More stories

De mediabranche moet duurzaamheid structureel op de agenda zetten

Greenwashing, duurzaamheid, klimaatverandering: ook binnen de mediabranche wordt dat steeds belangrijker, maar er wordt nog te weinig in geïnvesteerd.

Sustainability

Online omzet nam met 6,5 procent toe in vierde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2024 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 6,5 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het vierde kwartaal met ruim 9 procent. Dat meldt het CBS.

Retail

Onderzoek: bedrijven posten massaal op Instagram maar de helft reageert niet op vragen

Instagram wordt vaak ingezet voor engagement, maar 51 procent van de bedrijven reageert niet als een iemand een concrete vraag bij hun laatste post zet.

Social
Premium

Meer digitale interactie? Meer impulsaankopen

In een experiment in fysieke winkels bestudeerden onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam het effect van interactieve schermen; een prominente ontwikkeling in de retailsector. De onderzoekers keken wat er gebeurde als klanten alleen beperkt op een beeldscherm konden klikken, in vergelijking met een scherm dat veel mogelijkheden tot interactie bood- zoals producten liken, zelf selecteren en reageren. Hieruit bleek dat hoe meer interactie mensen konden aangaan op een scherm, hoe meer impulsaankopen zij deden.

Retail
Premium

Online shoppen niet langer hoofdoorzaak winkelfaillissementen

Het aantal faillissementen in de winkelmarkt ligt steeds dichter bij het gemiddelde van de totale economie. De terugloop van lokale winkeliers vormt echter een groeiend risico voor winkelgebieden. Door opkomende winkelketens en transformatie van winkelruimtes verwacht Stec Groep een daling van winkelleegstand. Dit blijkt uit het whitepaper ‘Marktverwachtingen retail 2025-2027: Winkelmarkt wendbaar ondanks faillissementen’ van Stec Groep.

Retail

Wat kunnen adverteerders verwachten van de ‘addressable’ kanalen in 2025?

Van Connected TV tot op aandacht gebaseerde statistieken: baanbrekende tools en technologieën herdefiniëren hoe merken contact maken met hun publiek.

Publishing
Premium

Aziatische webshops blijven populair in Nederland

De Nederlandse consument winkelt graag en veel bij Aziatische webshops. Gen Z is daar het enthousiastst mee, aldus een nieuwe peiling van Visa.

E-commerce

Startup Jungle the Bungle: innovatieve aanpak voor taaleducatie bij kinderen

Startup Jungle the Bungle is een educatieve talenapp voor kinderen. Een gesprek over taalvaardigheid en impact maken bij scholen en gezinnen.

Start-ups

Performance-Max-tips voor e-commercecampagnes

Performance Max kun je inzetten als alternatief voor een traditionele shoppingcampagne. In dat geval zijn er wel een paar zaken om rekening mee te houden.

Online marketing

Censuur in AI: niet alleen een Chinees fenomeen

Alle AI-modellen hebben onderwerpen waar ze liever niet op ingaan, ook de Westerse. Een AI waarin die keuze vooraf inzichtelijk is zou een stuk beter zijn.

Artificial Intelligence

Nieuwe reclameformat Amazon: click-outs naar webwinkels

Weer een product erbij waarmee Amazon Google naar de kroon steekt in de VS: een reclameformat waarmee een adverteerder klanten naar zijn webshop lokt, direct vanuit de zoekresultaten op Amazon.

Online advertising

Onderzoek: 46 procent van de bedrijven reageert niet op vragen via Facebook

Facebook is nog steeds het grootse sociale medium in Nederland, maar reageren deze bedrijven ook, als een consument een concrete vraag stelt bij een post?

Customer Engagement

Transformeer je klantenservice van binnenuit: mens en AI zij aan zij

Klantenservice focust op klanttevredenheid. Maar wat als je je ook richt op de ervaring van de servicemedewerkers zelf? Dan zie je al snel resultaten

Customer Service

Van klikfraude tot CDP: succes van AI valt of staat met datakwaliteit

Ook in marketing speelt de inzet van AI een steeds grotere rol, maar zonder kwalitatieve data presteren zelfs de krachtigste algoritmes ondermaats.

Artificial Intelligence

Eerste sprekers bekend van Emerce Digital Commerce

De eerste sprekers van Emerce Digital Commerce op 20 maart in Woudschoten zijn bekend. Het gaat om een nieuw evenement voor een select gezelschap en gesprekken op niveau. Interactie, goede conversaties en concrete inzichten staan centraal.

Retail