More stories

Premium

Infographic: CO2-uitstoot bol.com per pakket met 39 procent verlaagd

Bol.com wil zijn directe voetafdruk terugbrengen tot 0 gram CO2-uitstoot per bezorgd pakket, zo valt te lezen in een recente duurzaamheidsupdate van de Ahold-dochter.

Sustainability
Premium

Emerce Fashion: ‘Prijs was steeds de drijfveer’

Verschillende varianten kleding bestellen en het grootste deel na beoordeling terugsturen, het businessmodel van onder meer Zalando, kan eigenlijk niet meer vanuit oogpunt van duurzaamheid. Zeggen Koen Ellerbeck (Men of Orange) en Ron van de Wiel (Ideavelop) bij Emerce Fashion.

Sustainability

Automatisering en samenwerking om groeispurts bij te benen

EVBox zet zich in voor het verkleinen van de CO2-uitstoot en maakt de weg vrij naar een nieuwe duurzamer infrastructuur.

Sustainability

Hoe corona het retour-gedrag van consumenten veranderde

Online shopping groeide sterk in 2020, dus ook het aantal retourzendingen. Het retour-percentage daalde echter. Drie oorzaken.

Sustainability
Premium

Duurzaamheidsinformatie in check-out van webwinkel werkt

Het verstrekken van informatie over de CO2-impact van bezorgopties bij webwinkels heeft een positieve impact op de bezorgkeuze van consumenten. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is uitgevoerd.

Sustainability

The role of technology in sustainable fashion

Peter Leferink, Amsterdam Fashion Institute: technologische oplossingen van virtual design tot augmented reality voor verduurzaming van de mode-industrie.

Fashion

The Future of Fashion

Fashion technology innovator Anina vertelt over de mogelijkheden van technologie bij het maken, verkopen en recyclen van mode.

Augmented Reality

De klimaatverandering begrijpen met High Performance Computing en Machine Learning

HPC, ML en cloud maken het voor wetenschappers mogelijk om ingewikkelde milieu-problemen te begrijpen. Technologie speelt een sleutelrol.  

Sustainability

Tijd voor de digitale sector om de betekenisgedreven economie aan te jagen

De behoefte aan een nieuwe welzijnseconomie groeit. Aan digitale makers en bureaus de taak om betekenisgedreven te werken in plaats van winstgedreven en om producten en diensten te ontwikkelen die een positieve impact hebben op samenleving en planeet.

Sustainability

CarePay digitaliseert de Afrikaanse gezondheidszorg via de smartphone

Verrassend veel zaken worden in Afrika geregeld via de smartphone. Het Nederlandse CarePay digitaliseert het zorgstelsel in Oost Afrika via mobiele technologie. Twaalf vragen aan founders Onno Schellekens en Kees van Lede. 

Payment

Florentine Fockema (SHIFT Invest): ‘Impact start-ups zijn initiators van verandering’

SHIFT Invest is de grootste seed & early stage impact VC van Nederland. Een interview met impact investor Florentine Fockema. 

Sustainability
Premium

Arjo van der Ham (Lightyear): ‘Digitale simulatie helpt ons bij designkeuzes’

Eind 2021 brengt Lightyear de eerste handgemaakte zonneauto’s op de markt. Om in 2024 een hoogvolumemodel te produceren. Een digitaal simulatiemodel staat aan de basis. Nabootsing van de werkelijkheid helpt om rationele beslissingen te nemen, stelt CTO Arjo van der Ham.

Tech

Nooit meer picture perfect

Mijn meest activistische moment als jeugdige was een demonstratie tegen de onderwijsbezuinigingen. Ik had geen benul van politiek en er veranderde niks. Nee dan de Gen-Z’s!

Sustainability

Workshop: aan de slag met duurzamere e-commerce

Al die verpakkingen, bestelbusjes en retouren: kan dat niet wat duurzamer? Workshop helpt je op weg.

Sustainability

Duurzaamheid wordt bittere noodzaak voor softwarebedrijven

Duurzaamheid wordt bepalend voor de continuïteit en legitimiteit van softwarebedrijven. Privacy, diversiteit en energiezuinigheid zijn de sleutelthema’s.

Sustainability