Bunq werkt met Apple Pay en breidt uit naar Zuid-Europa

“Samen met de klant bouwen we aan een droom. Bunq is een heel frisse wind in een traditionele sector”, zegt Ali Niknam, oprichter van Nederlands kleurrijkste bank. “Vaak blijven mensen bij dezelfde bank, overstappen gaat veel minder gemakkelijk dan de ene zorgverzekeraar of energieaanbieder inruilen voor de andere.”

Bunq heeft inmiddels een behoorlijke dosis naamsbekendheid verworven in Nederland en timmert aardig aan de weg in Europa. Waar het bedrijf in 2013 nog als start-up meedeed aan de Accenture Innovation Awards, heeft het nu 86 medewerkers en werd op 21 maart de app voor de achtste keer geüpdatet. Hoe staan de zaken ervoor?

Ali, voor de mensen die nog onbekend zijn met Bunq: hoe omschrijf je het in één tweet?
“Bunq is het alternatief voor traditioneel bankieren. Omgaan met geld was nog nooit zo makkelijk: geen bankkantoren, wachtrijen of bankiers. Jouw privacy is niet te koop en je geld wordt niet geïnvesteerd in dubieuze bedrijven. ”

Waarom zou ik voor Bunq kiezen?
“Bunq is vooral een alternatief voor traditioneel bankieren. Al onze diensten verlenen we zowel aan particulieren als ondernemers. Stelregel is dat we niemand willen beperken in het doen of laten. Zo kun je binnen vijf minuten een bankrekening openen die werkt met behulp van een app op je mobiele telefoon en meteen gebruikmaken van al onze diensten.”

Wat kenmerkt deze bank of the free die je naar eigen zeggen je vrijheid teruggeeft en een heel andere ervaring geeft??
“Een populaire toepassing is dat je bij ons een rekening kunt openen voor groepen. Bijvoorbeeld voor huisgenoten of de komende wintersportvakantie met vrienden. Bunq is overigens altijd realtime, het geld dat je ziet is daadwerkelijk wat je hebt en niet minder.”

Welke vernieuwende techniek gebruik je?
“Tijdens de update in oktober is Dual PIN geïntroduceerd: een gepatenteerde technologie waardoor je met één pas van twee bankrekeningen geld kunt pinnen. Ook bieden we en/of-rekeningen voor meer dan twee mensen. Daarmee zijn we de eerste bank.”

En wat biedt Bunq de zakelijke gebruiker aan?
“Een Bunq-rekening kun je moeiteloos koppelen aan je administratieve software, zoals Exact en Informer. Zo kun je verschillende potjes aanmaken, de btw apart zetten bij iedere betaling en worden automatische betalingen voor je klaargezet die je alleen nog moet goedkeuren. Dit scheelt handelingen in het karwei dat velen uitstellen tot het laatste moment.”

Wat zijn de recentst gelanceerde functionaliteiten?
“Met de achtste Bunq-update is het mogelijk geworden dat Italiaanse en Spaanse gebruikers een bankrekening openen. Vanuit beide landen kwam veel vraag en vanaf nu kunnen we ook deze klanten bedienen. Daarnaast hebben we als eerste Nederlandse bank Apple Pay gelanceerd in Italië en Spanje zodat gebruikers contactloos kunnen betalen met hun iPhone of Apple Watch. Je kunt zodoende aankopen doen in winkels, apps of online. Bunq en Apple streven beide naar gebruiksvriendelijkheid. De samenwerking past in onze bedrijfsfilosofie.”

Hoe luidt die?
“Met Bunq wil ik iets doen wat bijdraagt aan het wel en wee van de gemeenschap als groter geheel. Niet lang geleden vielen banken als bosjes om en dat had ook zo zijn weerslag op de samenleving. Dat prikkelde mij om een oplossing met maatschappelijke impact te bedenken.”

Wat is jouw achtergrond?
“Vóór Bunq runde ik TransIP, de grootste webhosting en domeinnaamprovider van Nederland. Om zelf een nieuw avontuur aan te kunnen gaan, heb ik het talent bij TransIP de ruimte gegeven het bedrijf zelfstandig aan te sturen. Van huis uit ben ik IT’er, maar vooral ondernemer – altijd IT-gerelateerd. Ik had mijn eerste bedrijf toen ik zestien was. Mijn specialiteit zit hem in alles wat je niet ziet maar er wel voor zorgt dat het goed blijft werken.”

