-

Creatief met je digitale leven. Dat is Triggi

Zelf je apparaten met elkaar en met je favoriete apps laten samenwerken. Met de app van Triggi is dit niet langer verleden tijd. Mede-eigenaar Tom Meijeraan wil met Triggi de normale mens weer controle geven over zijn eigen digitale wereld. Triggi wil groot worden. “Het doel is om uiteindelijk duizenden apparaten en apps via Triggi met elkaar te kunnen laten communiceren”.

Hoe zou je Triggi omschrijven in een tweet?

“Triggi is de betrouwbare dienst die het mogelijk maakt om met internet verbonden apparaten, apps en internetdiensten met elkaar te laten samenwerken, volgens jouw regels. In een tweet: Triggi: jouw – digitale – leven, jouw regels.”

Wat versta je onder ‘het digitale leven’ en waarom is het nodig om terug te geven?

“Tegenwoordig is alles met het internet verbonden: slimme apparaten, apps, en internetdiensten.
Iedereen bezit zijn unieke mix en zal daardoor zijn eigen regels, ofwel triggs, willen opstellen om ze met elkaar te laten samenwerken. De ‘golden trigg’ bestaat daarom ook niet. Wat wij doen, is mensen in staat stellen hun digitale leven creatief vorm te geven. Alleen, zodra het te ‘technisch’ en te veel ‘iets met computers’ wordt, schrikken mensen vaak terug. Die drempel willen wij wegnemen. Met behulp van onze app kan iedereen op laagdrempelige wijze regels aanmaken en laten uitvoeren, waarmee het leven een beetje eenvoudiger en in ieder geval een stuk leuker wordt.”

Hoe dan bijvoorbeeld?

“Je kunt met de app bijvoorbeeld een trigg aanmaken, die ervoor zorgt, dat je lampen vanzelf aangaan een half uur voordat de zon onder gaat. Of ervoor zorgen, dat wanneer jouw favoriete voetbalteam scoort, de lampen in huis gaan knipperen in de kleuren van jouw team.
Dit laatste is voor ons overigens best lastig te realiseren. Naast dat wij deze doelpunteninformatie moeten inkopen, wat gewoon geld kost, blijkt ook dat voetbalwedstrijden niet altijd ‘live’ worden uitgezonden. Stel dat de wedstrijd in Rusland wordt uitgezonden, dan komen de tv-beelden soms met vijf minuten vertraging binnen en knipperen de lampen al voordat je zelf kan zien dat er gescoord wordt. Dit synchroniseren blijft lastig.”

Wat voor business levert dit op?

“Een van de businessmodellen die wij met Triggi onderzoeken is het ‘freemium’ model, oftewel een gratis app waarbij je als gebruiker moet betalen als je gebruik wilt maken van bepaalde ‘premium’ dienstverlening. Voetbaldoelpunteninformatie zou een premiumkanaal kunnen worden, waar gebruikers een bepaald bedrag per maand voor zouden kunnen gaan betalen.”

Er zijn ook serieuzere toepassingen neem ik aan?

“Zeker. Je zou als mantelzorger kunnen instellen dat je bericht krijgt als iemands waterkoker niet voor 11.00 uur is aangegaan. Dat kan een signaal zijn dat iemand zorg nodig heeft. Hoe je Triggi gebruikt, is afhankelijk van de eindgebruiker en zijn regels, routine en leefpatroon.”

Waar spelen jullie op in?

“Met Triggi betekenen we iets voor ‘The internet of Things’. Drie jaar geleden ben ik door Eneco ingehuurd om een domotica-pilot te initiëren. Het hield in dat ik hun slimme thermostaat Toon heb laten samenwerken met slimme stekkers, rookmelders, lampen en een alarminstallatie. Overigens is dat niets nieuws. In de tekenfilms van de Jetsons en in Chriet Titulaers Wondere Wereld werden al lang revolutionaire toepassingen bedacht. De ideeën zijn dus zeker niet nieuw, maar de huidige stand van technologie maakt het momenteel wel mogelijk om ze kostenefficiënt te realiseren. Dit geeft mij de mogelijkheid om wat Chriet in mijn jeugd zo enthousiast op tv vertelde, nu ook daadwerkelijk realiteit te laten worden voor een grote groep mensen.”

Is het een trucje of zit er meer achter?

“Voor de eindgebruiker moet Triggi simpel en eenvoudig overkomen. Er zit natuurlijk heel veel complexiteit achter, maar de eindgebruiker merkt hier niks van. Neem het voorbeeld van de waterkoker. Om te weten te komen of die gebruikt is of niet, is een slimme stekker nodig tussen de waterkoker en het stopcontact. De stekker geeft via een internetverbinding het energieverbruik aan de fabrikant van de stekker door. Triggi maakt de koppeling met de internetomgeving van de fabrikant, om deze informatie aan ons door te geven. Vervolgens moeten wij continu monitoren, of de verandering in informatie aanleiding is om een trigg uit te voeren.”

Welke slimme apparaten zijn al aan Triggi te koppelen?

“Momenteel kun je qua apparaten je Philips Hue-lampen, Toon-thermostaat en slimme stekkers, en je Nest-thermostaat en -rookmelder aan Triggi koppelen. Verder is binnen Triggi nog Twitter, e-mail, pushberichten, weerinformatie, locatiebepaling en laadpaleninformatie te gebruiken als onderdeel van een trigg. Er is al heel wat mogelijk, maar we willen nog veel meer.”

Welke trigg maakt jouw leven makkelijker?

“Ik heb altijd moeite om mijn kinderen op tijd op school te krijgen. Ik heb nu een trigg aangemaakt, waarbij om tien over acht de lampen gaan knipperen en de televisie direct uitgaat. De kinderen weten dan dat het nu echt tijd is om hun tanden te poetsen, schoenen aan te doen en naar school te gaan. Hierover heb ik dus nooit meer discussie en daar heb ik stiekem veel lol van. Een andere trigg die voor mij handig is, is dat mijn lamp groen kleurt wanneer de publieke laadpaal voor elektrische auto’s vrij is. Die kan ik namelijk niet vanuit de woonkamer zien en de paal is toch redelijk vaak bezet. Nu weet ik het direct wanneer die vrij is en dan kan ik even snel mijn hybride-auto aan de laadpaal koppelen.”

Op wie richt Triggi zich?

“Op iedereen, die het leuk of nuttig vindt om het digitale leven meer naar eigen hand te zetten. In de praktijk zijn dit vaak mannen en vrouwen van eind dertig, begin veertig, die geld genoeg hebben voor een eigen huis en intelligente apparaten. Het zijn mensen die erg druk met hun werk zijn en daarom geen tijd hebben om als hobby uitgebreid met techniek bezig te zijn. Wel willen ze graag bij de tijd blijven en vinden ze het gewoon leuk om te spelen met nieuwe toepassingen.”

Hoe ben je begonnen?

“Ik heb hiervoor bij Eneco gewerkt als freelance-productontwikkelaar, waar ik me bezighield met de ontwikkeling van Toon. Ik werkte toen veel samen Arjen Noorbergen, die een van de oprichters van Quby was, het bedrijf dat de Toon levert aan Eneco. We bekeken samen of onze concurrent-collega, If This Then That (IFTTT) geschikt was om te koppelen met de Toon. Wij vonden de interface te complex en de functionaliteit juist te eenvoudig en dachten daarom dat het beter kon. Toen Quby vorige zomer werd verkocht aan Eneco, heeft Arjen het initiatief genomen om Triggi op te richten en mij gevraagd om ook mee te doen.”

Willen jullie Triggi tot een succes maken en het dan verkopen?

“Ja, eigenlijk wel. We verwachten dat we pas over drie jaar break-even zullen draaien. Onze doelstelling nu is Triggi groot maken, een nieuwe durfkapitalist vinden die in ons wil investeren en ons een jaartje verder helpt. Verder willen we bewijzen dat we een groot aantal gebruikers kunnen leveren. Daarna willen we niet alleen Nederland bedienen, maar wereldwijd leidend zijn in The Internet of Things. Een hoge ambitie, die nodig is omdat maar een of twee partijen leidend worden in onze markt. Het zou mooi zijn als Triggi op den duur gekocht wordt door een Samsung of Google. Dat is onze droom en je weet natuurlijk nooit hoe het loopt.”

Hebben jullie concurrenten?

“Onze grootste concurrent is IFTTT. Zij hebben in totaal veertig miljoen dollar opgehaald en zijn als eerste begonnen om internetdiensten aan elkaar te koppelen. Hierdoor hebben ze veel verschillende apps, diensten en slimme apparaten die hen ondersteunen. Ons onderscheid is denk ik onze interface, die vele malen gebruiksvriendelijker is. We richten ons op de normale mens, en niet alleen de ontwikkelaar. Ook kunnen wij complexere trucjes dan zij, met meerdere condities en acties, en richten we ons vooral op smart things, smart home en smart city. Een andere concurrent is Stringify. Zij hebben weinig kanalen en een aardige interface. Yonomi heeft juist weer een geweldige manier om de juiste kanalen eenvoudig in de app te koppelen. Dat is iets waar wij nog verbetering in zien bij Triggi.”

Hoe komt het uiteindelijke verdienmodel eruit te zien?

“We zijn nu in de fase dat we verdienmodellen gaan uitproberen. Voor de hand liggend is het freemiummodel, waarbij de app gratis blijft, maar waarbij we voor specifieke kanalen een bepaald bedrag per maand kunnen vragen. Of dat we juist een bedrag gaan vragen aan gebruikers die meer dan een bepaald aantal triggs hebben aangemaakt. Ook zullen we op korte termijn wat met referenties doen. We gaan ervan uit dat mensen die onze app gebruiken een bovengemiddelde interesse in slimme apparaten hebben. Daarom willen we koopknoppen toe gaan voegen in de app. Die verwijzen door naar verkopers van slimme apparaten. In ruil daarvoor krijgen wij dan weer een bescheiden bedrag per succesvolle verkoop van de verkoper.”

Kunnen producenten van slimme apparaten en internetdiensten ook business opleveren?

“We denken dat zij bereid zijn om te betalen voor een stabiele koppeling met Triggi. Wij zorgen er immers voor dat hun apparaten en diensten over veel meer functionaliteit kunnen beschikken. Hiermee kunnen zij tegemoetkomen aan een heel scala van wensen van hun eindgebruikers, zonder dat zij er zelf veel ontwikkeltijd aan kwijt zijn. Zo kunnen zij zich blijven richten op hun eigen product of dienstverlening.”

Hebben jullie al investeringen gehad?

“Inmiddels is er 1,2 miljoen euro in Triggi gestoken. Dit geld komt van de huidige aandeelhouders: de oprichters van Quby, Eneco en ikzelf. Eneco is niet alleen investeerder, maar ook een partner. Philips is geen officiële partner, maar we hebben er wel goede contacten mee. Zo zijn wij bijvoorbeeld opgenomen in hun lijst met ‘apps we like’. Met Eneco en Philips willen we de komende tijd vooral co-marketing doen. Verder lopen er wel gesprekken met verschillende partijen en apps, maar die kan ik helaas nog niet noemen.”

Wat brengt de nabije toekomst?

“We willen meer kanalen aan Triggi koppelen, zoals slimme apparaten, apps en internetdiensten. Bijvoorbeeld autonavigatie die de verwachte aankomsttijd doorgeeft aan je huis en op basis daarvan de thermostaat op het juiste moment inschakelt en een berichtje met de verwachte aankomsttijd aan je partner verstuurt. We streven ernaar om ongeveer elke twee weken twee nieuwe apparaten, apps of internetdiensten aan Triggi toe te voegen. Aan het einde van het jaar moeten dat er vier per twee à drie weken zijn. Uiteindelijk willen we naar een situatie waarin externe partijen zelf de koppeling met ons kunnen maken, waarmee we nog veel meer kanalen kunnen toevoegen. Het doel is dat we naar duizenden kanalen toegaan.”

Dit bericht is 55 keer gedeeld

1 Reactie

Richard vd werf

Ik heb een vraag
Ik heb een triggi aangemaakt dat hij elke dag met uitzondering van dinsdag en woensdag om 0000 na zonsondergang de lampen aanzet

En dan ook om 23:00 weer uit

Nu heb ik het al 2 x gehad dat in de nacht van woensdag op donderdag om circa 01:00 triggi de lampen aanzet beetje overbodig lijkt mij
Dan staat de gehele nacht 60w voor jan … De lampen aan waar kan dit aan liggen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond