-

WappZapp: een persoonlijk tv-kanaal voor iedereen

Ze ergerden zich aan het matige, platte tv-aanbod, en startten daarom vier jaar geleden WappZapp, een persoonlijk tv- en filmkanaal. Nu zijn Wienke Giezeman en Collin Ellis zo ver dat ze een gratis en een betaalde variant aanbieden. “De plus van WappZapp Plus is dat je exclusieve content krijgt voorgeschoteld. Programma’s dus, die je nooit ergens vrij beschikbaar op het web zult aantreffen”, zegt Wienke.

Hun werk bij KPN combineerden Wienke en Collin eerst een jaar met WappZapp. Al gauw werd het een fulltimejob. Het mission statement van WappZapp staat nog steeds als een huis, en is sinds de start onveranderd: ‘tv leuker maken’. Een groeiend aantal gebruikers downloadt de app, die voor ieder scherm beschikbaar is, en waarmee je voor jou geselecteerde ‘kwaliteitsvideo’s’ voorgeschoteld krijgt. 

Netflix categoriseert series en films op populariteit, WappZapp op kwaliteit. Waarom?

“Wat populair is, is niet automatisch goed. WappZapp onderscheidt zich met een redactie die beoordeelt op kwaliteit. Zo komen bij ons films langs die op andere videoplatforms ontbreken, meestal vanwege de niet-commerciële inslag. Onze keuze baseren we op het IMDb-cijfer, de doelgroep en onze eigen smaak. We bereiken vooral hogeropgeleiden die verdieping zoeken. We spelen ook in op hun guilty pleasures, wat zich meer uit in korte YouTube-clips, dan een anderhalf uur vullend programma met sterren die van een duikplank springen.”

In een interview in 2012 zei je dat WappZapp gratis blijft, maar er is inmiddels een betaalde dienst bijgekomen: WappZapp Plus. Wat is – behalve dat – het verschil tussen deze twee?

“Eerst waren we vooral de gratis dienst die onontdekte en vrij beschikbare webcontent zichtbaar maakt. Kwalitatief hoogwaardig materiaal, dat door mensen wordt geselecteerd, trekt de aandacht van tv-makers die op zoek zijn naar een podium. We sloten licenties met Nederlandse filmdistributeurs, en zochten de samenwerking met IDFA. Het leidde tot WappZapp Plus. Ik zie het als een kwaliteitsslag. Met WappZapp Plus prijzen we hoogwaardige documentaires en kinderprogramma’s aan. Qua aanbod kiezen we wederom voor Nederlandstalig in plaats van schreeuwerig Amerikaans en Aziatisch werk. Toegang tot WappZapp Plus kost 7,99 euro per maand, ‘gewoon’ WappZapp blijft gratis.”

Zijn er andere mediakanalen waarmee je samenwerkt?

“Jazeker. DutchCowboys, Fast Moving Targets en LINDA. Die laatste selecteert wekelijks drie films uit onze collectie. Ook de blogs waarmee we samenwerken baseren zich op wat we in de etalage zetten.”

Als je denkt in SWOT, hoe zie je WappZapp dan?

“De kracht is dat we dichtbij de gebruiker staan met een zeer relevant en steeds verrassend aanbod. De W is dat we alleen in Nederland en Vlaanderen actief zijn. Medio 2015 gaan we de schaal vergroten door verder Europa in te trekken. Als uitdaging zie ik de trend dat mensen steeds meer content maken – een platform als WappZapp biedt ze exposure-kansen. De threat is netneutraliteit. Als KPN bijvoorbeeld een tv-product op de markt brengt, mogen zij het geen voorrang geven boven een YouTube-product. Volgens de Telecomwet levert dat een oneerlijk speelveld op. De wet wordt zowel in de VS als in Europa continu gewijzigd. Een verandering in regelgeving binnen netneutraliteit, is wat voor datagrootverbruikers als wij een bedreiging is – het kan betekenen dat we van stel op sprong onze werkwijze radicaal moeten omgooien.”

Wat doe je beter dan Google?

“Bij Google zitten de slimmeriken die technieken ontwikkelen waarmee ze jou kunnen aanraden wat te kijken. Maar ze schieten nog tekort vind ik. Kijk je één keer een TED Talk dan meent Google dat je ze allemaal leuk vindt. Bij WappZapp kun je bepaalde kanalen of programma’s volgen. Je ontvangt persoonlijke aanbevelingen van een redactie. Dat geeft het extra lading.”

Heb je internationale ambities? Waar staat WappZapp over vijf jaar?

“Als ondernemer probeer je altijd zo veel mogelijk uit. In Nederland hebben we ons aardig geprofileerd en een merk opgebouwd, maar hoe lanceer je je product in het buitenland, waar je onbekend bent? Wat dat betreft was de gang naar Vlaanderen een waardevolle les. Komend jaar gaan we eerst voor Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Polen. Dit avontuur wordt ingrijpender, denk alleen al aan de andere talen die aan het platform moeten worden toegevoegd. Daarna komen Frankrijk, Spanje en Italië aan de beurt. Over vijf jaar? Dan willen we de VOD-standaard zijn waar iedere Europeaan zijn eigen tv-kanaal beheert.” 

WappZapp is voormalig deelnemer van de Accenture Innovation Awards – sinds 2007 het grootste innovatie-evenement van Nederland – dat dit jaar plaatsvindt op 14 november.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Lemmens

Mooi artikel , volle kracht vooruit Wienke en Collin!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond