More stories

Online uitgever Cheezburger verkocht

De Amerikaanse online uitgever Cheezburger, vooral bekend van komische kattenfoto’s, is verkocht aan een onbekende partij. Dat schrijft Geekwire.

Publishing

Netflix: vooral vanwege gemak en prijs

De populariteit van on-demand streamingdiensten als Netflix hangt veel minder af van de in huis geproduceerde content dan veelal wordt aangenomen. Data van Netflix laat namelijk zien dat voor 51 procent van de abonnees original content geen enkele rol speelt in de beslissing om een abonnement af te sluiten.

Publishing

PowNed binnen vijf jaar online-only omroep

Voorzitter Dominique Weesie van PowNed verwacht dat zijn omroep over vijf jaar enkel nog via internet uitzendt. Reden: bereik en kosten.

Publishing

ANP gaat werken met Facebook at Work

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) is de eerste organisatie in Nederland die Facebook at Work officieel in gebruik neemt. De zakelijke versie van Facebook is bij het ANP vanaf 1 maart 2016 operationeel als besloten communicatie- en kennisdeelplatform voor medewerkers en freelancers.

Facebook

Pictoright overweegt bodemprocedure tegen inbreuken Blendle

De Stichting Pictroright overweegt nadere stappen nu het vorige week niet ontvankelijk is verklaard in een kort geding tegen online kiosk Blendle, De Telegraaf en De Persgroep. De collectieve beheersorganisatie vindt dat Blendle inbreuk maakt op auteursrechten van beeldmakers.

Publishing

The Independent stopt papieren editie

De Britse krant The Independent stopt met zijn papieren editie. Vanaf maart zal de krant alleen nog online beschikbaar zijn.

Publishing

Inspirerend voor uitgevers: de app van Quartz

Nieuwsuitgevers zijn constant op zoek naar een andere, nieuwe en vooral aansprekende manier om contact te leggen én te houden met hun publiek. Quartz ontwikkelde een chat-app die korte nieuwsberichten chat.

Publishing

Consument wil live én niet-live tv kijken

Live tv kijken of niet-live tv kijken? That’s the question. En die vraag blijft de komende jaren gewoon bestaan. Ondanks ‘nieuwe’ mogelijkheden als Netflix en Uitzendinggemist.nl blijkt live tv kijken onmisbaar voor de consument. Het hoort simpelweg bij de dagelijkse routine.

Publishing

MySpace in handen van Time Inc.

MySpace, een van de oudste sociale netwerken, komt in handen van Time Inc. via de overname van moedermaatschappij Viant. Viant zit stevig in de advertentietechnologie.

Publishing

Telegraaf waarschuwt adblockgebruiker

De Telegraaf vraagt bezoekers met een adblocker om de plugin voor de site uit te schakelen. Dat ontdekte de NOS. Het is de eerste krant met zo’n melding.

Online advertising

Twee miljoen Nederlanders kijken on demand tv

Twee miljoen Nederlanders keken vorige week gemiddeld 5,4 uitzendingen terug via de online kanalen van NPO, RTL en SBS.

Analytics

NRC Q verliest eigen site

NRC Q, de site met zakelijk nieuws van NRC Handelsblad, heeft geen eigen website meer, maar is onderdeel van NRC.nl geworden.

Publishing

TradeCast: professionele tv-kanalen uit Zwolle staan op doorbreken

Twee jaar geleden constateerde Yillmaz Schoen dat een platform om lokale tv-uitzendingen te exploiteren, ontbrak. Hier liet hij geen gras over groeien. Vier maanden geleden opende het TradeCast-hoofdkwartier in Zwolle. Ze zijn al gespot door Google. Leuk extra bij de wereldwijd te ontvangen tv-zenders: heel eenvoudig interactiviteit toevoegen.

Start-ups

Sanoma sluit jaar af met verlies

Mediaconcern Sanoma heeft 2015 met rode cijfers afgesloten. Er werd een verlies van 158 miljoen euro geleden, tegen 62 miljoen euro winst vorig jaar. De omzet liep met 9,7 procent terug tot ruim 1,7 miljard euro.

Publishing

Nederlandse YouTube Top 5 heeft vier miljoen abonnees

Nederlands vijf grootste YouTubers hebben samen vier miljoen abonnees, jong publiek dat een paar keer per week incheckt. De opsteller van de lijst Denis Doeland: “Zulke cijfers vragen serieuze productiviteit.”

Video