Ferhat Topuz (Valyuu): ‘Circulariteit van consumentenelektronica nog in de kinderschoenen’
Valyuu is een marktplaats voor elektronica. Je koopt er bijvoorbeeld een gebruikte smartphone van een andere particulier. Investeerders toonden vertrouwen.
Valyuu is een marktplaats voor elektronica. Je koopt er bijvoorbeeld een gebruikte smartphone van een andere particulier. Investeerders toonden vertrouwen.
Voor welke vormen of bedrijfsmodellen van duurzaamheid staan Nederlanders het meeste open? En wat zien ze nog niet zo zitten? Uitkomst van een onderzoek.
4impact investeert in digitale ‘tech4good’ startups en is in korte tijd uitgegroeid tot een van de bekendste’ impact venture capital’-fondsen van Nederland.
Als merk wil en moet je aan de slag met duurzaamheid. Veel merken doen dat al, maar de relevantie en geloofwaardigheid blijft soms nog achter. En hoe betrek je de consument hierbij?
Kledingstukken worden in Nederland gemiddeld slechts zeven keer gedragen. Lieke van Schouwenburg (Masterpiece) zoekt groeigeld om een alternatief te bieden.
Apple gaat in de VS smartphones met groene energie opladen. Clean Energy Charging heeft tot doel de koolstofvoetafdruk van de iPhone te verkleinen door de oplaadtijden te optimaliseren, aldus het bedrijf.
Wibra is in zijn winkels gestart met het inzamelen van plastic consumentenverpakkingen voor recycling. Klanten worden aangemoedigd om lege plastic verpakkingen die ze bij Wibra hebben gekocht terug te brengen, maar ook de verpakkingen die uit andere winkels komen. Voor elke teruggebrachte verpakking krijgt de klant kortingspunten in de zogeheten Impackt-app.
Een interview met Marleen Evertsz, die Nxchange oprichtte om groeiende startups en beleggers die positieve impact willen maken bij elkaar te brengen.
Investeerders vragen om meer dan alleen commerciële doelen. Het meetbaar maken van duurzaamheid, welzijn en sociale impact wordt daarom steeds belangrijker.
Inzet van platformorganisaties is hard nodig voor sociale vooruitgang op voorwaarde dat ze voldoen aan heldere maatschappelijke waarden.
In 2050 wil Europa een volledig circulaire economie hebben en technologie kan daarbij helpen. Het Nederlandse Seenons bouwde een platform om afvalstromen en producenten te koppelen. “Er valt veel inefficiëntie weg te nemen”, aldus medeoprichter en CCO Jorn Eiting van Liempt.
Verkooppartners van bol.com kunnen vanaf vandaag pallets bol.com-verpakkingen inkopen, waarin zij hun bestellingen kunnen versturen. Verkooppartners maken nu vaak gebruik van hun eigen verpakkingen.
Amazon lanceert in het Verenigd Koninkrijk e-bakfietsen om de koolstofuitstoot van zijn bezorgingen te verminderen.
De impact van online aankopen op het milieu wordt steeds groter. Ondernemers kunnen verschillende dingen doen om te verduurzamen.
De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Ze zijn wel bereid om hun gedrag aan te passen. Zo zegt 84 procent bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden. Iets meer dan een derde van de consumenten is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch.