-

Startup Billie Wonder: grote milieu-impact met herbruikbare luiers van hennep

Een bezoek aan Californië bracht Steef Fleur het idee om iets met herbruikbare luiers te doen. De milieuvoordelen zijn groot. Inmiddels streeft Billie Wonder naar snelle groei van zijn van hennep gemaakte luiers.

Steef Fleur is oprichter en creative director van Billie Wonder, dat premium wasbare luiers maakt. We praten met haar over haar bedrijf en product en over de volgende groeistappen.

Luiers is niet het eerste waar je aan denkt bij een startup. Wat is het verhaal hierachter?

“Als documentair fotograaf reisde ik veel. Toen ik in Californië was voor een opdracht voor de hennepplant, kwam ik voor het eerst in mijn leven een herbruikbare luier tegen. Ik dacht: als ik ooit kinderen krijg, zou ik dat ook voor hen leuk vinden.”

De eerste vraag die – laten we eerlijk zijn – meteen opkomt is:; zijn herbruikbare luiers niet vies?

“Ik ben blij dat je het vraagt! En het antwoord is nee. Er is een wegwerpinzet die alle uitwerpselen opvangt en die gooi je weg voordat de luier in de wasmachine gaat.”

Okay, dat klinkt logisch. Hoe ben met dat idee je bedrijf begonnen?

“We begonnen als wederverkoper van verschillende merken herbruikbare luiers, maar mijn eigen ontevredenheid over de esthetiek en materialen motiveerde me om met iets beters te komen om een gat in de markt te vullen: de premiummarkt. We hebben 100.000 euro opgehaald in januari 2021, ik huurde een businesscoach in, ging aan de slag met R&D, branding, testen en ging live in februari 2022.”

En waar komt de naam vandaan?

“De naam komt van het Nederlandse woord ‘billen’, en Billie Wonder staat in zijn geheel voor een geweldige ervaring voor babybillen. Toen ik de naam zelf bedacht, overlegde ik met verschillende creatieve bureaus, en die keurden het gelukkig goed.”

Welke impact kan Billie Wonder hebben?

“Een kind gebruikt veel luiers, wel zo’n 22 kilogram per maand. In Nederland worden jaarlijks 180.000 kinderen geboren die tot wel 3,5 jaar in luiers zitten, en op dat afval kunnen we zo’n 95 procent besparen. Daarnaast wordt 95 procent van de grondstoffen bespaard, wordt een CO2-reductie van 50% gerealiseerd met wassen en drogen en van 75 procent zonder drogen.

Bovendien gebruiken we hennep, het regeneratieve alternatief voor bamboevezels, voor die laatste zijn chemicaliën nodig in het proces. In vergelijking met katoen verbruikt hennep maar 25 procent van de gebruikte hoeveelheid water en heeft het maar 33 procent van het land nodig om te groeien, terwijl het een cyclus van slechts dire maanden nodig heeft. Het voedt ook de grond waarin het groeit en neemt meer CO2 op dan bomen, dus dit is echt de juiste keuze.”

Waar ben je momenteel naar op zoek op het gebied van investeringen? Wat voor ‘angel’?

“Onze minimum ticketgrootte is 10.000 euro en we hebben ons minimum van 100.000 euro bereikt. Idealiter zijn we nog steeds op zoek naar 280.000 euro. Qua persoon, ben ik ben op zoek naar een investeerder die impact boven winst stelt, omdat ik zo kan blijven opereren in lijn met mijn visie. Natuurlijk moet ik een goed bedrijf runnen, maar als ik een miljoen euro kan verdienen aan bamboe materialen die veel chemicaliën bevatten, dwaalt dat af van mijn visie en dat doe ik liever niet. Een investeerder met internationaliseringservaring zou geweldig zijn.”

Waar brengt deze financiering jullie de komende jaren?

“Aanwezigheid in retail en kinderdagverblijven in Nederland en Europa, en financiering voor de komende twee jaar tot de volgende ronde. Eind 2026 willen we een omzet van 7,5 miljoen euro realiseren.”

Welk advies heb je voor aspirant-oprichters van een startup?

“Wees brutaal en gek genoeg om het gewoon te doen. Vraag iedereen om je heen om advies en hulp. Zelfs als het advies vervelend is, zal het je helpen een dikke huid te krijgen.

Ik raad ook een startup-coach aan: aan het begin van Corona checkten we elke dag vijftien minuten in, met één strategische sessie per week, gedurende drie maanden. Nu doen we een wekelijkse sessie en een driemaandelijkse strategiesessie met het hele team. Ook al ben ik al tien jaar ondernemer, een investering krijgen is iets geheel nieuws waarvoor ik hulp nodig had. Het is topsport, dus je hebt een coach nodig: zelfs met zeventien mensen in ons team, waarvan drie fulltime.”

Meer informatie over Billie Wonder voor investeerders vind je hier.

Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Associate bij Fundsup.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond