-

Joris Beckers (Picnic) wint LOEY Award: ‘Ik kan goed puzzelen en knutselen’

De LOEY Award, de onafhankelijke prijs voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie, gaat dit jaar naar Joris Beckers, mede-oprichter van Picnic. We vroegen hem hoe een goede online ondernemer zich onderscheidt. Vrij simpel, vindt Beckers zelf: “Als je iets nieuws wilt bedenken, moet je nieuwe manieren vinden om problemen op te lossen.”

“Ik kan goed puzzelen en knutselen. Boodschappen bezorgen bestond natuurlijk allang, dat deed AH goed. Maar als je die bezorging bereikbaar wilt maken voor iedereen, dan moet je een nieuw model bedenken met een lagere kostenstructuur. Dat is eigenlijk iets totaal nieuws. En ga je vervolgens gehaast en kris-kras door de stad rijden met dieselbusjes, of rijd je je vaste rondjes met elektrische wagens en vriendelijke chauffeurs? Dat is wat Picnic is geworden, maar het is een lange weg die we hebben afgelegd.”

Het team van Picnic benaderde het businessplan als een researchproject, om te begrijpen hoe bezorgen überhaupt werkt. “We zijn er zeer open ingegaan. Dat melkboermodel, zoals we het zijn gaan noemen, bestond natuurlijk allang. Daarmee zijn we verder gegaan, om te kijken hoe we dat in een digitale tijd konden laten werken.”

De gekste stap

Voor de bezorging is Picnic geïnspireerd geraakt door de kleine autootjes in Italië, die daar rondrijden om spullen te bezorgen. Die inspiratie bracht het bedrijf tot de, volgens Beckers, gekste stap in het plan; het ontwerpen van een nieuwe auto. “Dat vonden we nergens op slaan, maar we zijn het toch gaan doen. En nu rijden ze rond.”

Waarom komt Jumbo of Albert Heijn niet op deze ideeën? ” Ik kan niet in hun keuken kijken, maar bestaande bedrijven genieten vaak van hun succes en nemen te weinig tijd voor innoverende zaken. Innovaties moeten daar vaak binnen drie maanden renderen, en bij ons hoeft dat niet. We hebben er immers al drie jaar over gedaan om ons idee uit te werken. Ik vraag me af of je bij AH drie jaar de tijd krijgt om iets uit te werken waarvan je niet weet of het gaat werken. Je kunt je dus ook afvragen of dergelijke bedrijven wel échte R&D doen.”

Juryvoorzitter Pieter Zwart (Coolblue) maakte de winnaar bekend, in het bijzijn van de 250 beste internetondernemers van Nederland. Naast de LOEY Award werd tijdens de avond ook de LOEY Talent Award uitgereikt aan Thalita van Ogtrop van The Next Closet.

De LOEY Awards zijn de onafhankelijke prijzen voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie die dit jaar voor de tiende keer zijn uitgereikt. Een jury, bestaande uit juryvoorzitter Pieter Zwart (Coolblue), Bernhard van Oranje (Levi9), Corinne Vigreux (TomTom/Codam), Joost Romeijn (Sundio Group) en Adriaan Mol (Mollie/Messagebird, winnaar LOEY Award 2018), heeft de uiteindelijke winnaar op basis van groei, innovatie en inspiratie geselecteerd.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Wouter

“het ontwerpen van een nieuwe auto. “Dat vonden we nergens op slaan, maar we zijn het toch gaan doen. En nu rijden ze rond.” PR onzin. Gewoon MEGA E-Worker wagentjes met simpele opbouw di menig gemeente al jaren gebruikt… so far voor ontwerpen van nieuwe auto.. De bekende zelf***erij van PicNic wat betreft alles… behoorlijk vermoeiend, prijswinnaar onwaardig.

Gijs Vroom - EMERCE

@wouter
Picnic lijkt het food-commerce toch echt anders aan te pakken dan andere partijen. Flinke financiering opgehaald, business model lijkt te werken, nieuwe manier van denken over assortiment en techniek, uitrol naar andere landen. Dus waar komt de algemene kritiek vandaan dat het prijswinnaar onwaardig is?

Wouter

Dat deel van mijn opmerking ging over het gedrag van deze firma in bijna alle publieke uitlatingen, niet over of dat men de prijs verdiend.

Gijs Vroom - EMERCE

OK, opgehelderd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond