More stories

United Wardrobe beste jonge ondernemers van 2015

De drie oprichters van United Wardrobe zijn door magazine Sprout uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van het jaar. Joep Dohmen, Thijs Verheul en Sjuul Berden onderscheiden zich volgens Sprout met een visueel en sociaal platform dat in korte tijd een grote schare fans heeft bereikt en serieuze omzet draait.

Start-ups

Fitnesstrackerfabrikant Fitbit vandaag naar de beurs

Het Amerikaanse Fitbit, de fabrikant van fitnesstackers, haalt met zijn beursgang later vandaag naar verwachting 731,5 miljoen dollar op. Het acht jaar oude bedrijf is op papier 4,1 miljard dollar waard.

Start-ups

Kickstarter nu in heel de Benelux

Kickstarter breidt uit naar vijf nieuwe landen, waaronder België, ruim een jaar nadat de site al in Nederland neerstreek.

Start-ups

ING: Veel starters, weinig echte startups

Het aantal succesvolle Nederlandse startups is nog altijd beperkt. Aan ondernemerschap ontbreekt het niet in Nederland. Jaarlijks beginnen 127.000 starters een eigen bedrijf. Maar niet iedere starter is een startup. De meeste starters zijn zzp’ers die diensten verlenen. Dat stelt het Economisch Bureau van ING Bank.

Start-ups

Presenter: in tien jaar tijd naar veertig man dankzij drie basisprincipes

In tien jaar tijd uitgroeien van een veredelde eenmanszaak naar een onderneming met ruim veertig mensen in dienst. Mas Lubbers kreeg het voor elkaar met zijn bedrijf Presenter. En in dat decennium maakte het bedrijf ook een inhoudelijke transitie door. Van een algemeen internetbureau groeide het bedrijf uit tot een specialist in contentstrategie, -migratie en –management.

Start-ups

1 miljoen euro voor huishulpje Homey

Athom, het Nederlandse bedrijf achter de personal home assistant Homey, heeft ruim een miljoen euro aan financiering opgehaald. Het geld wordt gebruikt om Homey naar de markt te brengen.

Start-ups

Nu ook een Airbnb voor startups

Cribb is de naam van een nieuw internationaal platform dat startups aan een tijdelijk onderkomen wil helpen. Niet zomaar een onderkomen, maar leegstaande huizen van bijvoorbeeld rijke investeerders of beroemdheden.

Start-ups

Google Capital leidt nieuwe financiering Duolingo

Duolingo, de gratis app om een vreemde taal te leren, heeft 40 miljoen dollar opgehaald in een financieringsronde geleid door G

Start-ups

Crowdfunding: de stand van zaken in Nederland

The times they are changin’. Onlangs werd Crowdfunding Day georganiseerd, een dag die begon met een korte statusupdate van Simon Douw over crowdfunding in Nederland: 108 crowdfunding platformen, 100 miljoen in totaal geïnvesteerd en 50.000 mensen die daaraan hebben bijgedragen. Dat maakt dat Nederland de hoogste penetratie heeft op het gebied van crowdfunding.

Start-ups

Telia Sonera investeert 115 miljoen dollar in Spotify

Ondanks stevige concurrentie van Apple Music later deze maand, investeert Telia Sonera 115 miljoen dollar in de Zweedse muziekdienst Spotify. Daarvoor krijgt het telecombedrijf een belang van 1,4 procent.

Start-ups

Nederlandse bakentechnologie in Amerikaanse handen

De Nederlandse startup Fosbury, waarin Sanoma Ventures nog geld heeft gestopt, is voor een onbekend bedrag overgenomen door het Anmerikaanse Verve Mobile.

Start-ups

Nederlandse primeur: toprestaurants gaan thuisbezorgen

Een bekend recept: een succesvolle startup wordt opgemerkt door Rocket Internet. Om vervolgens gekocht, schaalbaar gemaakt en uitgerold te worden in heel Europa. Zo is Foodora in twee maanden uit de grond gestampt. Ik spreek mijn oud-collega Vincent Hosman, nu countrymanager van de Nederlandse afdeling.

Start-ups

Nog eens 110 miljoen dollar voor Duitse boodschappenbezorger

Boodschappenbezorger Delivery Hero uit Berlijn heeft 110 miljoen dollar opgehaald bij niet nader genoemde investeerders tegen een waardering van 3,1 miljard dollar. Het is vermoedelijk de laatste financieringsronde voor de geplande beursgang.

Start-ups

Jimdo neemt venture capital aan

Jimdo, een dienst om eenvoudig een website mee te bouwen, neemt groeigeld aan van 25 miljoen euro.

Publishing

Hotjar: heatmaps, recordings en funnels tegen scherpe prijs

Hotjar is een startup dat een conversie toolbox biedt dat qua functionaliteiten vergelijkbaar is met SurveyMonkey, Crazy Egg en ClickTale en al voor 29 dollar beschikbaar is. “Daarvoor krijg je ongelimiteerd aantal gebruikers, websites en snapshots van data”, vertelt CEO David Darmanin van Hotjar.

Conversie