-

Plot tilt location based marketing naar hoger niveau

Location based marketing is lange tijd doorgegaan voor buzzwoord en daarmee als term verpest. Althans, dat vinden Paul Everts en Menno Kolkert van Plot. “Als een billboard op een gerichte plek is geplaatst, noemt men dat tegenwoordig al op locatie gebaseerd.” Met de door hen ontwikkelde technologie waarmee afhankelijk van iemand zijn locatie push-berichten naar een smartphone gestuurd kunnen worden gaan ze de mobiele marketing veranderen.

Relevante marketing op basis van locatie
Iedere zaterdagochtend sturen retailers als de Bijenkorf een pushbericht met de laatste aanbiedingen. In de hoop dat het je triggert nog die middag te gaan winkelen, wordt iedereen op hetzelfde moment lastig gevallen. Dat moest anders kunnen zo dachten de heren. “Thuis wil ik helemaal niet gestoord worden. Stuur me zo’n bericht wanneer ik in de buurt ben van een winkel.”

Het resulteerde in een relevantere vorm van marketing. Door de door hen ontwikkelde technologie in te bouwen in een applicatie wordt het voor iedereen mogelijk berichten te sturen wanneer iemand in de buurt is van een bepaalde locatie. “Je bent mensen minder tot last en activeert ze op precies het juiste moment.”

Te weinig focus
Zoals met zoveel goede ideeën ontstond de vroege vorm van Plot drie jaar geleden in de kroeg. “Een vriend van ons had moeite met het vinden van een vriendin. We realiseerden ons dat er met het combineren van profielen en locatiegegevens technisch al zo veel meer mogelijk was dan in de praktijk te zien.” Om niet alleen een datingdienst 2.0 te beginnen ontwikkelden ze binnen een jaar een applicatie waarmee allerhande externe diensten konden worden gelinkt en werden voorzien van een location based service.

Het leverde een aantal mooie toepassingen op. Zo werd je met het linken van Pararius op de hoogte gebracht als er in je nabijheid een huis voldeed aan een zoekopdracht, bracht ArrowJazz je op de hoogte van evenementen en koppelde Deloitte ondernemers aan elkaar.

Het product kwam nooit helemaal van de grond. Niet de techniek maar de breedte van de propositie was het probleem. Aan enthousiasme – intern al het e-woord genoemd – was er geen gebrek. “Het is goed bedoeld, maar je hebt er uiteindelijk niets aan. Je moet niet kijken naar wat men zegt, maar naar wat men doet. En dat was in ieder geval niet de app gebruiken.”

Een bezoek aan Silicon Valley drukte ze met de neus op de feiten. “Te weinig focus werd ons direct medegedeeld. Alles beloven, werkt niet. Aan de ene kant beloven dat je met een app wordt gematched aan een date en aan de andere kant gewezen worden op je droomhuis gaat er bij mensen niet in.” De ontwikkelde applicatie ligt nog steeds klaar op de plank, zo laten Everts en Kolkert weten. “Zodra de consument gewend is aan en gek wordt van alle locatiediensten komt dit product weer van pas. Het stelt je in staat alle op je telefoon aanwezige locatiediensten te beheren. Nu is het gewoon nog te vroeg.”

Techniek als zelfstandig product
In plaats van het product om te bouwen voor een niche werd gehoor gegeven aan het enthousiasme van bedrijven. Om de relatie met de klant aan te halen, willen deze de techniek in eigen applicaties inbouwen. De ontwikkelde technologie van Plot wordt nu als zelfstandig product in de markt gezet. Naar eigen zeggen is het nu voor iedereen met een app mogelijk eenvoudig klanten te bereiken op basis van de locatie.

Retailers sturen in de buurt zijnde klanten een aanbieding, MyOrder wil het gebruik van de betaaloplossing doen laten toenemen en wijst op nabijgelegen locaties en Smartcoupons stuurt gebruikers een kortingsbon op maat.

‘Bang om voorop te lopen’
Nog steeds is het regelmatig schreeuwen in een woestijn. Met name retailers zijn afwachtend en bang om voorop te lopen. “Net als dat met de opkomst van e-commerce het geval was worden ze pas wakker wanneer het ze echt pijn gaat doen. Ze wachten tot ze de markt wel moeten volgen.” De focus ligt voor de ondernemers daarom op bedrijven met een mobiele strategie.

“Bedrijven die echt afhankelijk zijn van de applicatie weten hoe belangrijk de app-activatie is. Dat we deze retentie eerder voor een bedrijf als Smartcoupons met driehonderd procent hebben laten toenemen toont de impact van relevante marketing aan.” Uiteindelijk moeten de koplopers zorgen voor een omslagpunt en location based marketing een vorm van gemeengoed maken.

Nieuw verdienmodel advertentiemarkt
Met enkele eerste stappen op de markt worden door Everts en Kolkert direct nieuwe mogelijkheden gezien de techniek breder in te zetten. Ze laten stellig weten dat ze verwachten een nieuw verdienmodel voor de mobiele advertentiemarkt te ontwikkelen. Applicaties als die van Nu.nl worden voorzien van banners die nauwelijks iets opleveren. Daarin gaan zij de nodige verandering brengen.

“Wij kunnen tegen hen zeggen stop met volstouwen met banners. Kijk naar het type gebruiker en laat de adverteerder een bericht sturen op basis van locatie.” Naar eigen zeggen zien de eerste tests er veelbelovend uit en zijn adverteerders razend enthousiast. “Dit is nog innovatiever dan het product zelf.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond