-

Flixbus: ‘We zijn geen busboer’

Drieënhalf miljoen Nederlanders hebben de afgelopen tweeënhalf jaar gebruikgemaakt van Flixbus, dat goedkope busverbindingen binnen Europa verkoopt. Reden om een kantoor in Amsterdam te openen en Jesper Vis per maart aan te stellen als directeur. “Tachtig procent van wat we doen draait om e-commerce.”

Welke opdracht heb je bij je aanstelling meegekregen?

“Groei realiseren. Hoe dat mag ik zelf invullen, in samenspraak met het hoofdkantoor natuurlijk. Over kwantitatieve targets doen we geen mededelingen.”

Flixbus heeft zelf geen bussen of chauffeurs in dienst, maar werkt samen met busbedrijven. Wat is jullie toegevoegde waarde als organisatie?

“We boren een nieuwe doelgroep aan voor de busbedrijven, omdat we sterk zijn in e-commerce. Vrijwel alle boekingen worden online gedaan. De website is in Nederland de belangrijkste omzetgenerator, gevolgd door de mobiele site en de app. Ik denk dat we veel meer uit de app kunnen halen. Tot voor kort hadden we geen iDeal als betalingsmogelijkheid en dat is niet positief voor de conversie. Gebruikers konden wel met creditcard betalen, maar onze doelgroep is jong en heeft dat vaak niet. Inmiddels hebben we iDeal in de Android-app en werken we eraan om het te implementeren in iOS. Zodra dat het geval is gaan we in de Benelux sterker inzetten op de app. Mobile commerce is in Nederland goed in ontwikkeling en daar willen we de boot niet missen.”

Toch wordt op de website de mogelijkheid om telefonisch te reserveren behoorlijk prominent vermeld. Waarom is dat?

“Twee derde van onze reizigers zijn jongeren maar in sommige landen is ook de oudere doelgroep goed vertegenwoordigd. Zij geven de voorkeur aan persoonlijk contact, vandaar de mogelijkheid om te bellen. In de Benelux wordt hier amper gebruik van gemaakt. Waarom het dan toch prominent in beeld staat? Het Nederlandse domein is gebaseerd op de template van andere landen. Dat gaan we nog aanpassen.”

Jesper VisWat wil je dan veranderen?

“We gaan A/B-testen wat er anders moet om de site voor de Benelux te optimaliseren. Als je nu op Flixbus.nl komt zie je een route ingevuld die populair is in Duitsland. Dat willen we lokaliseren. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd naar het effect van het laten zien van de betaalmethodes. Verder willen we de content, zowel tekst als beeld, lokaliseren en meer tips en inspiratie bieden om de reiziger te enthousiasmeren. En we gaan zoals gezegd de app meer pushen. Die is nu nog gericht op verkoop en aftersales maar het wordt een ‘travel companion’ voor, tijdens en na de reis, waarop de klant bijvoorbeeld real-time kan zien waar de bus zich bevindt.”

Hoe zet je Flixbus in de markt in Nederland?

“Bij Flixbus is het belangrijk dat alles wat je doet meetbaar is en dat je kunt terugrekenen wat het oplevert. Ik zou daarom bijvoorbeeld niet zo snel in traditionele media adverteren. We doen heel veel met Adwords, staan in metazoekmachines als GoEuro en hebben we veel direct verkeer. We doen aan offline marketing waarbij mensen een kortingsbon krijgen, zodat we precies kunnen traceren waar de sales vandaan komen. Voor Nederland gaan we de komende tijd experimenteren met social advertising. Dat is niet zozeer een conversietool maar wel een goede manier om persoonlijk te communiceren met potentiële klanten. Verder wil ik online video advertising inzetten om Flixbus als merk neer te zetten. Storytelling dus.”

Heeft deze vorm van intra-Europees vervoer echt toekomst nu je overal naartoe kunt vliegen met een prijsvechter?

“Dat hangt van de bestemming af. Naar Madrid zal niemand de Flixbus nemen vanaf Nederland. Maar we zijn heel geschikt voor middellange afstanden, zoals Amsterdam-Parijs. Gezien de controles en ligging van luchthavens buiten de stad ben je met de bus even lang onderweg als met het vliegtuig. Met als bijkomende voordelen wifi aan boord, meer beenruimte, extra bagage en een lagere prijs.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond