-

Crowdfund jouw held het podium op

Wat als je heel graag eens een spreker wilt zien, maar diegene komt maar niet naar Nederland? Dan start je een crowdfunding-campagne op Live on Demand. Als maar genoeg mensen jouw wens delen – en zich hierin uitdrukken door een entreeticket te kopen – kun je je idool in het echt ontmoeten. Thijs Sprangers, oprichter van het platform, haalde op deze manier zijn held en bestsellerauteur Eric Ries naar Nederland en vond zelfs een investeerder in hem.

Thijs, leg eens in één zin uit wat Live on Demand doet.

Live on Demand helpt je om jouw favoriete spreker live op een podium te krijgen.”

Hoe werkt dat precies?

“Goede sprekers kosten vaak veel geld. Op Live on Demand kun je zelf een campagne beginnen om geld op te halen om een spreker te betalen, en een zaal te regelen. Geïnteresseerden kunnen een kaartje kopen voor het evenement, en wanneer de eerste 20 procent verkocht is, zien we dat als bewijs dat er vraag is. Dan benaderen we de spreker. Tot nu toe heeft nog elke spreker toegezegd te komen. Als het minimumbedrag niet wordt behaald of als de spreker afhaakt, krijg je je geld terug. Een campagne duurt in principe zes maanden, maar kan verlengd worden.”

Zijn jullie de enige die dit doen?

“Voor sprekers wel, wereldwijd zelfs. Er is wel een aantal platforms dat op basis van crowdfunding bands op een podium brengt. Naast sprekers doen wij ook campagnes voor artiesten, zo loopt er nu een campagne om Chris Martin van Coldplay naar Nederland te halen. Een groep van waarschijnlijk voornamelijk jonge meisjes probeert een concert van Nederlandse boyband B-BRAVE in Deventer te funden.”

Waarom heb je Eric Ries naar Nederland gehaald?

“Eric heeft met zijn boek The Lean Startup de startupwereld veranderd, vind ik. In 2013 interviewde ik hem voor BNR Nieuwsradio. Hij heeft mij zoveel geleerd, en dat wilde ik met anderen delen. Na anderhalf jaar vond hij tijd in zijn agenda om naar Amsterdam te komen. Toen ik hem vroeg of hij me in contact kon brengen met investeerders uit Silicon Valley, gaf hij aan zelf interesse te hebben. Dat was een enorme eer.”

Wat heeft dit opgeleverd voor Live on Demand?

“Ten eerste natuurlijk de investering, maar direct daarbij een heel positief keurmerk, zo van: ‘als Eric Ries er vertrouwen in heeft, dan zal het wel goed zijn.’ Dat heeft tot gevolg dat er een hele rij sprekers graag via ons platform wil spreken. Maar we heten Live on Demand en niet Live on Proposal. We gaan altijd uit van de vraag van het publiek.”

Hoe ga je internationaal groeien?

“Op dit moment werken we van campagne naar campagne. Als een spreker eenmaal in Nederland is, kan hij of zij net zo goed een tour doen door omliggende landen – dat is kostenefficiënter. Daarbij werken we aan een format waaraan een Live on Demand-evenement moet voldoen, bijvoorbeeld een keynote-gedeelte, een rondetafeldiscussie en een netwerkmoment. Zo maken we het schaalbaar om over de hele wereld evenementen te organiseren. TEDx organiseert met haar eigen format op die manier vijfentwintighonderd evenementen per jaar. Wij zitten nu nog op één evenement per maand, maar willen snel door naar elke week eentje.”

Hoe bereik je de mensen die een kaartje gaan kopen?

“Velen komen uit het netwerk van de initiatiefnemer van de campagne. Die community willen we vasthouden door vervolgevenementen te organiseren die voor de leden interessant kunnen zijn. Daarnaast gebruiken we onze eigen online-, offline-, formele en informele kanalen om mensen te bereiken voor wie de spreker interessant is. Dat is bijzonder leuk om te doen. Iedereen die bij ons werkt heeft al een campagne gestart.”

Hoe groot is je team?

“We zijn met zijn zessen, erg lean dus: een CTO, een creative director, een marketeer, een support agent, een ‘growth hacker’ en ik. De growth hacker heeft als primaire functie om campagnes te laten groeien via big data, SEO, SEA, marketingtechnieken, codeerkennis en A-B-tests. Ikzelf doe vooral sales, ik jaag nieuwe campagnes aan, betrek corporates bij de evenementen die we organiseren en onderhoud het contact met onze mediapartners.”

Waaraan werken jullie nu?

“Samen met mensen van onder meer Kickstarter en Paylogic werken we aan een techniek waarmee je voorwaardelijk kunt betalen. Dat houdt in dat het geld voor een kaartje pas wordt afgeschreven zodra genoeg mensen een kaartje hebben gekocht.”

Wat is je tip voor een startende ondernemer?

“Kom zo snel mogelijk op de markt met een product, verspil niet te veel tijd aan bijvoorbeeld je businessplan of je vormgeving. Het maakt eigenlijk niet uit voor welk product. Op deze manier krijg je al in een vroeg stadium feedback en bouw je direct aan een loyale gebruikersgroep.”

Voor wie loopt nu een campagne?

“Voor tientallen sprekers en artiesten. Voor Elon Musk van Tesla en SpaceX moeten we nog zo’n 300 kaarten verkopen. Voor Brian May – gitarist van Queen, maar in de rol van astrofysisch wetenschapper – zoeken we nog 120 fans. Een bijzonder verhaal is dat van meneer Went, een 83-jarige oud-agent van de Binnenlandse Veiligheidsdienst die als Oostblokexpert een Poolse violiste naar Nederland probeert te halen. Daarvoor moeten we een heel nieuwe niche aanboren. Iedereen kan met Live on Demand zijn of haar held naar Nederland halen!”

*) Dit is een artikel uit de serie voor de Accenture Innovation Awards. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond