More stories

Print on demand van boeken ‘breekt records’ bij CB

In de afgelopen maanden is het produceren van boeken via print on demand bij CB (Centraal Boekhuis) explosief gestegen. Deze groei komt met name door educatieve en wetenschappelijke uitgevers die met print on demand studieboeken snel kunnen leveren aan het begin van het studiejaar.

Publishing
Premium

aFrogleap designt nieuwe app NUsport

Mobiele bureau aFrogleap gaat al het creatieve en designwerk voor NU.nl doen. Het eerste resultaat van die samenwerking is de lancering van de nieuwe app voor NUsport.

Digital Agencies

‘Bereik televisie neemt af, programmatic moet aanvullen’

Televisie levert niet meer het massapubliek dat adverteerders willen omdat het jonge publiek afhaakt en online kijkt. Zenders en adverteerders moeten het bereiksgat aanvullen met programmatic maar doen dat slechts mondjesmaat, aldus een nieuw onderzoek van Forrester Research.

De Persgroep koopt Hardware.info

De Persgroep Online wordt met de overname van Hardware.info eigenaar van de twee grootste techsites van Nederland. De uitgever was al eigenaar van Tweakers.

Publishing

FD heeft hoogste percentage digitale lezers van alle landelijke dagbladen

33 procent van de abonnees van het FD lezen het ochtendblad online. Op basis van bruto bereik is het percentage digitale lezers 45 procent. Dat is het hoogste percentage van alle landelijke dagbladen in Nederland.

Publishing

‘Nieuwsmerken gegijzeld door Facebook’

Facebook is de vijand die je maar beter te vriend kunt houden. Dat schrijft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in onderzoek voor De Stand van de Nieuwsmedia.

Publishing

Nieuwe richtlijn: auteursrecht in de Digital Single Market

Eind 2015 publiceerde de Europese Commissie een bericht waarin de Commissie aangaf het Europese auteursrecht te willen moderniseren met als achterliggende gedachte het verbeteren van de ‘Digital Single Market’. De conceptversie van richtlijn auteursrecht in de ‘Digital Single Market’ is nu uitgelekt.

Legal

Happinez lanceert nieuwe website

Online platform Happinez is vernieuwd. Met blogs, interviews, video’s, meditaties en een fairtrade webshop biedt Happinez naar eigen zeggen een ‘extra dimensie’ in de wereld van zingeving en bewust leven.

Web-design

Nieuwe commercieel directeur voor e-book platform Elly’s Choice

Nathan Hull wordt commercieel directeur van het Nederlandse e-book platform Elly’s Choice. De bedoeling is dat er een nieuw internationaal platform wordt opgezet, al zijn details daarover nog niet bekend.

Publishing

Ook Flipboard voortaan ‘programmatic’

Ook elektronisch tijdschrift Flipboard biedt zijn advertentieruimte voortaan geautomatiseerd aan. Daarbij krijgt het bedrijf hulp van Rubicon Project.

Programmatic

Gratis e-books lezen in Newyorkse metro

Uitgeverij Penguin Random House is een samenwerking aangegaan met vervoersmaatschappij New York MTA. Mensen die per metro reizen kunnen de komende maanden via wifi gratis e-books lezen.

Publishing

Van e-mail tot mediamerk: uitgevers groeien met curatie

Uitgevers herontdekken e-mail om een jong publiek te bereiken. Menig inbox wordt overspoeld door al dan niet gepersonaliseerde e-mailmarketing van uitgevers. Door bijvoorbeeld content te cureren hopen die uiteindelijk de lezersbetrokkenheid te verg

E-mailmarketing

Bladenkiosk eLinea krijgt doorstart bij Audax

Uitgever Audax neemt het failliete eReaders Groep en online bladenkiosk eLinea over. Curator Jan Joost Wittekamp is akkoord.

Publishing

EU wil reikwijdte naburige rechten uitbreiden naar online nieuws

De EU wil de naburige rechten die gelden voor muzikanten, platenmaatschappijen en omroepen uitbreiden naar online nieuws. Dat zou kunnen betekenen dat Google en Facebook straks een vergoeding moeten betalen voor nieuwssamenvattingen.

Publishing

Britse dagbladen verliezen steeds meer geld aan online media

Platforms met nieuws zoals Google News, Facebook en Twitter kosten Britse dagbladen dit jaar alleen al 500 miljoen pond aan inkomsten, zo blijkt uit berekeningen van OC&C Strategy Consultants.

Publishing