More stories

Rewind: drama’s en kansen in retail

In februari 2015 wankelde V&D. Er dreigde massa-ontslag en leegstand van iconische panden. Een financiële injectie van 60 miljoen euro en een verruiming van de kredietfaciliteiten door de banken zorgden voor uitstel van executie. Retail is definitief in transitie, schreef ING in een onlangs verschenen rapport. Maar de bank constateert ook dat retailers zich niet of in geringe mate gevoelig achten voor baanbrekende innovaties. Zijn de lessen dan nog niet geleerd?

E-commerce

Macintosh vraagt surseance van betaling aan

Schoenenreus Macintosh zit diep in de problemen. Nadat gisteren bekend werd gemaakt dat het bedrijf al zijn vierhonderd schoenenwinkels zou gaan verkopen, meldt het beursgenoteerde bedrijf vanochtend dat uitstel van betaling is aangevraagd bij de rechtbank in Maastricht. Het eerder ingezette cross channel beleid heeft niet geholpen.

E-commerce

Marc Koster weg bij Beate Uhse

Marc Koster verlaat per 1 januari aanstaande Europa’s grootste erotiekconcern Beate Uhse.

Retail

Home24 naar een miljoen actieve klanten

De Europese online meubelwinkel nadert de miljoen actieve klanten. Zij realiseerden over de eerste negen maanden van 2015 een omzet van 172 miljoen euro, een plus van 63 procent.

E-commerce

Nederlander Pieter Haas wordt topman Media-Saturn

Pieter Haas wordt per 1 januari de voorzitter van Raad van Bestuur van Media-Saturn. Hij bekleedde al enige tijd de vice-positie en wordt aanstonds gepromoveerd.

Retail

Muziekdienst Juke centraal in nieuw onlinebeleid Media Markt

Media Markt Nederland gaat zijn muziekdienst Juke in 2016 nieuw leven inblazen en met een niet nader genoemde partner ook lokaliseren. Dat vertelt directeur Barry van Ruiven in een gesprek met Emerce. De dienst moet samen met iBOOD en Redcoon een van de pijlers worden onder het onlinebeleid van de retailer.

E-commerce

JohnLewis.com investeert half miljard extra

De Britse retailer John Lewis investeert komende drie jaar een half miljard pond extra in de fundamenten van zijn webwinkel.

Retail

Jumbo: Vanaf januari thuisbezorgen

Jumbo Supermarkten gaat vanaf volgende maand online bestellingen thuisbezorgen bij zijn klanten.

Logistics

VVV Giftcard ook besteedbaar bij fonQ

De nationale kadobon voor e-commerce, de giftcard van de VVV, heeft in de vorm van fonQ een nieuwe grote acceptant aangesloten.

Retail

Retail en CRM: zo maak je offline klanten loyaal

Dagelijks lopen duizenden mensen winkels in en weer uit. Wie die klanten zijn blijft veel retailers onbekend. En dat terwijl die bedrijven willen werken aan loyaliteit. Hoe wordt dat opgelost?

Customer Loyalty

Gilt Groupe bijna verkocht voor poedelprijs

Vier jaar geleden was de Amerikaanse online modewinkel Gilt Groupe nog een ‘unicorn’, meer dan een miljard waard. Het ziet ernaar uit dat de shop binnenkort voor een kwart van die waardering van de hand gaat.

Retail
Premium

Media-Saturn groeit online 20 procent

Elektronicaketens MediaMarkt en Saturn groeiden in 2015 qua omzet met twintig procent tot 1,8 miljard euro, of acht procent van de totale omzet.

Retail

Detailhandel krabbelt op, maar online blijft uitdaging

De trend naar meer onlineverkoop van schoenen zal voorlopig aanhouden. De verwachting is dat het online aandeel in Nederland de komende tien jaar verdubbelt tot 40 procent. Dat zegt het ING Economisch Bureau in zijn Vooruitzicht Detailhandel.

E-commerce

Retail is nu echt in transitie

Technologische innovatie kan een onderscheidende factor zijn in non food retail. Dankzij Internet of Things kan de gehele (aanvoer)keten in non-food op ieder moment in beeld worden gebracht voor een efficiënte aansturing. Daarnaast stelt Big Data retailers in staat steeds betere voorspellingen te doen van de vraag in de markt. Dat schrijft ING in een nieuwe studie.

Retail

Omoda voert ‘click & collect’ in

Op internet reserveren en passen en afhalen in de winkel, dat is wat de nieuwe logistieke optie click & collect voor klanten van Omoda inhoudt.

Logistics