-

Nederlandse primeur: toprestaurants gaan thuisbezorgen

Een bekend recept: een succesvolle startup wordt opgemerkt door Rocket Internet. Om vervolgens gekocht, schaalbaar gemaakt en uitgerold te worden in heel Europa. Zo is Foodora in twee maanden uit de grond gestampt. Ik spreek mijn oud-collega Vincent Hosman, nu countrymanager van de Nederlandse afdeling.

Vincent, goed je weer te spreken. Kun je Foodora eens uitleggen in 140 tekens?

Foodora is een online-bezorgdienst per fiets voor premium restaurants – nu alleen nog in Amsterdam, snel in meer steden.”

Hoe bijzonder is dat?

“Iedereen kent Thuisbezorgd.nl en JUST EAT, maar die bezorgen voornamelijk fastfood. Wij bezorgen verse gerechten van restaurants en foodhotspots zoals SLA, Koetjes & Kalfjes, Geflipt en Yoghurt Barn. Daarnaast bezorgen we lunches en binnenkort ontbijt. Op dit moment kun je bestellen bij ruim dertig restaurants. Meer dan veertig andere hebben al getekend, die komen binnenkort online. We bezorgen per fiets, dus onze impact op het milieu is nul. Ik durf volmondig te stellen dat we uniek zijn.”

Op welke markt richt Foodora zich?

“Aan luxemaaltijden hangt een dito prijskaartje. We richten ons sterk op vrijgezellen en jonge stellen met een bovengemiddeld inkomen, en natuurlijk bedrijven. Op grote kantoren wordt vaak tot laat doorgewerkt en de aandacht voor goede en gezonde maaltijden voor werknemers neemt toe. De prijzen lopen sterk uiteen. Een broodje voor lunch kan al vanaf drie euro, maar evengoed bestel je voor zestig euro een schotel fruits de mer. We bezorgen op dit moment van 11 tot 21.00 uur, maar we zijn voornemens dit te verruimen.”

Kun je me wat vertellen over de korte geschiedenis van Foodora?

“Foodora is vorig jaar gestart als Volo in München. Rocket Internet heeft in heel korte tijd een website, app en alle branding gemaakt, en dit wordt toegepast voor alle steden waarin ze actief zijn – inmiddels drieëntwintig in acht landen. Daarmee maken ze het concept enorm schaalbaar. Eind maart ben ik begonnen bij Foodora Nederland, ik was een van de eersten die ze aannamen. Op 18 mei zijn we live gegaan.

Hoe ziet je team er nu uit?

“We zitten nu met achttien mensen op ons kantoor van WeWork. Daar doen we sales, marketing, logistiek en we geven intensieve trainingen aan de fietsers. We hebben inmiddels meer dan honderd studenten en een paar scholieren die voor ons de maaltijden rondbrengen. Trainingen bestaan uit een informatiesessie en rollenspellen waarin we situaties naspelen die in de praktijk voorkomen, zoals een verkeerde bestelling of een open verpakking.”

Honderd jonge fietsende maaltijdbezorgers aansturen in een stad als Amsterdam, hoe doe je dat?

“Dat is inderdaad best een klus. We hebben een heel slimme app die ze rondstuurt. We gebruiken een soortgelijk systeem als Uber: bezorgers krijgen een melding dat een bestelling binnenkomt via de app. Daarin wordt de routebeschrijving naar het restaurant weergegeven. Zodra de bestelling is opgehaald, krijgt de fietser de routebeschrijving naar het afleveradres. Helemaal geautomatiseerd dus. Elke bezorger fietst op zijn eigen fiets, en krijgt van ons een jas, polo, regenbroek en een warmhoudbox om de maaltijden in te vervoeren.”

Spreek je mensen van Rocket Internet?

“Ik heb zeker contact met Floyd Sijmons van Helpling, en met de mensen van Bonativa – een bedrijf dat boodschappen van lokale producenten thuisbezorgt. Met hen kan ik veel kennis uitwisselen over opstarten, marketing en sales. Daarnaast spreek ik veel met Foodora-managers uit andere steden. Zo voorkomen we dat we allemaal het wiel opnieuw uitvinden. Op dit moment delen we veel op het gebied van logistiek en marketing, bijvoorbeeld de effectiviteit van offline-uitingen zoals flyers.”

Hoe is Rocket Internet bij jou terechtgekomen?

“Begin maart stopte ik bij Accenture om bij een startup te beginnen, of een eigen bedrijf te starten. Toen zag ik op Facebook een bericht voorbijkomen voor een flexibele functie bij een snelgroeiende startup. Ik ben gestart op een salesfunctie maar snel doorgegroeid naar countrymanager. Ik ga je nog niet vertellen welke startup ik zelf wilde beginnen. Die blijft nog even op de plank liggen.”

Wat ging heel goed in de afgelopen maanden, en wat kon beter?

“Het is lastig om in heel korte tijd veel goede mensen aan te nemen en daar een echt team van te smeden. Daarnaast moeten de restaurants wennen aan bezorging. Vele bezorgden voorheen nog niet dus alles is nieuw: van werken met ons systeem tot het juist inpakken van de maaltijden. Restaurants verzorgen zelf het verpakkingsmateriaal. Wij adviseren daarin wel – we willen de restaurantervaring naar de mensen thuis brengen. Toch ging het heel goed om partnerships aan te gaan met restaurants. Voor mij een teken dat de markt er echt klaar voor is.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is tot stand gekomen in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond