More stories

RTL XL biedt ondersteuning voor Chromecast

Wie programma’s van RTL heeft gemist kan die vanaf nu in HD op televisie terugkijken. De mobiele app RTL XL biedt sinds vandaag ondersteuning voor Chromecast. In eerste instantie enkel voor iOS. Aan de Androidversie wordt gewerkt.

Video

Nu.nl start vandaag met livestreams

Nu.nl gaat vandaag eindelijk van start met Nu Live, waarbij lezers met hun smartphone zelf liveverslagen aan de redactie kunnen doorgeven. De benodigde Android app komt vandaag beschikbaar en over enkele weken volgt de iOS app, zo vertelde hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman gisteren op het Cross Media Café van iMMovator in Hilversum.

Publishing

1,1 miljoen unieke bezoekers voor VROUW.nl

VROUW.nl van TMG heeft in de eerste maand van haar bestaan al meer dan 1 miljoen gebruikers op haar site gehad. Meer specifiek 1,1 miljoen, naast 4,3 miljoen impressies.

Publishing

Maggy: all you can read voor 5,99 euro

Content digitaliseren was voor Michael Croll en Rutger Tijkotte al welbekende kost. In Sirimedia zetten ze print om in interactieve magazines die beeldscherm-proof zijn. Anderhalf jaar geleden kwamen de heren op het idee om voor een vaste prijs onbeperkt tijdschriften digitaal aan te bieden via een app. De 61.450 euro die zij van het Stimuleringsfonds voor de Pers ontvingen, gebruikten ze voor marktonderzoek en het prototype van Maggy.

Publishing

Z24 verzorgt beurskatern van Nu.nl

De financiële nieuwssite Z24 gaat beursnieuws voor Nu.nl verzorgen en ook de advertentieverkoop voor zijn rekening nemen. Op korte termijn gaat Z24 ook koersinformatie leveren aan de Sanoma site.

Publishing

Maggy: de Netflix voor magazines

“We hebben een app ontwikkeld waarmee je voor € 5,95 per maand al je favoriete tijdschriften kunt lezen. Zoveel en waar je maar wilt”, vertelt Rutger Tijkotte van Maggy. “Voor de uitgever is het een andere interessante bron van inkomsten. Ze spreken juist een andere doelgroep aan.”

Publishing

RTL gaat online nieuws ontsluiten op basis van postcode

RTL gaat onder de noemer Buurtfans online nieuws ontsluiten op basis van postcodes. Dat maakte RTL baas Bert Habets bekend op Journalistiek On Demand, het congres dat de NOS vandaag in Utrecht organiseerde naar aanleiding van de zestigste verjaardag van Het Journaal.

Media

Omzet Duitse media met paid content: 242 miljoen

Duitse publieksmedia zagen de omzet uit online ‘paid content’, betaalde kopij, met 27 stijgen tot 242 miljoen euro.

E-commerce

E-books blijven achter bij aantrekkende boekverkopen

De boekenverkoop in Nederland trekt weer wat aan, maar het aandeel van e-books blijft achter. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Boekhuis over het derde kwartaal van 2015.

Publishing

Robotjournalistiek: opmaat naar algorithm economy

Over robotjournalistiek bestaat veel scepsis, maar inmiddels begint automated journalism wel echt een serieuze toepassing te worden. Forbes, Associated Press en News Corp laten algoritmen al langer artikelen schrijven. In Nederland participeren mediabedrijven vooral in wetenschappelijk onderzoek. Maar er is meer.

Publishing

Nederlander laat tv links liggen

Voor het eerst kijken Nederlanders gemiddeld minder minuten tv per dag. In vergelijking met 2014 bijna vijf procent minder. De reden? Video on demand en online content. En het ontbreken van grote evenementen als WK voetbal en Olympische Spelen in 2015.

Publishing

App Maggy bundelt dertig tijdschriften voor 6 euro per maand

Blendle krijgt concurrentie van de mobiele app Maggy. Die biedt voortaan toegang tot alle artikelen van dertig Nederlandstalige tijdschriften voor een vast bedrag van 5,99 euro per maand.

Media

Amerikaanse uitgever IDG te koop

Uitgeverij IDG, in Nederland vooral bekend van Webwereld, wordt verkocht. Het Amerikaanse bedrijf, uitgever van tijdschriften als PCWorld en InfoWorld, heeft Goldman Sachs ingeschakeld om een koper te vinden. Die zal wellicht 7 miljard dollar op tafel moeten leggen.

Media

Miljoenen nieuw groeigeld voor SoundCloud

Audiodienst SoundCloud zou voor 32 miljoen euro aan nieuwe financiering hebben opgehaald. Het bedrijf, een soort YouTube zonder beeld, wil dit jaar ook abonnementen voor luisteraars invoeren.

Publishing

Huffington Post reorganiseert om nieuwe videostrategie

De Amerikaanse nieuwssite The Huffington Post kiest een nieuwe videostrategie. Er wordt nadrukkelijk gekozen voor documentaires en webseries.

Publishing