More stories

Verouderde e-commerce: De stille killer van traditionele retailers

In het huidige retaillandschap staat één uitdaging centraal: hoe blijf je concurrerend als verouderde technologie je vooruitgang en groei belemmert? Supermarktketen Plus laat zien hoe zij dankzij een digitale transformatie sneller groeit dan de concurrentie.

E-commerce

Week van de Stenen Winkel keert terug in mei

De ‘Week van de Stenen Winkel’ keert terug voor zijn vierde editie. Van 5 tot en met 11 mei 2025 staan Nederland en België opnieuw in het teken van de kracht en charme van lokale winkels.

Retail

AI-optimalisatie voor vindbaarheid: noodzaak of alleen een hype?

De opkomst van AI (zoek)tools zorgt voor veel discussie en onzekerheid in zoekmachineland: moet SEO plaatsmaken voor AI?

SEO

‘Oxford krijgt Apple Store’

De Britse universiteitsstad Oxford krijgt naar verluidt een Apple Store. De winkel zou gevestigd worden in het Westgate Shopping Center.

Retail

De transformatie van generatieve AI: van ‘pilots’ naar volwaardige oplossingen

Er is een transitie in de manier waarop bedrijven omgaan met generatieve AI. Na terughoudendheid is de trend nu volwaardige klantgerichte implementaties.

Artificial Intelligence

Het digitale sollicitatiegedrag van Gen-Z

Gen-Z dwingt werkgevers om anders te denken over werving en selectie. De bedrijven die zich het snelst aanpassen, winnen de strijd om jong talent.

Recruitment

Echte winst in CX zit hem vooral in diepgaand inzicht in de klant

Stephan Kleian betoogde hier de noodzaak van ‘validatie na ideatie’ voor een positieve ROI op CX-initiatieven. Ik mis vooral de klant zelf in zijn verhaal.

Customer Experience

De mediabranche moet duurzaamheid structureel op de agenda zetten

Greenwashing, duurzaamheid, klimaatverandering: ook binnen de mediabranche wordt dat steeds belangrijker, maar er wordt nog te weinig in geïnvesteerd.

Sustainability

Online omzet nam met 6,5 procent toe in vierde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2024 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 6,5 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het vierde kwartaal met ruim 9 procent. Dat meldt het CBS.

Retail

Onderzoek: bedrijven posten massaal op Instagram maar de helft reageert niet op vragen

Instagram wordt vaak ingezet voor engagement, maar 51 procent van de bedrijven reageert niet als een iemand een concrete vraag bij hun laatste post zet.

Social
Premium

Meer digitale interactie? Meer impulsaankopen

In een experiment in fysieke winkels bestudeerden onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam het effect van interactieve schermen; een prominente ontwikkeling in de retailsector. De onderzoekers keken wat er gebeurde als klanten alleen beperkt op een beeldscherm konden klikken, in vergelijking met een scherm dat veel mogelijkheden tot interactie bood- zoals producten liken, zelf selecteren en reageren. Hieruit bleek dat hoe meer interactie mensen konden aangaan op een scherm, hoe meer impulsaankopen zij deden.

Retail
Premium

Online shoppen niet langer hoofdoorzaak winkelfaillissementen

Het aantal faillissementen in de winkelmarkt ligt steeds dichter bij het gemiddelde van de totale economie. De terugloop van lokale winkeliers vormt echter een groeiend risico voor winkelgebieden. Door opkomende winkelketens en transformatie van winkelruimtes verwacht Stec Groep een daling van winkelleegstand. Dit blijkt uit het whitepaper ‘Marktverwachtingen retail 2025-2027: Winkelmarkt wendbaar ondanks faillissementen’ van Stec Groep.

Retail

Wat kunnen adverteerders verwachten van de ‘addressable’ kanalen in 2025?

Van Connected TV tot op aandacht gebaseerde statistieken: baanbrekende tools en technologieën herdefiniëren hoe merken contact maken met hun publiek.

Publishing
Premium

Aziatische webshops blijven populair in Nederland

De Nederlandse consument winkelt graag en veel bij Aziatische webshops. Gen Z is daar het enthousiastst mee, aldus een nieuwe peiling van Visa.

E-commerce

Startup Jungle the Bungle: innovatieve aanpak voor taaleducatie bij kinderen

Startup Jungle the Bungle is een educatieve talenapp voor kinderen. Een gesprek over taalvaardigheid en impact maken bij scholen en gezinnen.

Start-ups