-

Voor de echte groei zullen e-tailers grenzen moeten verleggen

De e-commercesector in ons land blijft maar groeien. Ook voor aankomend jaar wordt weer een toename van acht procent verwacht in het aantal online verkopen. Toch liggen de échte groeimogelijkheden voor winkeliers buiten de eigen landsgrenzen. Een gesprek met Luc de Munck, managing director bij bpost International. Over internationale handel en ontwikkelingen binnen de logistiek.

Het percentage consumenten dat op dit moment ook buiten de eigen landsgrenzen winkelt, verschilt sterk per land. Zo werd eerder in opdracht van de Europese Commissie berekend dat gemiddeld één op de tien consumenten dit nu doet, maar dit sterk afhankelijk is van de binnenlandse markt. Met name landen waarin de markt kleiner is of de concurrentie minder sterk, huisvesten potentieel nieuwe klanten. Zo is het in België veel gebruikelijker te winkelen bij de buren. Meer dan de helft van de consumenten heeft dit al eens gedaan en hier groeit de totale besteding dan ook met een percentage van vijfentwintig procent. Dat biedt dus mogelijkheden.



“Het draait om de klant de ervaring van een binnenlandse aankoop te bieden.”
Het cross-border winkelen lijkt dus ook voor winkeliers een welkome ontwikkeling in de poging de afzet te vergroten. De obstakels die hierin zowel door consumenten als ondernemers worden gezien kunnen eenvoudig weg worden genomen zo zegt Luc De Munck, managing director bij logistieke dienstverlener bpost International. Grootste zorg is de kwaliteit en snelheid van bezorgen tussen de verschillende landen. Onterecht volgens De Munck: “De belangrijkste succesfactor is het aanbieden van verschillende levermogelijkheden aan de consument. Zo kan er in omringende buurlanden nagenoeg altijd de volgende dag geleverd worden.” Voor andere Europese landen is een bezorgtijd van twee a drie dagen het meest realistisch. 

“Je moet de klant de ervaring van een binnenlandse aankoop bieden. Met deze insteek heeft een internationale speler net zo veel mogelijkheden als een lokale. E-tailers dienen de logistiek dus meer te bekijken als een onderdeel van de marketingstrategie.”

De Munck onderschrijft de rol van logistieke spelers als bpost International in de mondialisering van e-commerce. Om de consument inderdaad de ervaring van thuis te bieden, wordt er hard gewerkt aan de interconnectie tussen de verschillende postbedrijven. Aangespoord door de Europese Commissie en het Green Paper dat werd geschreven over cross-border bezorging, wordt gewerkt aan een naadloze aansluiting van de verschillende logistieke netwerken.

Onder de projectnaam Easy Collect Solution werken België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Oostenrijk aan een systeem dat ervoor moet zorgen dat een pakketje opgehaald kan worden op ieder gewenst internationaal ophaalpunt. Logistieke partners in genoemde landen sluiten nog dit jaar de systemen op elkaar aan. Eind 2014 moet dit in geheel Europa zijn uitgerold. Ook voor retourneringen wordt gewerkt aan een gestandaardiseerd Europees netwerk. Via het distributienetwerk ERS kunnen cross-border retourzendingen snel worden behandeld zelfs als deze verstuurd worden aan een ander land.

Europa als eenheidsmarkt
Natuurlijk is het er deze bedrijven veel aan gelegen de internationale handel eenvoudiger te maken. bpost International neemt hierin naar eigen zeggen zowel in eigen land als daar buiten een voortrekkersrol. Niet alleen de internationale samenwerking wordt gezocht, maar lokaal hoopt het ook dichter bij de consument te komen. Samen met partijen ter plaatse wordt gezocht naar samenwerkingsverbanden en zorgt het bijvoorbeeld door overname en inrichting van warehouses voor integratie van lever- en retourdiensten. “Onze ambitie is het om zowel consumenten als onze klanten keuzemogelijkheden te bieden. Binnen logistiek en fulfillment willen we van Europa een eenheidsmarkt maken.”

Belangrijk in de stap naar buitenland, en iets waar winkeliers volgens de Munck nog wel eens moeite mee hebben, is het bepalen van de strategie. Hij haalt een percentage van zestig procent aan dat bij het betreden van een nieuwe markt onvoldoende heeft nagedacht over deze stap. “De keuze tussen een lokale en internationale positionering is al zo’n belangrijke. Met een lokale focus concurreer je met binnenlandse partijen en wordt een zelfde niveau van leveren verwacht. Het heeft niet alleen invloed op de logistiek maar vraagt ook tot nadenken over fulfillment.”

De Munck wijst op het grote effect van de gekozen richting. Kiezen voor een centrale voorraad biedt meer controle, maar leidt ook tot hogere bezorgkosten. De inrichting van verschillende lokale warehouses zorgt voor een grotere mate van flexibiliteit, maar leidt tevens tot een stijging van de overhead. De verschillende te bewandelen wegen zijn van grote invloed op gehele organisatie. Want, zo besluit De Munck “Logistiek en en fulfillment zijn onderdeel van het product zelf.”

Luc De Munck staat aan het hoofd van bpost International, de international business unit van het Belgische bpost. bpost International specialiseert zich in de logistiek van grensoverschrijdende post en pakketten en heeft een jaaromzet van meer dan 240 miljoen euro. Het bedrijf is aanwezig op drie continenten met kantoren in Noord-Amerika, Europa en Azië.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ruurd van der Weide

Wederom een bevestiging dat er volop kansen in het buitenland liggen! Ik ben het met De Munck eens, dat de barrières vaak redelijk makkelijk te overwinnen zijn. De echte uitdaging is dan ook: hoe zorg ik dat de buitenlandse consument me goed kan vinden en bij me wil kopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond