More stories

Grote Europese retailers roepen EU op om hoge Visa- en Mastercard-kosten aan te pakken

Enkele van Europa’s grootste winkelketens en online retailers hebben de Europese Commissie opgeroepen om in te grijpen tegen de, naar eigen zeggen, buitensporige kosten die Visa en Mastercard in rekening brengen. Volgens hen schaden deze tarieven de concurrentiekracht van de EU en vormen ze een belemmering voor alternatieve betaalmethoden.

Payment

Kunnen klassieke marketingfunnels in de prullenbak?

De klassieke marketingmodellen AIDA, STDC en TTS hebben jarenlang dienstgedaan als het fundament onder talloze campagnes. Zijn ze nog relevant?

Customer Engagement

[Podcast] Doorzetters met Patrick van der Pijl: ‘ik dacht: dit is het, we gaan niet verder’

Patrick van der Pijl, CEO van Business Model Ink, stond op het punt om zijn bedrijf te verliezen. Maar juist toen vond hij zijn pad naar herstel.

Strategy

In eerste kwartaal 5,2 procent meer online omgezet

In het eerste kwartaal van 2025 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 5,2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het eerste kwartaal met bijna 8 procent. Bij multichannelers, detaillisten die hun producten zowel online aanbieden als via een fysieke winkel, nam de online omzet toe met 1,5 procent.

E-commerce

Scrum is dood: en dat werd tijd


Onlangs hoorde ik het weer: “Team, we hebben tweehonderd items op de ‘backlog’ en nog een maand om ze weg te werken…”. Maar Scrum praat te abstract.

Research and development

Tussen monolithisch en composable: de gulden middenweg voor je IT-landschap

Steeds meer bedrijven organiseren hun IT-omgeving niet langer in één groot systeem. Maar alleen maar losse onderdelen is ook verre van ideaal.

Composable Commerce

[Podcast] Doorzetters met Frank Versteeg: ‘Ik zat een miljoen in de min’

Frank Versteeg redde zichzelf uit een financieel ravijn. En bouwde tegelijk een miljoenenmerk op. Zijn verhaal over de weg naar succes.

Start-ups

Baas Benelux wordt CFO van MediaMarkt-groep

Remko Rijnders wordt CFO van CECONOMY, de internationale retailgrpep waar MediaMarkt onderdeel van is.

E-commerce

Roelof de Rijk aangesteld als managing director van Amac

Roelof de Rijk is aangesteld als managing director van Apple-specialist Amac. De 58-jarige Culemborger neemt de dagelijkse leiding van het bedrijf over van oprichter Ed Bindels. De Rijk gaat zich focussen op verdere groei van zowel de fysieke winkels, de webshop als de zakelijke afdeling.

Retail

Generatieve AI in marketing: concrete toepassingen en voordelen

Generatieve AI helpt marketingteams met content, SEO en sociale media. Ontdek de voordelen en toepassingen in de praktijk.

Artificial Intelligence

Een hightech AI-tijdperk vraagt om ‘high touch’: pleidooi voor meer menselijke interactie

John Naisbitt gaf in de jaren tachtig al aan dat er bij meer highech meer behoefte komt aan high touch: ‘warme‘ menselijke interactie.

Customer Experience

Van experimenteren naar impact: de reis naar effectieve AI

Nu AI een strategische hulpmiddel wordt staan bedrijven voor een cruciale uitdaging: hoe bereik je schaalbare AI-projecten die bedrijfswaarde opleveren?

Digital Transformation

Niet AI, maar wendbaarheid bepaalt de winnaars van morgen

Technologie versnelt alles, maar zonder strategische focus leidt snelheid tot chaos. Het verschil tussen winnaars en achterblijvers is flexibiliteit.

Strategy

Van punten sparen naar persoonlijke beleving: vier loyalty-trends voor 2025

In de snelle digitalisering van klantinteractie verliezen veel organisaties uit het oog waar loyaliteit echt om draait. Natuurlijk blijven kortingen, punten en beloningen een rol spelen – maar loyaliteit gaat verder dan alleen incentives. De uitdaging ligt in het bieden van relevante, persoonlijke ervaringen op het juiste moment, via het juiste kanaal.

E-commerce

Verslag van Hero Conf 2025 Brighton: waarom SEA alleen niet meer volstaat

SEA is verschoven van handmatig en technisch naar geautomatiseerd, data-gestuurd en AI-gedreven. Dat verandert ook de rol van de SEA-marketeer.

SEO