More stories

Glassdoor naar moederbedrijf Indeed: wat haalt de koper in huis?

Reviewsite Glassdoor wordt overgenomen door Recruit – het Japanse recruitmentbedrijf dat al eerder Indeed kocht. Met een overnamesom van 1,2 miljard dollar is een van de grootste techverkopen in dit jaar. Maar wat kopen de Japanners eigenlijk? De oprichters zelf denken een platform dat transparantie brengt in de werving.

Recruitment

Is je medewerker ook altijd een ambassadeur?

Met de huidige toename van de hoeveelheid bloggers, vloggers en influencers, is het niet gek dat dit ook zijn invloed heeft op de arbeidsmarkt. Steeds meer werknemers delen content op het internet over hun baan. Waar dit veelal positief is, kunnen ze ook een negatieve invloed hebben op een bedrijf. Het is daarom als werkgever belangrijk om hier beleid voor te maken. Hoe zet je het in als een kans in plaats van dat je het als een bedreiging ziet?

Recruitment

Barend Raaff (Harver): ‘Anoniem beter personeel werven’

Iedereen die wel eens iemand heeft aangenomen, weet hoe lastig dat is. Op basis van een paar gesprekken inschatten of een persoon past in een team en het werk naar behoren gaat doen. Harver biedt een helpende hand. Het platform helpt bij het filteren van sollicitanten. “Bij ons ga je door een online proces en daarin doen wij twee dingen. Wij laten zien wat het werk inhoudt, waarmee de kandidaat een beter beeld krijgt van het werk dan met alleen een omschrijving. Tegelijkertijd zijn wij in staat om zaken te meten die voorspellend zijn voor succes”, aldus CEO Barend Raaff bij Top Names.

Recruitment

War for talent: social employer branding in drie stappen

Hoe vind je de juiste mensen voor de specifieke vacatures die je open hebt staan? Talent is waardevoller dan ooit en de jacht is geopend om die mensen voor je te winnen. Naast de traditionele recruitmentkantoren die overuren draaien, is er een relatief new kid on the block: social media, zeer geschikt voor employer branding.

Recruitment

‘Platformen bedreigen uitzendbranche’

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers kunnen tot zelfs 70 procent van hun markt verliezen aan online platformen. Door zelf als platform te gaan werken, kan de sector voorkomen dat ze wordt weggedrukt door platformgiganten als LinkedIn of de spin-offs van Deliveroo en Uber. Dit stelt het ING Economisch Bureau.

Recruitment

Gebruik e-HRM sterk toegenomen

Bijna driekwart van de HR-professionals heeft medewerkers de afgelopen tijd toegang gegeven tot e-HRM systemen. Dit is een stijging van 456 procent ten opzichte van 2008. Dat blijkt uit het jaarlijkse Benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Raet, dat dit jaar voor de tiende keer is uitgevoerd.

Recruitment

Home Depot trekt 1000 techprofessionals aan

Retailer Home Depot gaat de komende jaren zeker duizend techprofessionals aantrekken als onderdeel van een omvangrijke investering van 11,1 miljard dollar in innovaties. Het programma loopt nog tot 2020.

Recruitment

Adecco koopt digitaal bijscholingsinstituut

Adecco Group koopt het Amerikaanse bedrijf General Assembly voor 335 miljoen euro. Daarmee krijgt het een bedrijf in handen dat cursussen geeft om te leren programmeren, maar ook online marketing en ondernemen.

Recruitment

Het ontwikkelen van een referral recruitment programma

Referral recruitment klinkt complex maar dat is het niet. Het is namelijk niet meer dan het werven van nieuwe medewerkers via het bestaande (medewerkers) netwerk. Maar wat is referral recruitment nu precies? Om het potentieel van referral recruitment optimaal te benutten heb je een referral programma nodig. Deze whitepaper beschrijft de vijf belangrijkste aandachtspunten voor het ontwikkelen en inzetten van een goed referral programma.

Recruitment

Leidt data driven recruitment tot betere kandidaten?

Data is hip, ook in recruitment. De zoektocht naar het juiste talent is niet gemakkelijk: bedrijven halen alles uit de kast om top-notch kandidaten te werven in een innoverende en hypercompetatieve markt. Data geeft hierbij veel inzicht, maar hoe verbind je data met de kwaliteit van een uniek talent?

Recruitment

Vijf effectieve toepassingen van chatbots binnen recruitment

Leuk, zo’n chatbot als recruiter. Maar is HR niet juist een mensenvak? En moet je dan wel met robots aan de slag? De chatbot is dan ook een waardevolle aanvulling, geen vervanging. De chatbot maakt bijvoorbeeld 24/7 eerstelijns contactmomenten mogelijk, waarna de recruiter het persoonlijk contact kan oppakken. 

Recruitment

Facebook en LinkedIn gaan leeftijdsdiscriminatie in recruitment tegen

Een werkgever mag geen leeftijdsonderscheid maken bij de werving van werknemers. Facebook en LinkedIn worden veelvuldig ingezet voor employer branding en recruitment en liggen daarom al langer onder vuur. Doordat deze advertentieplatforms het eenvoudig maken om potentiële kandidaten voor te selecteren op leeftijd, werden ze beschuldigd van leeftijdsdiscriminatie. Hoewel beide platforms ontkennen schuldig te zijn, namen zij onlangs wel maatregelen tegen discriminatie.

Recruitment

ANBO en Ervaren Jaren beginnen vacaturesite voor oudere werkzoekenden

Belangenbehartiger ANBO en uitzendbureau Ervaren Jaren hebben dinsdag het nieuwe banenplatform ANBO-ErvarenJaren in gebruik gesteld. Hiermee willen ze werkgevers en oudere werkzoekenden samenbrengen.

Recruitment

Emerce Recruitment: de foto’s

Met sprekers van McDonalds, Sandd, Adidas, Innogy, ING en Indeed was het programma van Emerce Recruitment (het congres over innovatie in recruitment) gisteren in Amsterdam weer flink gevuld. Peter Boer maakte zoals gebruikelijk de foto’s. Bekijk de volledige verzameling bij Flickr.

Recruitment

Spielwork: ‘Ruimte voor nieuw soort jobboard – openheid loont’

Er blijkt verrassend genoeg nog ruimte te zijn voor een nieuw soort jobboard. Op het recent gelanceerde Spielwork zijn de standaard, door een HR-afdeling gefabriceerde, vacatureteksten uit den boze. En komen bedrijven er niet mee weg als ze slechts twee regels wijden aan dat wat ze zelf te bieden hebben. Spielwork – in feite een vacaturesite en contentbureau in één – vraagt bedrijven eerlijk te zijn over het werk. Onder meer KPN, Elsevier en Vopak gingen het experiment aan en gaven de touwtjes deels uit handen.

Recruitment