-

De Virtual Film School: opleiding content creëren voor nieuwe media

De Virtual Film School richt zich op aanstormende contentmakers voor nieuwe media. Zelf werkt de opleiding, die een bachelor aanbiedt, ook op die manier: virtueel, digitaal en in de metaverse.

Deze keer spraken we met Frank Chindamo, oprichter en CEO van de Virtual Film School over dat door hem ontwikkelde initiatief.

Dag Frank, klinkt als een interessant idee: wat doet de Virtual Film School precies?

“Virtual Film School leert je content te creëren voor nieuwe media, met behulp van technologieën zoals Virtual Reality. We bieden een leuke en motiverende leerervaring, die live wordt gegeven vanuit Los Angeles, Londen en de metaverse. Medio dit jaar bieden we een geaccrediteerd bachelordiploma aan.”

Hoe zit het businessmodel in elkaar?

“Ons businessmodel is gebaseerd op collegegeld. Door lagere kosten aan onze kant – bijvoorbeeld door gebruik te maken van virtuele gebouwen en virtuele sets – is het collegegeld behoorlijk lager, zo’n 10 keer lager zelfs, dan dat van een normale Amerikaanse filmschool.”

Zijn er nog meer verschillen met normale filmopleidingen?

“We zijn anders dan andere filmscholen. Om te beginnen zijn we aanwezig in de metaverse. We leren studenten content te maken voor nieuwe media. En in tegenstelling tot andere scholen zijn er veel studenten die al echt carrièresucces behaald hebben. We hebben het gevoel dat we de juiste inhoud en structuur hebben gevonden.”

Waar zijn jullie actief op dit moment?

“We hebben testlessen gedaan in Finland, Japan en China, met de Beijing Film Academy, waar we de eerste Titktoks voor de Olympische Spelen mochten maken, en ook in Singapore en een paar keer in Californië. En we zijn toegelaten tot het 12 weken durende EdTech-programma van Supercharger Ventures.”

Wat is de drijfveer achter dit alles?

“In de wereld van sociale media en sociale video schuilt een enorme kracht en de mogelijkheid om een ​​positieve impact te maken. Sociale video is de krachtigste tool in de geschiedenis. Je kunt zoveel met zoveel mensen tegelijk communiceren. Als je het goed doet, krijg je Greta Thunberg: die begon met het maken van video’s om te stoppen met het gebruik van plastic rietjes op haar middelbare school, en uiteindelijk sprak bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Als je het goed doet, krijg je de Ice Bucket-challenge om een ​​remedie voor ALS te vinden. Als je het verkeerd doet, krijg je vreselijke dingen waar ik niet op in ga. Het kan enorme impact hebben. Wij helpen studenten om het goed te doen.”

Ben je op dit moment op zoek naar externe investeerders?

“Aan het einde van ons acceleratorprogramma zijn we op zoek naar $2 miljoen. Ons bedrijfsmodel is tweeledig. We werken samen met scholen en die partnerscholen schrijven studenten in. Als we goed gefinancierd zijn, kunnen we rechtstreeks reclame maken richting studenten en hen inschrijven. Het aangetrokken externe kapitaal gaat dus naar marketing. Het zal ook worden gebruikt om onze software verder te ontwikkelen en om salarissen, stipendia en andere bedrijfsontwikkelingsactiviteiten te betalen.”

Wat zou de droominvesteerder moeten meebrengen, naast financieel kapitaal?

“Het zou geweldig zijn als we iemand uit de EdTech-wereld zouden vinden. Het zou ook geweldig zijn als iemand geïnteresseerd is in Virtual Reality en ervaring heeft met reclame en marketing.”

Heb je advies voor andere oprichters op basis van je ervaring tot nu toe?

“Houd vol. We hebben het bedrijf opgericht in 2018, zijn begonnen met lesgeven in 2019 en werden bijna weggevaagd door de pandemie. We hebben volgehouden en krijgen nu meer partners over de hele wereld. Ik wil daar nog aan toevoegen: houd alleen vol als je idee valide is. Als mensen horen hoe we het doen met deze virtuele wereld binnen online visuele media, is hun directe reactie: natuurlijk werkt dat. Oh, en ook: zorg dat je niet alleen validatie voor je idee krijgt van je vrienden.”

Heb je ooit een vraag of advies gekregen die je aan het denken heeft gezet?

“Ja. Dat was voordat we lanceerden. Ik was nog steeds een professor aan Clapham University. Ik kreeg de vraag: ‘waarom ga je niet met je idee naar de school waar je al zit?’ We hebben een bestaande cursus digitaal gemaakt en getest. En het werkte. Een filmpje daarvan zie je op onze website.”

Meer informatie over de Virtual Film School? Je vindt die hier op Fundsup: daar kun je hun voortgang volgen en contact met ze opnemen. Belangrijke opmerking voor geïnteresseerde investeerders: de Virtual Film School heeft een Amerikaanse en een Britse juridische entiteit.

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over de Virtual Film School voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond