-

Prappers Media stapt in voice: ‘Apparaten zijn er, tijd voor de apps’

Prappers Media, als bureau actief in appmarketing, start een apart label voor voice-oplossingen, Voice Search Digital. De slimme thuisapparaten en bijbehorende digitale assistenten die bijvoorbeeld Google en Amazon leveren, zijn slechts apparaten, zegt Managing Director Joey Scheufler. “De services moeten nu allemaal nog worden bedacht.”

Behalve marketingcampagnes voor apps, is Prappers Media actief in de zogeheten ‘app store optimalisatie’. Het bedrijf maakt de apps van bijvoorbeeld NPO Radio 2, 3FM en financiële instellingen beter vindbaar. Door dit werk zag Scheufler een belangrijke verandering optreden: in het zoeken draait het steeds minder om merknamen en juist meer om de functionaliteit. Met de toevoeging van spraakgestuurde zoekopdrachten aan de Google Play Store en Apple App Store is het thema ‘voice’ bovendien op de agenda komen te staan.

De vraag hoe het belang van functie en stem is te combineren, bracht het bedrijf tot een breder aanbod van voice services. Met het nieuwe label wil Scheufler behalve het advies ook de ontwikkeling van ‘voice apps’ voor rekening nemen.

Foto: Managing Director Joey Scheufler

Welke toegevoegde waarde denk je al te kunnen bieden?

Scheufler:Met consultancy als voice apps helpen we bedrijven zich voor te bereiden en de boot niet te missen. Voice is namelijk echt the next big thing. De reden is simpel: door je stem te kunnen gebruiken is er totaal geen drempel meer om over te gaan tot actie. Nu voelt het nog normaal iets op te zoeken op een telefoon, maar dat verdwijnt. Mensen kiezen liever de weg van de minste weerstand.

“Voor klanten kijken we zowel naar de korte als lange termijn. Wat kunnen ze nu al met voice en hoe gaan consumenten dit gebruiken? Maar ook welke stappen zijn er nodig om daarin succesvol te zijn? Een voorbeeld: de grootste toegevoegde waarde zit op dit moment in de koppeling van een stemgestuurde opdracht aan activatie. Stel dat iemand in de auto een reclame hoort. Diegene zegt vervolgens ‘Oké Google, download app ABC’. Of ‘Oké Google, e-mail me de informatie over auto XYZ’. We ontwikkelen nu voor een aantal klanten zulke skills en actions. In de eerste fase zullen we consumenten moeten uitleggen wat ze moeten doen – het gaat dus stapsgewijs.”

Welke nieuwe uitdaging dient zich aan?

“Het mooie is dat de voice assistenten slechts de apparaten zijn, de services moeten allemaal nog worden bedacht. Hoe het zich gaat ontwikkelen weet dus nog niet niemand, maar dat er veel verandert is zeker. Je kunt de Alexa Skills en Google Actions vergelijken met mobiele apps. Zonder apps is een telefoon maar een telefoon. Voor voice zit de waarde in de skills en actions. Het is dus zaak juist nu de functies te ontwikkelen waar in de toekomst vraag naar is. Net als bij apps geldt dat de eerste speler met een bepaalde dienst een enorme voorsprong heeft en een goede kans heeft de grootste te blijven.”

Jullie zijn vooral actief in de appmarketing. Hoe helpt die ervaring hierbij?

Een combinatie van skills en actions vormt een customer journey die vergelijkbaar is met het bezoeken van een app. Voor mobiele apps werken we voornamelijk performance based, klanten betalen alleen als de app is gedownload en geopend. Voor de voice apps denk ik een vergelijkbaar model te kunnen hanteren – ‘Cost Per Command’. De adverteerder betaalt dan alleen als er daadwerkelijk een commando is uitgesproken.”

De uitdaging met voice is dat er vooral veel wordt verwacht van slimme apparaten voor thuis. Die bezit nog bijna niemand. Waarom zou je als bedrijf wel al een investering doen voor iets dat nu nog een ‘gimmick’ lijkt?

“Als bedrijf moet je nu al nadenken over hoe de toekomstige customer journey eruitziet. Ik verwacht niet dat mensen heel snel de wasmachine aanzetten met hun stem. Wel geloof ik in de koppeling van apparaten door middel van een voice assistent. Google Assistant zal bijvoorbeeld de thermostaat, wasmachine, tv en lampen aansturen. Als bedrijf kun je dit soort ‘skills’ koppelen aan je merk. ‘Oké Google, ik wil graag een nieuwe broek van merk X’. Omdat Google weet dat diegene thuis is, wordt de tv gestart die het productaanbod laat zien. Vervolgens kan iemand stemgestuurd navigeren en kopen.

“Dat klinkt misschien ver weg, maar dat is het niet. Een smartphone kan dit al, de koppeling met de tv is er ook. Het gaat erom dat bedrijven skills en actions ontwikkelen die dit ontsluiten. Het belangrijkste voor nu is dat bedrijven er over nadenken, een strategie ontwikkelen en vervolgens de massa voorblijven.”

Jullie hebben al een aantal oplossingen ontwikkeld. Welke inzichten heb je tot nu toe opgedaan?

“Het belangrijkste inzicht is dat het een heel nieuw domein is. We kunnen de toekomst van voice dus echt vormgeven. Bedrijven kunnen nog hun stempel drukken. Daarnaast moet elk bedrijf zich opeens afvragen hoe een merk moet klinken. Het gaat letterlijk om de stem van de organisatie: is dat een man of een vrouw? Of allebei? Is diegene jong of al wat ouder? Dat is echt een belangrijk vraagstuk voor nu.”

Hoe snel deze nieuwe technologie onder Nederlandse consumenten landt is nog even afwachten. Google zal Google Assistant nog dit jaar uitbrengen, zegt Scheufler. “Daarna kan het redelijk snel gaan met de basisfunctionaliteit, het geven van commando’s en aanzetten tot actie. Omdat consumenten hun telefoon kunnen gebruiken en niet per se een Google Home of Amazon Echo nodig hebben, raakt iedereen geleidelijk gewend aan de stembesturing. De stap is kleiner dan de meesten denken.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond