Stop de Brand-versus-Performance-onzin
De marketingindustrie blijft zichzelf voorliegen. We bedenken termen als Performance Branding en Brandformance alsof ze revoluties zijn.
De marketingindustrie blijft zichzelf voorliegen. We bedenken termen als Performance Branding en Brandformance alsof ze revoluties zijn.
Als oprichter van het eerste AI-ondersteunde tekstbureau van Nederland, merk ik dagelijks hoezeer AI-gegenereerde teksten de gemoederen bezighouden.
Online recensies hebben enorme impact op het koopgedrag van Nederlandse consumenten, maar het hoe en waarom ervan is eigenlijk vaak niet duidelijk.
In het huidige retaillandschap staat één uitdaging centraal: hoe blijf je concurrerend als verouderde technologie je vooruitgang en groei belemmert? Supermarktketen Plus laat zien hoe zij dankzij een digitale transformatie sneller groeit dan de concurrentie.
De ‘Week van de Stenen Winkel’ keert terug voor zijn vierde editie. Van 5 tot en met 11 mei 2025 staan Nederland en België opnieuw in het teken van de kracht en charme van lokale winkels.
De opkomst van AI (zoek)tools zorgt voor veel discussie en onzekerheid in zoekmachineland: moet SEO plaatsmaken voor AI?
De Britse universiteitsstad Oxford krijgt naar verluidt een Apple Store. De winkel zou gevestigd worden in het Westgate Shopping Center.
Er is een transitie in de manier waarop bedrijven omgaan met generatieve AI. Na terughoudendheid is de trend nu volwaardige klantgerichte implementaties.
Gen-Z dwingt werkgevers om anders te denken over werving en selectie. De bedrijven die zich het snelst aanpassen, winnen de strijd om jong talent.
Stephan Kleian betoogde hier de noodzaak van ‘validatie na ideatie’ voor een positieve ROI op CX-initiatieven. Ik mis vooral de klant zelf in zijn verhaal.
Greenwashing, duurzaamheid, klimaatverandering: ook binnen de mediabranche wordt dat steeds belangrijker, maar er wordt nog te weinig in geïnvesteerd.
In het vierde kwartaal van 2024 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 6,5 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het vierde kwartaal met ruim 9 procent. Dat meldt het CBS.
Instagram wordt vaak ingezet voor engagement, maar 51 procent van de bedrijven reageert niet als een iemand een concrete vraag bij hun laatste post zet.
In een experiment in fysieke winkels bestudeerden onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam het effect van interactieve schermen; een prominente ontwikkeling in de retailsector. De onderzoekers keken wat er gebeurde als klanten alleen beperkt op een beeldscherm konden klikken, in vergelijking met een scherm dat veel mogelijkheden tot interactie bood- zoals producten liken, zelf selecteren en reageren. Hieruit bleek dat hoe meer interactie mensen konden aangaan op een scherm, hoe meer impulsaankopen zij deden.
Het aantal faillissementen in de winkelmarkt ligt steeds dichter bij het gemiddelde van de totale economie. De terugloop van lokale winkeliers vormt echter een groeiend risico voor winkelgebieden. Door opkomende winkelketens en transformatie van winkelruimtes verwacht Stec Groep een daling van winkelleegstand. Dit blijkt uit het whitepaper ‘Marktverwachtingen retail 2025-2027: Winkelmarkt wendbaar ondanks faillissementen’ van Stec Groep.