Onderzoeksjournalist Jeroen Smit: ‘De lat voor leiderschap ligt hoog’
De tiende uitzending van de podcast over merken, marketing en reputatie van Emerce, IVRM Reputatie en brancheorganisatie IPAN staat live! In deze aflevering reageert Jeroen Smit, auteur van boeken als Het drama Ahold en De Prooi, op de volgende stelling:
‘0,1% van de mensen maakt zich zorgen over het einde van de wereld… de rest maakt zich zorge over de rest van de maand’
In de tiende aflevering van OnBrandScan gaat podcast-host Stef Heutink 25 minuten in gesprek Jeroen Smit, onderzoeksjournalist en bedrijfskundige.
De volgende vragen komen aan bod:
- Hebben leiders de plicht om de aarde te beschermen?
- Waarom is een consumentenmarkt in deze tijd makkelijker dan een B2B-markt?
- Wat deed Feike Sijbesma beter dan Paul Polman?
- Hebben bedrijven die alleen op de wereld zijn om geld te verdienen nog bestaansrecht?
- Waarom is het ook voor aandeelhouders van belang om duurzaam te investeren?
- En waarom zijn juist marketeers moeilijk te overtuigen als het gaat om duurzaamheid?
Jeroen Smit (1963) studeerde bedrijfskunde in Groningen. Al snel maakte hij de overstap naar de journalistiek: hij was redacteur bij Het Financieele Dagblad, chef economie bij het Algemeen Dagblad en tot 2002 hoofdredacteur en uitgever van het zakenweekblad FEM/DeWeek. Tegenwoordig werkt hij als freelancer.
Als onderzoeksjournalist verwierf Jeroen Smit faam met het schrijven van boeken over debacles uit het bedrijfsleven, zoals Het drama Ahold (2004) en De Prooi, blinde trots breekt ABN Amro (2008). In 2019 kwam Smit met een boek over Unilever’s topman Paul Polman: Het grote gevecht & het eenzame gelijk.
Over de auteur: Stef Heutink werkt als creative director bij IVRM Reputatie.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond