AI en privacy: datagebruik volgens de AI Act en de AVG
Werk je als marketeer met AI, dan krijg je te maken met de nieuwe AI Act en de vertrouwde AVG. Ze beschermen, ieder op hun eigen manier.
Werk je als marketeer met AI, dan krijg je te maken met de nieuwe AI Act en de vertrouwde AVG. Ze beschermen, ieder op hun eigen manier.
“Je moét klantdata gaan verzamelen, anders krijg je het erg moeilijk.” Webwinkels kunnen niet meer volstaan met reclame inkopen voor verkeer naar hun shops, aldus e-commercekenner Aron Lewis.
Drie juristen van advocatenkantoor Slaughter and May stelden recent dat 2025 een beslissend jaar wordt voor marketing compliance. Wat is de rol van ethiek?
Hoewel het stof inmiddels is neergedaald in Austin, Texas, blijven de signalen van South by Southwest ook na maart 2025 doorklinken.
Bedrijven pompen meer dan 1 biljoen dollar in advertenties. In Nederland alleen al ruim 6 miljard euro. Waarvoor? Voor drie seconden zichtbaarheid of een halve klik.
Een oude stelregel op Autoweek.nl is: ‘hoe meer blik, hoe meer klik’. Maar op welke inhoudelijke onderwerpen slaat het publiek écht aan volgens de data?
Faruk Kocabas is per 1 juni 2025 de nieuwe General Managing Director van MediaMarkt Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op die gestart is als CFO van Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt.
AI is meer dan een nieuwe technologie: het is een nieuwe manier van denken. Bedrijven die dit omarmen, bouwen efficiëntere én mensgerichtere organisaties.
Enkele van Europa’s grootste winkelketens en online retailers hebben de Europese Commissie opgeroepen om in te grijpen tegen de, naar eigen zeggen, buitensporige kosten die Visa en Mastercard in rekening brengen. Volgens hen schaden deze tarieven de concurrentiekracht van de EU en vormen ze een belemmering voor alternatieve betaalmethoden.
De klassieke marketingmodellen AIDA, STDC en TTS hebben jarenlang dienstgedaan als het fundament onder talloze campagnes. Zijn ze nog relevant?
Patrick van der Pijl, CEO van Business Model Ink, stond op het punt om zijn bedrijf te verliezen. Maar juist toen vond hij zijn pad naar herstel.
In het eerste kwartaal van 2025 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 5,2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het eerste kwartaal met bijna 8 procent. Bij multichannelers, detaillisten die hun producten zowel online aanbieden als via een fysieke winkel, nam de online omzet toe met 1,5 procent.
Onlangs hoorde ik het weer: “Team, we hebben tweehonderd items op de ‘backlog’ en nog een maand om ze weg te werken…”. Maar Scrum praat te abstract.
Steeds meer bedrijven organiseren hun IT-omgeving niet langer in één groot systeem. Maar alleen maar losse onderdelen is ook verre van ideaal.