU: Facebook misleidde bij overname WhatsApp

De Europese Commissie beschuldigt Facebook ervan misleidende informatie te hebben verstrekt omtrent de overname van WhatsApp. Een eventuele boete kan oplopen tot een procent van Facebooks jaaromzet.

Facebook

‘Waarom iedereen een adblocker moet installeren’

Het online advertentiesysteem brengt te grote risico’s met zich mee voor websitebezoekers, vindt onderzoeksjournalist Maurits Martijn van De Correspondent, die daarom een groot voorstander van adblockers is. In gesprek met Hans Voorn legt hij tijdens Performance 2016 zijn bezwaren uit.

Online advertising

Nieuwe Europese telecomregels uitgelekt, grote impact bedrijfsleven

Een deze week uitgelekte conceptversie van de e-Privacy verordening, de Europese Telecommunicatiewet, laat ingrijpende veranderingen zien ten opzichte van de huidige wet. Diensten als WhatsApp, Skype en Facebook vallen nu ook onder de regulering, terwijl de veelbesproken cookiebanner lijkt te vervallen. Het juridische team van DDMA, brancheorganisatie voor data en marketing, zet de meest ingrijpende wijzigingen op een rij.

Privacy

Marco Derksen nieuw lid DDMA Privacy Autoriteit

Marketingexpert Marco Derksen is samen met UvA-hoofddocent Marketingcommunicatie Guda van Noort toegetreden tot de DDMA Privacy Autoriteit.

Online marketing

UvA en MIT bundelen onderzoek privacybescherming

Het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de UvA en het Internet Policy Research Initiative (IPRI) van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontvangen een subsidie voor gezamenlijk onderzoek naar privacy en smartphones.

Legal

Snowden tegen bedrijven: stel privacy voorop

Edward Snowden raadt opkomende technologiebedrijven aan om de privacy van hun gebruikers tot een unique selling point te maken. In een wereld vol luistervinken wil men ook graag veilige zones.

Legal

De nieuwe EU/VS-privacyregels, hoe zien ze eruit?

Op 12 juli 2016 heeft de Europese Commissie een zogenoemde adequacy-beschikking afgegeven waardoor er – wederom – een wettelijk basis bestaat voor de intercontinentale datadoorgifte van persoonsgegevens tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Hoe ziet dat zogenaamde Privacy Shield er op hoofdlijnen uit?

Legal

Privacy shield komt langzaam maar zeker op gang

Per 1 augustus dit jaar kunnen Amerikaanse bedrijven zich certificeren voor Privacy Shield, de vervanger van Safe Harbor, die het mogelijk maakt om rechtmatig persoonsgegevens vanuit de Europese Unie naar de Verenigde Staten door te geven. Inmiddels zijn er ongeveer 60 succesvolle certificeringen, waaronder bijvoorbeeld Microsoft. Er zijn nog ongeveer 200 aanvragen in behandeling bij de Department of Commerce.

Legal

Klant staat centraal in privacy kwesties

Bedrijven hebben de waarde van Big Data ontdekt en verzamelen en masse, vaak privacygevoelige, informatie die hun klanten zelf delen. Veel mensen weten wel dat het niet verstandig is om allerlei informatie klakkeloos te delen, maar de grote innovatieve organisaties laten klanten vaak geen keuze. Ik ben ervan overtuigd dat klanten centraler staan dan ooit. Bedrijven die niet transparant zijn over welke informatie zij met welk doel verzamelen over hun klanten, zijn ten dode opgeschreven.

Customer Experience

Moet de privacy discussie anders worden gevoerd?

“Privacy is afwijkend en openheid is de norm” Deze uitspraak werd in 2013 gedaan door Google’s Chief Internet Evangelist Vincent Cerf op een FTC Event. De uitspraak deed internationaal veel stof opwaaien. De privacy van vroeger bestaat volgens Cerf eigenlijk niet meer, in feite wordt privacy momenteel gedreven door technologie. In zijn optiek zouden we moeten leren leven met een maatschappij waarin openheid de norm is en privacy niet bestaat.

Legal