More stories

Ferhat Topuz (Valyuu): ‘Circulariteit van consumentenelektronica nog in de kinderschoenen’

Valyuu is een marktplaats voor elektronica. Je koopt er bijvoorbeeld een gebruikte smartphone van een andere particulier. Investeerders toonden vertrouwen.

Start-ups

Onderzoek: welke duurzame bedrijfsmodellen spreken Nederlanders aan? 

Voor welke vormen of bedrijfsmodellen van duurzaamheid staan Nederlanders het meeste open? En wat zien ze nog niet zo zitten? Uitkomst van een onderzoek.

Sustainability

Pauline Wink van VC-fonds 4impact: ‘We willen de katalysator zijn voor een betere wereld’

4impact investeert in digitale ‘tech4good’ startups en is in korte tijd uitgegroeid tot een van de bekendste’ impact venture capital’-fondsen van Nederland.

Sustainability

Duurzaamheid: raak jij als merk de juiste snaar?

Als merk wil en moet je aan de slag met duurzaamheid. Veel merken doen dat al, maar de relevantie en geloofwaardigheid blijft soms nog achter. En hoe betrek je de consument hierbij?

Sustainability

Start-up voor kledingverhuur Masterpiece: ‘We zijn meer en meer een databedrijf’

Kledingstukken worden in Nederland gemiddeld slechts zeven keer gedragen. Lieke van Schouwenburg (Masterpiece) zoekt groeigeld om een alternatief te bieden.

Sustainability

Apple wil in VS iPhones met groene energie opladen

Apple gaat in de VS smartphones met groene energie opladen. Clean Energy Charging heeft tot doel de koolstofvoetafdruk van de iPhone te verkleinen door de oplaadtijden te optimaliseren, aldus het bedrijf.

Tech

Wibra zamelt met app plastic verpakkingen in voor recycling

Wibra is in zijn winkels gestart met het inzamelen van plastic consumentenverpakkingen voor recycling. Klanten worden aangemoedigd om lege plastic verpakkingen die ze bij Wibra hebben gekocht terug te brengen, maar ook de verpakkingen die uit andere winkels komen. Voor elke teruggebrachte verpakking krijgt de klant kortingspunten in de zogeheten Impackt-app.

Sustainability

Marleen Evertsz (Nxchange): ‘voorkom “valley of death” voor impactvolle startups’

Een interview met Marleen Evertsz, die Nxchange oprichtte om groeiende startups en beleggers die positieve impact willen maken bij elkaar te brengen.

Start-ups

(Meetbare) duurzaamheid en welzijn winnen aan belang in techwereld

Investeerders vragen om meer dan alleen commerciële doelen. Het meetbaar maken van duurzaamheid, welzijn en sociale impact wordt daarom steeds belangrijker.

Sustainability

Platformorganisaties zijn nodig voor maatschappelijke vooruitgang

Inzet van platformorganisaties is hard nodig voor sociale vooruitgang op voorwaarde dat ze voldoen aan heldere maatschappelijke waarden.

Sustainability

Jorn Eiting van Liempt (Seenons): ‘Grondstofschaarste vergroot onze meerwaarde’

In 2050 wil Europa een volledig circulaire economie hebben en technologie kan daarbij helpen. Het Nederlandse Seenons bouwde een platform om afvalstromen en producenten te koppelen. “Er valt veel inefficiëntie weg te nemen”, aldus medeoprichter en CCO Jorn Eiting van Liempt.

Tech

Bol.com stelt duurzamere verpakkingen beschikbaar aan verkooppartners

Verkooppartners van bol.com kunnen vanaf vandaag pallets bol.com-verpakkingen inkopen, waarin zij hun bestellingen kunnen versturen. Verkooppartners maken nu vaak gebruik van hun eigen verpakkingen.

Sustainability

Amazon lanceert e-bakfietsen in VK

Amazon lanceert in het Verenigd Koninkrijk e-bakfietsen om de koolstofuitstoot van zijn bezorgingen te verminderen.

Sustainability

Het financiële plaatje van verduurzaming én bedrijfsgroei in e-commerce

De impact van online aankopen op het milieu wordt steeds groter. Ondernemers kunnen verschillende dingen doen om te verduurzamen.

Sustainability

‘Consument wil duurzaam online winkelen, maar weet niet hoe’

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Ze zijn wel bereid om hun gedrag aan te passen. Zo zegt 84 procent bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden. Iets meer dan een derde van de consumenten is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch.

Sustainability