More stories

Nu.nl bereikt bijna de helft van de Nederlandse bevolking

De nieuwssite Nu.nl heeft van de Nederlandse nieuwssites en weblogs nog altijd de hoogste notering. 47 procent van de bevolking van dertien jaar en ouder stemt maandelijks af op deze site. Dat blijkt uit de een dezer dagen verschenen Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.

Publishing

BBC sluit tv-zender, ‘geen interesse jeugd’

BBC3 stopt ermee als tv-zender, omdat de jeugd ‘niet geïnteresseerd’ blijkt in televisie. De zender gaat door op internet. Eigenlijk gaat het hier om een ingreep voor de BBC om jaarlijks 40 miljoen euro te besparen.

Publishing

Telegraaf dunt redactie uit in digitale ‘kwaliteitsslag’

36 arbeidsplaatsen bij De Telegraaf moeten verdwijnen als gevolg van een kwaliteitsslag. De organisatie wordt zodanig vormgegeven dat de redactie 24/7 alle bestaande en nieuwe distributiekanalen (onder andere digitaal en print) kan bedienen.

Media

Arthur Hoffman, CEO Digital Sanoma, weg

De CEO Digital & Technology van Sanoma Group, Arthur Hoffman, verlaat per begin 2016 het bedrijf. De uitgever brengt de digitale activiteiten weer onder op landniveau, waarmee titels als NU.nl en Fashionchick weer onder Peter de Mönnink vallen.

Publishing

Programmatic bij DailyMail (video)

De meeste uitgevers hebben het geatomatiseerd inkopen van advertenties inmiddels omarmd, maar het gaat nog niet overal van een leien dakje. Sommige uitgevers hebben wel het juiste publiek, maar niet het juiste volume. Anderen hebben moeite om de doelgroep te bereiken. Brian Morrissey, hoofdredacteur van Digiday, in gesprek over programmatic met Matt Wheatland van de Amerikaanse tak van DailyMail.

Programmatic

Google stopt ‘Live Nieuws’-carousel in zoekresultaten

Google voegt een nieuw informatieblok toe boven de zoekresultaten met daarin live nieuwsbronnen in een scrollbare carousel. Tot de eerste deelnemers behoren de Guardian, Washington Post, The Telegraph en ScribbleLive.

Search

Michiel Kwaaitaal wordt directeur Digitaal de Persgroep

Michiel Kwaaitaal is benoemd tot Chief Digital Officer bij de Persgroep, een aparte directiepositie die verantwoordelijk is voor de digitale transformatie van de organisatie.

Publishing

Flipboard trekt stekker uit nieuwsverzamelaar Zite

Het door Flipboard overgenomen Zite stopt op 7 december. Omdat de dienst is geïntegreerd in Flipboard, is er geen reden meer om een aparte dienst of app te onderhouden.

Media

TMG stopt grotendeels met Dichtbij.nl

Holland Media Combinatie, onderdeel van Telegraaf Media Groep, trekt de stekker uit de actviteiten van Dichtbij.nl. Dat leidt tot de opmerkelijke situatie dat de Dichtbijtitels in de Randstad amper meer beschikbaar zijn en daarbuiten wel.

Publishing

Mobile Convention Brussel gaat door, als live stream

Het mobiele congres Mobile Convention Brussel dat CM morgen organiseert in België gaat ondanks de veiligheidssituatie daar wel door. Wel wordt de fysieke bijeenkomst afgeblazen voor bezoekers en wordt het event vanuit een studio live gestreamd, voor een wereldpubliek.

Publishing

Nederlandse Wikileaks gaat volgende fase in

Het Nederlandse klokkenluidersplatform Publeaks is vernieuwd. Voor klokkenluiders wordt het gemakkelijker om veilig en anoniem contact te leggen met de aangesloten media.

Media

NOS Nieuws: Testen met virtual reality in 2016

NOS Nieuws steekt in de loop van volgend jaar de tenen in het water met virtual reality. In dat jaar wil de online tak van de nieuwsorganisatie nauwer met Nederlandse startups samenwerken.

Publishing

SBS’ multichannel netwerk start online tv-zender

Social1influencers, het MCN dat aan SBS is verbonden, lanceert vandaag zijn eigen online tv-zender onder de naam S1.tv.

Online marketing

Millennial heeft voorkeur voor print

Je zou verwachten dat millennials eerder voor digitale nieuwsproducten willen betalen dan voor print. Onderzoek laat echter anders zien. Deze groep blijkt namelijk liever te betalen voor papieren content in de vorm van magazines (21 procent) en kranten (15 procent).

Publishing

Duitse kartelwaakhond doet onderzoek naar verkoop audioboeken

De Duitse kartelwaakhond gaat een onderzoek instellen naar de overeenkomst die Apple en Amazon hebben getekend op het gebied van audioboeken. De toezichthouder vermoedt een monopolie.

Media