Wie behoren tot de Bunq-doelgroep?
“Dat heeft met de mindset te maken. Aan de ene kant is er de groep die ik de idealisten noem: zij die het anders en beter willen. Dit zijn de mensen die ons een goed hart toewensen en die vinden dat er vernieuwing moet komen in de bancaire sector. Zij zijn met 20 à 30% wel in de minderheid maar zeer belangrijk voor ons imago. Het overgrote deel van onze doelgroep komt bij ons voor de soepele en nieuwe gebruikservaring. Zij gaan voor gemak en zijn opvallend vaak internationaal georiënteerd.”

Wat is het verdienmodel achter Bunq?
“Heel simpel: je betaalt als klant elke maand een fee. Je kunt gratis gebruikmaken van de onlineversie van Bunq. Zodra je een pas nodig hebt, betaal je in feite voor een abonnement. Dit is maandelijks € 7,99 voor de particuliere consument en € 9,99 voor elke zakelijke gebruiker.”

Wat zijn de reacties?
“Aan de betrokkenheid en reactie op onze online community merken we dat iedereen het geweldig vindt en positief is. Natuurlijk krijgen we ook kritische reacties, maar die zijn eerder opbouwend dan negatief van aard. Vaak gaat het om een nieuwe wens of behoefte, en die nemen we dan mee bij de ontwikkeling van Bunq. Omdat we zo te werk gaan, voelen mensen zich verbonden met Bunq. Ze voelen zich gewaardeerd en onderdeel van de Bunq-community.”

Is er concurrentie?
“In het buitenland zien we een aantal bedrijven die op dezelfde route zitten, maar het net anders doen. Traditionele banken kun je concurrentie noemen, want die proberen zoveel mogelijk van ons te kopiëren. Dus dat zou je concurrentie kunnen noemen. Zo is Tikkie van ABN AMRO gebaseerd op het betaalverzoek van Bunq. Maar ik denk dat de gemakservaring die we bij Bunq bieden anders is – en we geven gehoor aan de wensen van de gebruikers.”

Wat is de grootste uitdaging?
“Als kleine speler voldoende bekendheid krijgen bij de doelgroep. Mensen die Bunq gebruiken ervaren het, worden een beetje verliefd en blijven het ook gebruiken. Maar het blijft moeilijk om bekend te raken en de klant over dat drempeltje van traditioneel bankieren te tillen. Vaak wordt er gezegd ‘weer een bank’, maar dat is het dus niet. Dat is onze grootste uitdaging.”

Hoe win je als kleine bank blijvend het vertrouwen van klanten?
“Wie vertrouw je meer? Een bankier of een technerd?”

Wat voor trends zie je op het gebied van financiën de komende jaren?
“Ik denk dat er veel gaat veranderen in de bancaire wereld. De afgelopen jaren veranderde er niets, er werd niet geïnnoveerd. Vroeg of laat, afhankelijk van de regelgeving, gaat er consolidatie plaats vinden. Veel nieuwe partijen gaan samenwerken. Iedereen blijft bij z’n eigen kracht en is in één ding heel goed. Samen ontstaat een groot web van bedrijven die werken aan een totaalervaring.”

Wat is het waardevolste gevolg van je AIA-deelname?
“Het was voor ons een goede kans om in contact te komen met andere bedrijven die in hun eigen branche innovatie proberen door te voeren en daarmee problemen op creatieve manier proberen op te lossen, zoals bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. Bij Bunq komen we dagelijks met innovatieve oplossingen, het was dus interessant om andere invalshoeken te zien.”

Welk advies zou je geven aan AIA18-deelnemers?
”De Accenture Innovation Awards zijn een perfecte kans om met interessante bedrijven in contact te komen. Door goed te luisteren naar de verhalen van andere innovators kun je inspiratie opdoen om zelf continu te blijven innoveren.”

*) Bunq heeft in 2017 meegedaan aan de Accenture Innovation Awards in het thema Financial Services Reinvented. Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug