‘Nieuwsmerken gegijzeld door Facebook’
Facebook is de vijand die je maar beter te vriend kunt houden. Dat schrijft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in onderzoek voor De Stand van de Nieuwsmedia.
Facebook is de vijand die je maar beter te vriend kunt houden. Dat schrijft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in onderzoek voor De Stand van de Nieuwsmedia.
Eind 2015 publiceerde de Europese Commissie een bericht waarin de Commissie aangaf het Europese auteursrecht te willen moderniseren met als achterliggende gedachte het verbeteren van de ‘Digital Single Market’. De conceptversie van richtlijn auteursrecht in de ‘Digital Single Market’ is nu uitgelekt.
Online platform Happinez is vernieuwd. Met blogs, interviews, video’s, meditaties en een fairtrade webshop biedt Happinez naar eigen zeggen een ‘extra dimensie’ in de wereld van zingeving en bewust leven.
Nathan Hull wordt commercieel directeur van het Nederlandse e-book platform Elly’s Choice. De bedoeling is dat er een nieuw internationaal platform wordt opgezet, al zijn details daarover nog niet bekend.
Ook elektronisch tijdschrift Flipboard biedt zijn advertentieruimte voortaan geautomatiseerd aan. Daarbij krijgt het bedrijf hulp van Rubicon Project.
Uitgeverij Penguin Random House is een samenwerking aangegaan met vervoersmaatschappij New York MTA. Mensen die per metro reizen kunnen de komende maanden via wifi gratis e-books lezen.
Uitgevers herontdekken e-mail om een jong publiek te bereiken. Menig inbox wordt overspoeld door al dan niet gepersonaliseerde e-mailmarketing van uitgevers. Door bijvoorbeeld content te cureren hopen die uiteindelijk de lezersbetrokkenheid te verg
Uitgever Audax neemt het failliete eReaders Groep en online bladenkiosk eLinea over. Curator Jan Joost Wittekamp is akkoord.
De EU wil de naburige rechten die gelden voor muzikanten, platenmaatschappijen en omroepen uitbreiden naar online nieuws. Dat zou kunnen betekenen dat Google en Facebook straks een vergoeding moeten betalen voor nieuwssamenvattingen.
Platforms met nieuws zoals Google News, Facebook en Twitter kosten Britse dagbladen dit jaar alleen al 500 miljoen pond aan inkomsten, zo blijkt uit berekeningen van OC&C Strategy Consultants.
Discussieplatform NuJIJ krijgt een doorstart, al heeft uitgever Sanoma er niets meer meer mee te maken. Ontwerpbureau SN Web heeft in korte tijd een kloon ontwikkeld onder de noemer Nieuwskoerier.nl. Sinds deze week worden er ook advertenties verkocht.
Technologiebedrijf ScribbleLive, gespecialiseerd in contentmarketing en -publicatie, koopt de Engelse SEO-specialist Linkdex.
De mobiele app NYT Now wist afgelopen twee jaar niet aan te slaan onder de jeugd. De krant trekt de stekker er nu uit en richt zich op de plekken waar jonger publiek sowieso komt: Twitter en Facebook.
Techsite Tweakers.net hanteert een selectief reclamebeleid. Veel bannerruimte blijft bewust onverkocht, de technische eisen aan advertenties zijn strenger dan het IAB-beleid en de afhankelijkheid van reclame-inkomsten loopt steeds meer terug.
De digitale verslaggeving van de Olympische Spelen in Brazilië breekt records bij de NOS. Zowel de sportsite als de sectie met algemeen nieuws scoort miljoenen kijkers.