-

Arjan Vissers (Indeed): ‘Virtueel kennismaken wordt steeds normaler’

De uitbraak en verdere verspreiding van het coronavirus heeft een flinke impact gehad op de Nederlandse arbeidsmarkt. Volgens Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed, lijkt de trend inmiddels weer voorzichtig aan te verbeteren. Daarbij vindt de eerste kennismaking tussen werkgevers en werkzoekenden steeds vaker virtueel plaats. Om dit kracht bij te zetten organiseert Indeed daarom de Online Sollicitatiedagen.

Indeed is volgens onderzoek van Intelligence Group al enkele jaren de populairste vacaturebank in Nederland. Dit komt onder meer doordat het een compleet overzicht biedt van het totale vacatureaanbod in Nederland. Hierdoor is Indeed tegelijkertijd een goede peilstok voor de stand van de Nederlandse arbeidsmarkt.

De uitbraak en verdere verspreiding van het coronavirus leidde tot een abrupte verstoring van ons dagelijks leven en de arbeidsmarkt. Waar in de eerste maanden van dit jaar het aantal banen in Nederland stabiel bleef, zag Indeed deze na de uitbraak van het coronavirus snel dalen. “In april lag het aantal vacatures 23% onder de trend van vorig jaar”, aldus Arjan Vissers. Opvallend was daarbij dat in bijna alle beroepsgroepen het aantal vacatures daalden, zelfs in de verpleegkunde en farmacie.

Tegelijkertijd zag Indeed na de lockdown in maart het aantal zoekopdrachten in Nederland voor banen in combinatie met termen als ‘thuiswerken’ en ‘werken vanuit huis’ met maar liefst 99% toenemen.

Daarnaast zag Indeed in België vanuit de overheid een initiatief waarin de hashtag #COVID werd gebruikt om werkzoekenden te helpen. Indeed implementeerde dit in Nederland door werkgevers  die de hashtag #corona toevoegen aan hun vacature hoger te vertonen in de organische zoekresultaten. De hashtag wordt volgens Vissers inmiddels veelvuldig gebruikt en gelukkig niet misbruikt.

Dieptepunt achter de rug?

Volgens Indeed lag het dieptepunt van het vacatureaanbod in juni, waar het totale aantal vacatures op jaarbasis 38% lager lag. Voor de schoonmaak- en horecasector lag dit op jaarbasis zelfs 66,9% en 70,4% lager.

Destijds heerste er veel onzekerheid en is duidelijk te zien dat de uiteenlopende overheidsmaatregelen die landen troffen een direct effect hebben op de arbeidsmarkt. Vissers: “Waar in België de volledige bouwsector na de corona uitbraak werd stilgelegd, mocht de Nederlandse bouw gewoon doorwerken. Diezelfde bouwsector is mede daardoor nu een van de achterblijvers in het Nederlandse vacatureaanbod. Doordat nieuwe projecten worden uitgesteld droogt de huidige portefeuille op.”

Onder meer de NOW-regeling en een afname van het aantal besmettingen leidden ertoe dat het vertrouwen de afgelopen maanden langzaamaan terugkeerde. De laatste arbeidsmarktupdate van Indeed over september laat zien dat de positieve trend voorlopig doorzet. In augustus lag het aantal vacatures wel nog steeds 26% lager ten opzichte van vorig jaar. De meeste vraag is er daarbij naar verkopers, verzorgenden IG en schoonmakers. 

Digitale banenmarkt

Het Centraal Planbureau denkt dat als gevolg van de coronacrisis de werkloosheid pas na vijf jaar weer terug is op het oude niveau, zeker als een tweede coronagolf doorzet. Een van de problemen is dat de afstand tot de arbeidsmarkt is toegenomen.

Voorheen waren bijvoorbeeld banenmarkten een uitstekende manier om mensen in aanraking te laten komen met bedrijven. Vanwege veiligheidsredenen zijn dit soort evenementen sinds maart afgelast en zoeken HR-managers driftig naar manieren om de werving van nieuwe werknemers (deels) virtueel in te richten. 

Indeed speelt hierop in door de banenmarkt te digitaliseren middels ‘Virtual Hiring Events’. Vissers: “We hadden al onze eigen ‘hiring events’, waarbij je op Indeed een advertentie zag van een event om kennis te maken met onze organisatie. Dat hebben we in een virtueel jasje gegoten en in juni voor werkgevers gelanceerd in Nederland. Nadat een bedrijf zijn event op Indeed plaatst wordt deze bij werkzoekenden onder de aandacht gebracht. Kandidaten kunnen zich vervolgens aanmelden voor een online sollicitatiegesprek via een videoafspraak. Een van eerste organisaties die dit heeft ingezet is zorginstelling Ipse de Bruggen. Zij stellen dat maar liefst 70% van de mensen die zich aanmeldden een dag heeft meegelopen op locatie.”

Uitrol naar meerdere sectoren

Het is nog koffiedik kijken hoe de Nederlandse arbeidsmarkt zich in de komende periode zal ontwikkelen. Veel zal afhangen of er daadwerkelijk een ‘tweede golf’ komt en de daaruit voortvloeiende maatregelen om het virus in te dammen. 

Vissers ziet in ieder geval dat er meer behoefte is aan virtuele kennismakingsevents en daarom organiseert Indeed op 29 en 30 september de eerste Nationale Online Sollicitatiedagen in Nederland. Dit event is specifiek gericht op het werven van callcenter- en klantenservice-medewerkers voor een diverse groep werkgevers. 

“We willen het concept daarna uitrollen naar andere specifieke sectoren en kijken naar vervolgmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan digitale events per regio of specifiek gericht op studenten. We verwachten dat dit soort events steeds vaker voor zal komen en het normaal wordt om eerst virtueel kennis te maken.”

Over de auteur: Christian Slagter-Koster werkt voor Slagter Media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond