Thuiswinkel.org komt met duurzaamheidsstandaard
De belangenorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel.org presenteert op 11 april zijn duurzaamheidsstandaard, een initiatief om e-commersianten praktisch en groen vooruit te helpen.
De belangenorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel.org presenteert op 11 april zijn duurzaamheidsstandaard, een initiatief om e-commersianten praktisch en groen vooruit te helpen.
De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, dat is uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek, en verschillende vervoerders en webwinkels.
Een website die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is en een lage CO2-voetafdruk heeft is geen vluchtige trend maar wordt essentieel.
Een kleine meerderheid van de Nederlandse consumenten (52 procent) vindt dat bedrijven de CO2-voetafdruk van de apparaten die zij verkopen moeten vermelden. Met name jongeren tot 25 jaar (56 procent) zijn hier voorstander van. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Er ontstaat een zakelijk gat tussen kleine tot middelgrote bedrijven in Nederland en hun grote opdrachtgevers. Ze zijn namelijk niet klaar voor rapportages van een nieuwe milieuwet.
In de B2B-sector moeten recycling en hergebruik nog op gang komen. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven die organisaties helpen om te verduurzamen.
Grote bedrijven moeten vanaf 1 januari 2024 verplicht rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Toeleveranciers, ook die uit de online industrie, moeten gereed staan.
Steeds meer magazijnen en distributiecentra verduurzamen en in mijn ogen is dat (rijwel) noodzakelijk. Maar hoe pak je dat aan en wat levert het op?
Swappie, de grootste verkoper van refurbished iPhones in Europa, opent het eerste Nederlandse inleverpunt voor oude toestellen.
Sunrise wil, met behulp van AI, consumenten helpen verantwoorder en gezonder te leven en richting een circulair economisch model te bewegen.
Door slimmer in te pakken, kunnen realiseren webwinkels tien tot twintig procent transportkosten besparen. Mede-oprichter Jeroen Gehlen van Wuunder voert Tetris-verpakken in.
De online industrie kan tegen 2027 meer energie verbruiken dan de hele Nederlandse economie door alleen al de inzet van kunstmatige intelligentie.
Er is meer aandacht voor duurzaamheid. Een eigen milieuscore kan zowel je klanten als je toeleveranciers helpen verantwoorde keuzes te maken.
Vijf procent van alle consumptie van elekriciteit komt weldra van bots van zoekmachines en AI-labs. “De CO2-uitstoot en milieu-impact daarvan is enorm. Het is absurd dat we daar niet over spreken”, aldus Joost de Valk.
Belangenorganisatie VIA Nederland richt een werkgroep Klimaat op om de marketingsector richting te geven bij de aanpak van de klimaatcrisis.