More stories

Betere resultaten voor afgeslankt Sanoma, nauwelijks groei in digitaal

Uitgever Sanoma heeft na forse bezuinigingen meer winst geboekt in Nederland en België. De operationele winst kwam 28 procent hoger uit dan en jaar geleden, namelijk op 7,4 miljoen euro.

Publishing

Finanzen.net lanceert Nederlands portal met Z24

Duitslands grootste beleggersplatform finanzen.net, van uitgever Axel Springer, komt naar Nederland. De financieel-economische site Z24 doet de lokale vertaling, redactie en exploitatie van – wat gaat heten – finanzen.nl.

Publishing

Tv-producent MediaLane koopt MCN Mediakraft Nederland

De jonge televisieproducent MediaLane van Iris van den Ende koopt per 1 mei het multichannelnetwerk Mediakraft Nederland. Dat zal zijn activiteiten verder ongewijzigd voortzetten onder de naam Onlane.

Publishing

FaceCulture wordt mediapartner NU.nl

FaceCulture wordt mediapartner van NU.nl. Het bedrijf zal dagelijks artikelen en video’s gaan plaatsen in een eigen katern.

Publishing

Populaire nieuwsbrief The Skimm met slimme iPhone-app

De dagelijkse Amerikaanse e-mailnieuwsbrief The Skimm brengt een iPhone-app uit die zijn vrouwelijke publiek verder laat kijken dan het nieuws van gisteren en vandaag.

Publishing

Dagboek Anne Frank online als protest tegen auteurswetbeperkingen

Vanaf vandaag is de volledige versie van het dagboek van Anne Frank online te lezen. Maar alleen in Polen omdat er in de meeste landen van de Europese Unie nog auteursrecht op rust. Diverse belangengroepen doen met de publicatie een oproep om het auteursrecht in de EU te harmoniseren, zodat historisch waardevolle documenten eerder (online) gedeeld kunnen worden.

Publishing

Blendle gaat apps voor tijdschriften maken

Blendle maakt vanaf vandaag ook apps voor kranten en tijdschriften. De eerste, die voor Vrij Nederland, is nu beschikbaar voor iPhone en iPad.

Publishing

Commissariaat legt boete op voor ‘ernstig schadelijke video’s’

Het Commissariaat voor de Media heeft een niet nader genoemde commerciële mediadienst een forse boete opgelegd. De pornosite had verzuimd om video’s met ernstig schadelijke beelden af te schermen voor minderjarigen.

Publishing

Weer terugloop verkoop e-books

Voor het tweede kwartaal op rij is een daling zichtbaar in de e-bookverkoop. Lenen van e-books via de bibliotheek steeg daarentegen met 110 procent ten opzichte van 2015.

Publishing

Suzan Harens benoemd tot Commercial Director Women Domain

Maandag 2 mei start Suzan Harens bij Sanoma als Commercial Director Women Domain. In deze functie richt zij zich primair op het uitbouwen van de commerciële activiteiten binnen het Vrouwendomein van Sanoma SBS met o.a. de merken Libelle, Margriet en Viva. Daarnaast zal zij het bijbehorende salesteam aansturen.

Publishing

New York Times investeert 50 miljoen dollar in digitale expansie

De New York Times trekt 50 miljoen dollar uit voor internationale digitale uitbreiding. Daartoe wordt een nieuwe tak in het leven geroepen, NTY Global. De uitgever rekent op een verdubbeling van de digitale inkomsten.

Publishing
Premium

Programmatic advertising: zo snel mogelijk ook gewoon op de buis

Wanneer we spreken van programmatic, leggen we vaak automatisch de link met display advertising – wat begrijpelijk is gezien deze machtspositie op de markt. In 2015 bedroegen de digitale advertentie-uitgaven in Nederland een indrukwekkende €187 miljoen omzet, en dit blijft maar stijgen.

Groei voor De Persgroep

Volkskrant en Trouw kenden afgelopen jaar een opvallende groei, mede dankzij het toenemende succes van digitale en hybride (weekendkrant in de brievenbus, andere dagen digitaal) abonnementen. Dat meldt De Persgroep in zijn vandaag verschenen jaarverslag.

Publishing

Amerikaanse uitgevers bestrijden nieuwe adblocker

Zeven leden van de Newspaper Association of America (NAA) slepen Mozillas Brendan Eich voor de rechter. Die ontwikkelt een eigen adblocker, die bestaande advertenties op een pagina door eigen advertenties vervangt. Dat is illegaal, vinden de uitgevers.

Publishing

Daily Mail bevestigt interesse in Yahoo

The Daily Mail heeft bevestigd dat het interesse heeft in onderdelen van Yahoo. De Britse uitgeversgroep vertelt aan Search Marketing Daily dat de gesprekken in een pril stadium verkeren en er geen enkele zekerheid is dat het een bod gaat uitbrengen.

Publishing