-

Nederland gameland – Edwin van Gessel: ‘Niet het idee dat we uitblinken in ondernemerschap’

Op de Game Developers Conference in San Francisco presenteerde ook Nederland zich als gameland. We spraken met direct betrokkenen over Nederland als gameland en hoe ‘immersive’ content een bijdrage kan leveren aan een betere wereld. Het derde interview, deze keer met Edwin van Gessel, oprichter van Linx Interactive.

Edwin van Gessel is de oprichter en CEO/Creative Director van Linx Interactive uit Laren. De studio omschrijft zichzelf als an “Dutch game development studio on a mission to develop innovative, high quality social games that connect people in unique ways”. Linx maakte onderdeel uit van de delegatie van de Dutch Games Association.

Edwin, introduceer jezelf even kort voor de lezers: waar houd je je mee bezig?

“Ik ben inmiddels meer dan twintig jaar werkzaam in de Nederlandse game-industrie als 3D-artist, art director en game director, en nu dus als ondernemer. Met Linx willen we innovatieve, hoge kwaliteit sociale (entertainment) games maken die spelers op een unieke manier met elkaar verbinden. Voorbeelden van bestaande games – niet van ons dus – die dit op hun eigen manier ook doen zijn Overcooked, Among Us, Jackbox en Left 4 Dead.”

Wat waren precies je redenen om aan dit congres deel te nemen?

“We hebben Meta, voor wie wij een second-party developer zijn, ontmoet. We zijn een project met ze aan het afronden en kwamen nieuwe ideeën pitchen. Verder hebben we lezingen op de conferentie bezocht en zo nieuwe kennis opgedaan, hadden we diverse afspraken met publishers en platformhouders en hoopten we een duidelijk beeld te krijgen van het huidige gaming landschap. Dat is aardig gelukt.”

Ik ben onder andere geïnteresseerd in de digitale transitie in combinatie met ‘immersive’ content en maatschappelijke innovatie. Wat zijn wat dat betreft de belangrijkste issues in de gaming industrie? Draagt de industrie bijvoorbeeld bij aan een betere wereld?

“De wereld iets beter maken ligt verankerd in onze mission statement: het verbinden van mensen door middel van entertainment. Vaak wordt technologie aangehaald als een van de redenen dat mensen de verbinding met elkaar kwijtraken. Wij vinden dat technologie juist ook heel gave, verbindende ervaringen kan opleveren. Zowel als je je met elkaar in één ruimte bevindt, als op afstand.”

Wat is of wordt de invloed van generatieve AI op de (serious) gaming industrie, denk je?

“Ik verwacht een grote invloed op alle facetten van gaming: van concept tot ontwikkeling, en van eindgebruikers tot communities. Vooralsnog zie ik het als een tool, die iedereen op een andere manier zal gaan inzetten. Omdat iedereen toegang heeft, geloof ik dat unieke en menselijke concepten zich altijd zullen kunnen onderscheiden van de massa, waar generatieve AI op gericht is, op het gemiddelde.”

Wat zijn je gedachten rond ‘immersive’? Ik denk bijvoorbeeld aan inclusiviteit in games of XR-ervaringen die de mentale gezondheid ten goede komen. Tegelijkertijd vervaagt de grens tussen fictie en werkelijkheid, en neemt de behoefte aan ontsnapping eerder toe dan af. Zie jij die opkomst als een verrijking of verarming van het echte leven?

“Mooie filosofische vraag. Ik zie het net als elk ander middel om te ontsnappen aan de realiteit: met positieve en negatieve kanten. In de handen van mentaal stabiele mensen kunnen ‘ontsnappingsmiddelen’ als alcohol, drugs, TV, social media en ook immersive ervaringen een verrijking en verdieping van ‘het echte leven’ zijn en zo de realiteit een extra dimensie en perspectief geven.

Maar er is ook een grote groep wellicht kwetsbare mensen, onder wie veel jongeren, die (nog) niet evenwichtig genoeg zijn om met de verleidingen van deze middelen om te gaan. De vraag is hoe ‘het echte leven’ interessanter kan worden voor deze groep mensen, zodat de neiging om er teveel aan te willen ontsnappen afneemt. Wat mij betreft zijn dat diepe, sociale, emotionele connecties met andere mensen: aanraking, beweging, groepsactiviteiten, gesprekken in gezelschap. Iedereen moet erbij kunnen horen.”

Waar is de Nederlandse gamesindustrie echt goed in is? Hoe zou je ‘ons’ framen en wat is de potentie van Nederland op dat gebied?

“De Nederlandse gamesindustrie is wat mij betreft net zo divers als de wereldwijde industrie: er zijn studio’s gericht op (technische) productie, op (creatieve) innovativiteit, en alles ertussenin. Wij krijgen vaak te horen dat we pragmatisch zijn, innovatief wanneer daar ruimte voor is, makkelijk in de omgang, communicatief en coöperatief, niet bang om slecht nieuws te brengen of moeilijke onderwerpen aan te snijden. Door die combinatie van eigenschappen merken we dat vooral Amerikanen graag met ons samenwerken.”

Wordt de industrie genoeg ondersteund? Ik zag de Belgen hier met een minister…

“Ik weet niet precies wat zo’n lobby concreet oplevert, maar incubatie-programma’s vanuit de overheid lijken me heel nuttig.”

Ook voor werkgelegenheid hier, bedoel je? De Breda University of Applied Sciences kent een van de beste games-opleidingen ter wereld, maar het talent vertrekt vaak naar het buitenland.

“Nederland is geen groot land, dus het is logisch dat er in de rest van de wereld meer werkgelegenheid is in dit toch wel specialistische vakgebied. Talent en maak-ervaring hebben we wel, maar ik heb niet het idee dat Nederlandse creatieven overmatig uitblinken in ondernemerschap.”

Wat dat betreft: de dit congres gaat over professioneel kansen creëren én kennis opdoen. Wat is de meest interessante informatie die jij hebt meegenomen?

“Meegenomen: het gaminglandschap is diverser dan ooit, en als je als ontwikkelstudio een visie, richting en idee hebt, en deze goed kunt uitvoeren, zijn er altijd uitgevers en een doelgroep voor te vinden. Tegelijkertijd zijn veel games ook minder origineel dan ooit, met steeds dezelfde genres, mechanics, settings. Als je je kunt onderscheiden zonder volledig left field te gaan heb je bestaansrecht.

Edwin van Gessel (uiterst links) tijdens een van de huisfeestjes die Linx Interactive in San Francisco organiseerde.

En wat voor kennis heb je gedeeld?

“Wij hebben tijdens dit evenement een compleet huis gehuurd en daar enkele intieme, rustige huisfeestjes gegeven voor contacten. We hebben daar enorm positieve feedback op gekregen. Je zou het kunnen zien als ‘gezellig’ Hollands tegenwicht tegen het Amerikaanse motto ‘go big or go home‘ of ‘the bigger the better‘, wat zeker van toepassing was op veel ander parties hier.”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Hoofdredacteur bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond