-

Alain Sylvain op EDAY: Dé popcultuur bestaat niet meer

Vroeger bepaalde de populaire cultuur welke films we keken, naar welke muziek we luisterden en wat voor gerechten we aten. Tegenwoordig bestaat de popcultuur niet meer. Er zijn heel veel subculturen waarin merken veel minder een rol spelen dan voorheen. Alain Sylvain (Sylvain Labs) legt uit wat dit betekent.

Tijdens EDAY stelde Sylvain dat de manier waarop cultuur en popcultuur zich ontwikkelen, merken impotent maakt. “We leefden in een wereld waar merken popcultuur domineerden en dicteerden waar we heen gingen. Nu, door technologie en veel andere zaken, hebben merken het natuurlijke recht om eigenaar te zijn van cultuur verloren. Alle producten die we maken en alle interacties die plaats vinden bestaan in een bepaalde context. Dit stelt nieuwe eisen aan je als merk.”

Als je consumenten wilt aanspreken, dan kun je niet langer volstaan met je richten op de grote gemene deler. Die bestaat namelijk niet meer. “Erken dat je audiences negeert,” is het advies van Sylvian. “Hiervoor zochten merken naar een generiek publiek – ze wilden een zo groot mogelijke doelgroep kunnen bedienen. Nu draait alles om niches en de culturen en codes die zij in hun wereld hebben. Als je als merk zo’n groep begrijpt, kun je het heel goed doen. Je kunt veel succesvoller zijn door tienduizend mensen perfect te targeten dan bij tien miljoen met hagel te schieten.”

Een goed voorbeeld van wat er kan gebeuren als je je als merk niet aansluit bij wat het grote publiek wil, is Nike. “Ze verkopen schoenen aan iedereen maar ze hebben recent een interessante samenwerking gedaan met Colin Kaepernick, de American footballspeler. Hij is controversieel en heeft een ban opgelegd gekregen door de NFL. Nike heeft hem een sponsorshipdeal gegeven, ondanks dat hij niet speelt. Dat vervreemdde veel mensen van Nike. Maar het leverde Nike uiteindelijk meer liefde op dan haat. Meer mensen volgden en kochten Nikeproducten. Zo’n actie zegt iets over waar Nike voor staat. Het gaat niet meer alleen om wat ze maken maar ook om idealen en overtuigingen.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond